Hur får ni med er allt på långresorna?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lasson skrev:
Campa i Tyskland och Frankrike är inte billigt och inte vidare vanligt.

I Tyskland, förra sommaren, så kostade det mig 7-9 Euro (65-85 SKr) per natt att campa. Jag tycker det är ganska billigt jämfört med Sverige där priset ligger lungt över 120 SKr per natt. I Tyskland finns det hur många campingställen som helst. Det är bara svänga av autobahn och irraomkring i några minuter.

Ingen aning hur det är i Frankrike.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tälta? Finns väl hotell? :D

Sen får man med sig allt man behöver i en ryggsäck, eller den sjukt stora cutsen på TLR'en :D
 
Last edited:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Köpte en vattentät"korv" Sen har jag ryggsäck och tankväska, sen är det nog. Men hade jag pengar så hade jag köpt ett oar sidoväskor och struntat i korven.
Den tycketr jag är bra läskig naä man ska till att svinga benet över sadeln.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Lokke skrev:
Så här såg min packning ut för 12 dagars europa-touring, inkl. 4-manstält å sovsäck, triangia, mm mm mm....

Tvättade grejerna i ett handfat på ett 3-stjärnigt hotell i Cannes, för att bibehålla den där riktiga "biker"-känslan. :D

Det är f.ö. dom där väskorna som min far har som jag skulle vilja ha.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
sEiKo skrev:
Det är f.ö. dom där väskorna som min far har som jag skulle vilja ha.

E helt nöjd med dom själv också, dom e ju inte vattentäta men kommer med "plastfickor", och som sagt, stor del av dom väskor som påstås vara vattentäta e ju heller inte 100% vattentäta. Så plastpåsar e ens bästa vänner när man e ute å reser. :tummenupp

Tycker det är bra att ha med sig tält om det finns plats. Det går bra att ta in på hotell/B&B fastän man har med sig tält, men det är svårare att tälta utan tält. Och e det fint väder så e det ju lite trevligt att tälta också på nån vacker camping.

Och framför allt, va e det för ÄKTA biker som bor på hotell? :crash

;)
 

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
Om man vill ta med sig halva bohaget gör man klokast i att ta bilen. Man klarar sig ypperligt med mindre och vill man inte sova under bar himmel är det ju bara att spana in tältet "microbiker" från touringbutiken vilket lätt rymms tillsammans med tandborsten och regnstället i medhavd ryggsäck :tummenupp
 

GSX1100FRAD

Guzzi med hängpattar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bredvid bulten
Hoj
Bumse och urgixxer
Har en gammal krauser K1 väskställning med 35l väskor samt en 59l sjösäck.
Funkar kanon!
Klarar man sig inte på 129l packutrymme ska man åka vinge eller bil.
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Macke skrev:
Tälta? Finns väl hotell? :D

Sen får man med sig allt man behöver i en ryggsäck, eller den sjukt stora cutsen på TLR'en :D
Du grabben, hur har du löst din bakdel, modifiering är fan nödvändigt. Har du några bilder på bakdelen? Maila mig gärna..
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Ett hett tips är att skita i tält o bo på vandrarhem... kostar inte så mycket o man slipper hålla på att strula med tält. Dom ligger ofta rätt centralt.

Packningen kan begränsas till nåt ombyte med kläder och lite bra att ha grejer.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Pappsen skrev:
Du grabben, hur har du löst din bakdel, modifiering är fan nödvändigt. Har du några bilder på bakdelen? Maila mig gärna..

Hmmmm, ja det var just det.... :(

Har inte gjort något åt det ännu, vet inte vad jag ska göra.
Är lite skeptisk till att sätta sågen i orginaldelarna, sen har jag
inte hittat någon undertray som verkar ha bra passform och vara
lätt att montera ännu.... Får se hur det blir till sommaren.... :)
 

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås, Nitta
Hoj
ingen just nu
Rule # 1: hälften så mycket kläder, dubbelt så mycket pengar.

En NATO-sovsäck funkar fint utan tält, både ärmar i den och den är vattentät, men andas. Ett, max två extra ombyten, ett par sko osv klarar man med mjuka väskor. Tankväska är bra, dock inte om man vill köra fort på autobahn, turbulensen blir lätt mycket, mycket jobbig...
 

Joakim

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Var ut och snurrade lite i somras, expanderbar tankväska, packväskor att hänga över bönpallen, tält och lilggunderlag ovanpå bönpallen. Gamla kläder att slänga så att man kunde byta ut det mot lite drickbart istället att ta med hem.

Fungerade utmärkt!

:tummenupp
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Packa rätt är inte lätt.

:cool: :tummenupp :D
Jag är av kategorin att allt måste med och att åka hoj är en bra behandling, då man inte får med sig allt (har fjällvandrat men det hjälpte inte) men jag håler med om att tankväskan behövs och där har man sånt man behöver komma åt lite lättare, packväska bakom sadeln är kanon, nu finns det en för äkta snabbtouring, då jag har tältat så har sovsäck och tält också surrats med säcken, vad jag har utökat i packningen så är det ett tunnetält då det finns roligare saker att göra än att äta frukost i regn, sen har jag bantat rejält på kläder som inte kom till nytta iallafall och åker man europa så kan man skicka hem sin smutstvätt med posten och köpa nytt på plats.
 

Jens

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -09
Har du ingen passagerare går det få med sig hyfsat mycket packning. Ett tips är att försöka skippa ryggsäcken, det är ingen höjdare att åka långt med en stor tung rygga..
 

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Jag undrar hur bra man ser hastighetsmätare och sånt när man har en tankväska? Inga problem eller?
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Julgran skrev:
Jag undrar hur bra man ser hastighetsmätare och sånt när man har en tankväska? Inga problem eller?

Hastighetsmätare? :p Men, kan väl vara bra om man ser den, och jag ser i alla fall min instrumentbräda helt OK!

/B
 

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Jag som fortfarande är ung och oförstörd har ännu inte lyckats förtränga detta nödvändig ont ;)
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Julgran skrev:
Jag som fortfarande är ung och oförstörd har ännu inte lyckats förtränga detta nödvändig ont ;)

Och jag får lov att erkänna att jag ofta håller ögonen på hastighetsmätarn när jag kör på stora vägar och utomlands, har ingen lust bli av med körkortet, och så vill man ju hålla koll på tripmätarn så att man vet när det är dags att tanka.

På min förra hoj och tankväska såg jag inte mätaren utan att luta mig framåt, klart jobbigt, så skaffa inte för stor/hög tankväska, den hindrar även körningen i övrigt.

/B
 

dragkhar

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Z1000
Ett litet tips till alla som går i väskköpartankar.
Fick just nu på morgonen veta att Checkray har 20% rabatt på deras Axio väskor veckan ut.
Dra dem ett mail eller ring dem idag så får ni det rabatterade priset även om ni inte hämtar väskorna förräns nästa vecka.
Jag lyckades deala till mig rabatten eftersom jag hittade en gammal annons där de hade 20% under januari som de glömt att ta bort :)

Länk till väskorna:
http://www.checkray.se/axio/produkter.htm

Snygga men kanske lite dyra, dock med 20% rabatt tycker jag de är värda priset, vet däremot inte hur de är rent praktiskt men det visar sig när jag får se dem i verkligheten.
Man har väl öppet köp i värsta fall :)
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Tre veckors packning: Folköl + tandborste
Möjligtvis ett par fillingar. Går ju vända på varje par flera ggr!

Och en rulle skithuspapper för bövelen, det är livsnödvändigt att alltid ha till hands!

Edit: Tur man läser åldern på tråden :huvet
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top