hur får regskylten sitta?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Just nu ser hojen ut såhär: http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/nya_headerbygget_G3_liknande/2012-01-08_17.26.38.JPG

Jag har ingen hållare för varken reflex eller regskylt, men skulle vilja placera skylten mitt emellan ljuddämparna för att det ska passa den skyltbelysningen som är inbyggd i udnersidan av kutsen.

Det skulle innebära att ljuddämparna säkert slutar 70-80mm bakom skylten och till viss del skymmer den från sidorna (dock inte rakt bakifrån). Vad är tillåtet här? Att sätta den på en lång pinne med egen lampa skulle kännas så oerhört fult.

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Har för mig att det finns någon bestämmelse som ungefär säger att man tydligt skall kunna avläsa skylten på 2m håll bakom hojen, finns troligtvis mer detaljerad info hos transportstyrelsen eller polisen.

jetson

Guest
Sen är det nån regel om att den max får ha en vinkel på 35 grader eller nåt sånt.

(är också för lat för att leta upp skiten på deras sida :d)

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Har för mig att det finns någon bestämmelse som ungefär säger att man tydligt skall kunna avläsa skylten på 2m håll bakom hojen, finns troligtvis mer detaljerad info hos transportstyrelsen eller polisen.

Bakifrån kommer den gå att läsa vettigt då vinkel blir rätt nära original. Frågan är hur stort vinkelspann det accepteras att ljuddämparna skymmer från sidan sett.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Som jag tycker det ser ut, så kommer regskylten då hamna en bit in i hjulhuset. Det är tyvärr inte lagligt. Regskylten ska sitta längst bak på hojen, därför hojarna levereras med den asfula skylthållaren original.
Säkert inte allt för många som bryr sig om den syns bra, men lagligt är det inte.

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
På min V-Raptor har jag skylten så här:

PICT5524 small.jpg PICT5525 small.jpg

Som du ser syns inte skylten något nämnvärt från sidan, men fullt synlig bakifrån. Hojen är godkänd i besiktningen utan problem :)

Har även en Repsol Honda där skylten sitter så här:

PICT4558 small.jpg

Även detta har blivit godkänt i besiktningen utan att dom sade något.

Så får jag det godkänt så här utan något som helst påpekande borde även du få det :)

Last edited:

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Jag kollade igenom både polisens och transportstyrelsens hemsida lite snabbt och hittade bara att skyllten ska sitta baktill på fordonet med reflex typ..

edit: "Som upplysning kan tilläggas att Vägverkets bedömning är att placering av nummerplåten framför bakhjulets centrum på en motorcykel
aldrig kan tolkas som baktill på fordonet."

Skylten måste vara läslig och inte vinklad (vet inte hur de är med mc där asså)

Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Gött, då klarar jag mig nog än hur jag gör givet var mina fästen sitter.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Så här sitter min skylt och så har den suttit på mina tre senaste hojar.
Farbror blå har aldrig sagt ngt om vinkeln... :brinnerup

Bifogat

• DSC_0001.jpg
    DSC_0001.jpg
    264.7 KB · Visningar: 128

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Hörde en gång av nån att den inte får placeras framför bakhjulsaxeln. dunno

Har faktiskt haft kontakt med Transportstyrelsen angående just den frågan och det dom sa att skylten måste vara riktad bakåt och ska vara lätt att läsa av,den ska ha belysning och den får vara vinklad max 30 grader. Dom poängterade klart och tydligt att det inte stod någontin om att den måste ha en viss placering i förhållande till hjulets axel då min fråga vart riktad på just det.

Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring