Hur förändras väglaget vid KYLA!

Flexonline

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
black R6 2006
Som frågan lyder..Jag har en sommars erfarenhet av sporthoj, och trots rätt mkt övermod inte råkat ut för otrevliga överraskningar. Jag funderar på o brassa upp till Gävle med biken idag, men har av flera polare blivit avrådd o åka, iom att de tycker det e halt när det e kallt. Andra polare säger att det inte spelar någon roll.

Vad säger ni?

Jag kör med Bridgestonedäck som sitter original på CBR600RR-04.

PS. Jag kör inte med superba nedläggningar, men kan acca rätt hårt emellanåt, o komma upp i 200-240.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Klart att det blir halt när det blir kallare i backen, däcken har det svårare att få upp värmen. Men som med allting annat så får man anpassa farten till rådande situationen. Måste tänka på att det finns löv på vägarna och många andra saker som är mindre roliga. Men tar man det lugnt så är det inga problem.

spinnanders

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
01
Flexonline skrev:
Som frågan lyder..Jag har en sommars erfarenhet av sporthoj, och trots rätt mkt övermod inte råkat ut för otrevliga överraskningar. Jag funderar på o brassa upp till Gävle med biken idag, men har av flera polare blivit avrådd o åka, iom att de tycker det e halt när det e kallt. Andra polare säger att det inte spelar någon roll.

Vad säger ni?

Jag kör med Bridgestonedäck som sitter original på CBR600RR-04.

PS. Jag kör inte med superba nedläggningar, men kan acca rätt hårt emellanåt, o komma upp i 200-240.
Ser inte det som någon stor fara, om det nu skulle varit så farligt så skulle man väl inte tagit bilen ens.
Klä på dig så du inte fryser,sen är det inga problem...
Halt är det väl när det först fryser på vägbanan eller om det är lite blöt o fuktigt...

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Vägbanetemperaturen mellan södertälje och gävle ligger just nu på en temp mellan 15-17grader. Det är fortfarande varmare i backen än i luften på kvällar och nätter så det är ingen fara för halt väglag. Och däcken får fortfarande upp tillräcklig temperatur fast det tar lite längre tid än i juli. Så passa dig för löven dom är nog störst risk just nu.

Nicks

LIVE ON THE EDGE
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
hojlos
Tänk på att vägen kan va kall = sämre grepp eftersom inte däcken får samma värme som på sommaren!!

Sen e det bara att köra tills det blir snö ute :tummenupp

Flexonline

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
black R6 2006
Kom hem idag..

och kan meddela att det gick hur bra som helst o idiotköra till Gävle o tillbaks :banana ..det enda jag fick bråttas med var häftiga kastvindar i toppfarter, då ryggsäcken funkade som ett segel :tungan

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...