Hur föra över pengar mellan företag på bästa sätt?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, vi har följande scenario:
Företag A behöver investera 200 000:- men saknar pengar för detta. Företag B däremot har jättemycket pengar och kan tänka sig att investera.
Min fråga är då, hur gör man?
1. Ska företag A skicka en faktura till Företag B som sedan betalar den och på så vis är pengarna klara att använda? Givetvis får man betala momsen men den ryker ju ändå då pengarna direkt ska investeras i momsvaror. Vad skriver man på fakturan i så fall?
2. Ska företag B helt sonika göra en ordinär banköverföring som sedan tas upp i rullarna som en investering, och lika för företag A:s redovisning?
3. Ska man upprätta ett kontrakt eller dylikt?

Det lär ju ske liknande affärer varje dag, finns det bara ETT korrekt tillvägagångssätt kanske?
Andra avgifter, skatter etc att tänka på vid dylik procedur?

Hjälp en nybörjare som knappt vet mer än hur man betalar moms och lön...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Bara låna ut pengar. Ett alternativ är ju annars att sälja en del av företaget för just 200k men det är inte aktuellt just nu.

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Är båda bolagen aktiebolag? Ägs de båda av dig eller någon närstående till dig?

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Hoj
2009 Thruxton
Skriv en revers som undertecknas. För över pengarna till mottagarens konto. Glöm inte räntan. Stibor +1 bör vara ok. Skatteverket gillar inte räntefria lån mellan företag. Tänk på att aktiebolag inte får låna ut till vem som helst.

Last edited:

V-Kamikaze

Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Utan att veta förutsättningarna för företagen (bolagsform, ägare etc.). Så kan jag säga att bara aktiebolagslagens regler i 21a kapitlet följs så är det bara att låna ut pengar mellan bolagen om båda är aktiebolag. Är det lån mellan enskild firma så gäller samma sak bara att låna på. Problemet är att du får inte låna ut vilka pengar som helst oavsett om det är enskild firma eller aktiebolag, bara de inkomster som redan är skattade för och i vanliga fall blir den summan mycket högre i ett AB då vinst-bolagsskatt är fritt att låna ut/investera om reglerna i aktiebolagslagen följs. Uträkningen för en enskild firma blir lite krångligare.

Man kan alltså aldrig hur du än gör låna ut oskattade pengar (inkomster) till ett annat företag som ägs av någon annan. Ditt upplägg med bluffakturering kan såklart fungera men du kommer ändå bli tvungen att skatta för den inkomsten om det blir en vinst senare i ditt bolag, bortsett från det faktum att det också är olagligt.

Så för att veta exakt hur du ska göra måste vi veta mer om bolagsform, ägare och vilka pengar som är tänkt att lånas ut (inkomster eller redan skattade vinster).

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, lite mer info då:
Båda företagen är aktiebolag. Jag äger det bolaget som ska "låna" pengar. Jag är inte inblandad i det andra bolaget på något vis. Det är färdigskattade pengar som ska lånas ut.

Det ska inte ses som ett lån egentligen utan en ren investering som återbetalas inom 12 månader utan något påslag, men så kanske man inte får göra? Men det skulle funka att skriva det som ett lån också med minimal ränta. Utlånaren har inget vinstintresse i "utlåningen" utan gör det av vänlighet men det kanske inte är ett giltigt skäl i byråkratins Sverige :D

Och vad är skillnaden om jag skulle vilja föra över pengar från mitt ena aktiebolag till det andra? Är det krångligare om jag är ägare till dem båda?

V-Kamikaze

Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Ok då gäller aktiebolagslagens regler om det ska vara upplagt som ett lån, ägs det andra bolaget av en närstående till dig?

V-Kamikaze

Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Beträffande din andra fråga så får ett AB inte låna ut till ett annat AB med samma ägare, undantag om båda bolagen ingår i samma koncern eller lånet är avsett uteslutande för det låntagande företagets verksamhet och lånet lämnas av strikt affärsmässiga skäl och villkor.

Detsamma gäller företag som ägs av släkt och liknande så då måste ni visa att lånet sker av affärsmässiga skäl om det nu är din pappa eller kusin som äger det långivande företaget. Är det din polare är det grönt, låna på bara eftersom du inte har nått intresse i hans bolag.

Investeringar är annorlunda, men det upplägget du vill ha är inte en investering utan ett penninglån och skulle ni få kontroll på det skulle skatteverket också sett det som ett lån.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ok, lite mer info då:
Båda företagen är aktiebolag. Jag äger det bolaget som ska "låna" pengar. Jag är inte inblandad i det andra bolaget på något vis. Det är färdigskattade pengar som ska lånas ut.

Det ska inte ses som ett lån egentligen utan en ren investering som återbetalas inom 12 månader utan något påslag, men så kanske man inte får göra? Men det skulle funka att skriva det som ett lån också med minimal ränta. Utlånaren har inget vinstintresse i "utlåningen" utan gör det av vänlighet men det kanske inte är ett giltigt skäl i byråkratins Sverige :D

Och vad är skillnaden om jag skulle vilja föra över pengar från mitt ena aktiebolag till det andra? Är det krångligare om jag är ägare till dem båda?

En investering? Det du beskriver låter snarare bara som ett lån och om du betraktar det precis som det lån det är så klarnar det nog även hur ni ska bokföra det.

En investering är nåt helt annat.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
En investering? Det du beskriver låter snarare bara som ett lån och om du betraktar det precis som det lån det är så klarnar det nog även hur ni ska bokföra det.

En investering är nåt helt annat.

Både ja och nej egentligen. Pengarna kommer direkt uteslutande gå till en investering men för den skull behöver det ju inte betyda en investering av det andra bolaget utan det bör betraktas som ett lån antar jag?
Jag var lite otydlig på den punkten men det är nog bara för att jag är alldeles för dåligt insatt i sådant här.

V-Kamikaze, tack för dina grymma svar :tummenupp Nej, det finns inget blodsband alls med det andra bolaget.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Både ja och nej egentligen. Pengarna kommer direkt uteslutande gå till en investering men för den skull behöver det ju inte betyda en investering av det andra bolaget utan det bör betraktas som ett lån antar jag?

Precis. Det är du som gör investeringen och din kompis gör ingen investering, han lånar bara ut pengarna till dig.

Så er två emellan är det ett lån. Och för dig blir det sedan en investering när du bokför pengarna från kassan till kontot för vad du nu köper.

V-Kamikaze

Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Då är det inga konstigheter alls:) Gör en överföring och bokför som fordran/pengar ut och skuld/pengar in. Räntefria lån är inte otillåtet enligt aktiebolagslagen. Däremot kan din polare bli återbetalningsskylding till konkursboet om hans bolag skulle kursa och han har get ut räntefria lån till höger och vänster men det är en helt annan fråga. Du och ditt bolag (då då inte är knuten till långivaren) har däremot inga negativa konsekvenser av ett räntefritt lån.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ahh, schyssta bananer! Jag misstänker att jag tänkte lite fört hårt gällande detta men vad gör man när man inte har koll på läget...

Återigen, tack för era svar :tummenupp

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...