Hur förbereda inför långkörning?

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Nu vet inte jag hur en Saab ser ut under huven men min erfarenhet är
att när gummislangar börjar bli gamla spricker dom och går sönder
vid fel tillfälle. Jag brukar alltid ha ett gäng slangstumpar och slangklämmor
i olika storlekar liggande i bilen.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vilken mönsterbilägare. Jag hade nog bara stuckit :tomten

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Vafan, för några år sedan körde jag Norrköping-Sundsvall-Norrköping på ett dygn i en Ford Taunus från 82... Bortsett från att lyset slutade funka mitt i natten och jag var så trött att jag hade hallucinationer på hemvägen funkade det alldeles utmärkt :)

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Stanna var 10e mil o gå ut i högst 5 minuter o bara andas frisk luft. Sedan stannar du efter två sådana stopp och tar kanske 20 minuter o äter något och andas frisk luft igen..annars blir man helt väck i knoppen (blodet cirkulerar inte lika bra när man sitter etc). Red Bull och Cola (light)(och en massa fulkorvar på Staoil ;)) funkar för mig. Körde Uppsala till Umeå tur och retur i en jäkla Statoiltruck på 24 h..då blev jag nästan knäpp(are) :3freak

Edit just ja..kolla trycket i reservdäcket..det gjorde inte jag :rodnar

Last edited by a moderator:

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Esquire skrev:
2571865 Det börjar även vara den säsong då det kan vara en bra idé att ha ordentliga vinterkläder med sig också om man skulle råka bli sittandes i en snödriva (har någon hört låten "Mer och mer och mer"?).

:hihi den låten har man hört ett antal gånger :)

Själv kollar jag bara när jag tankar att jag har olja och andra vätskor på bilen och kollar även lufttrycket. Ser till att ha pengar på mobilen och plastkortet med mig. Sen är det bara att köra.

:D har varit med om att fixa fästet till gasvajern på en Granada med ståltråd från kartboken som vi fick kapa med en enorm bultsax :D

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Du verkar ju förbereda dig seriöst... Ta med några värmeljus, pajar bilen och du är ute i skogen och det är snorigt kallt så kommer du iaf må lite bättre om du kan få lite värme...
Aldrig fel att förbereda sig, man kan ju faktist dö av kyla etc.. :(

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Det finns lixom bensinstationer, städer, verkstäder, biluthyrare, andra med(mot?)trafikanter etc. etc. på vägen. Ta på dig mössa och åk. Stannar gör man ju ändå när man tankar. Om du har kontantkortstelefon, se till å ha den påfylld med mycke pengar, börjar man bli trött så ring en vän och snacka skit i en timma... ;)

Oj faan, du skulle åka Saab. Ta med biltransport med en reservbil på (lämpligtvis av annat märke...)

- Johan

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Byt luften i däcken. Luleå luften kan bli lite väl tuff längre söderut. Köp riksluften de säljer på biltema.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Quest skrev:
2572326 Byt luften i däcken. Luleå luften kan bli lite väl tuff längre söderut. Köp riksluften de säljer på biltema.
Har tillomed funderat på att stänga av fläkten i bilen för att bibehålla den lätta Luleå-luften ända ner till söder = sparar säkert 15kr på det :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
morecore skrev:
2572720 Har tillomed funderat på att stänga av fläkten i bilen för att bibehålla den lätta Luleå-luften ända ner till söder = sparar säkert 15kr på det :tummenupp
Faktum är att du kan spara lite bensin på allt som drar ström som du kan stänga av. :tummenupp

(men det handlar ju inte om några gigantiska summor)

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Köp några "luft på burk". För det är inte nått vidare skoj att stå på E4:an i snöstorm mitt i natten och byta vänster framhjul när långtradarna dundrar förbi!
:näsblod

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Starfighter skrev:
2572780 Köp några "luft på burk". För det är inte nått vidare skoj att stå på E4:an i snöstorm mitt i natten och byta höger framhjul när långtradarna dundrar förbi!
:näsblod
Det är vid såna tillfällen man är glad att man har en reflexväst med sig.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Bra tips från båda :tummenupp

Snöstorm nu i norr, hoppas det inte blir sååå mkt snö på vägen frammåt ons-tors då...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
UrbanTiger skrev:
2572168 Inte färdig än, ni har ju hållit på hur länge som helst :gnissla

Den där bron är ju inget jag har nytta av föresten. Bara Danskar som vill bo billigt på svenska sidan som tjänar på den.
De e väl billigare att ta färjan om man ska vidare på kontinenten åxå.

Vill ni ha den så kan ni få tjöpa min andel i både bron och järnvägen.

Jo, jag vet, men miljömupparna protesterar ju varannan kilometer för att det kan vara ett habitat för den brunfläckiga barkborren eller något annat, så dom kommer ju ingen jävla vart med bygget.
Nu senast var det något fågelskyddsområde i villanäs dom bråkade om, vaffan fåglarna har ju vingar, dom får väl flyga över tågen.
Dessutom kan det ju vara kul att kolla pelikaner, pingviner och andra grejor från tågfönstret i 200km/h

Men inte fan kommer jag att åka tåg ändå när banan är färdigbyggd, antingen flyger jag, eller om det är under 130 mil så kör jag...
(vilket gör att jag inte behöver brojäveln heller, eftersom det är 128 mil dit så flyger jag över om jag ska till danmark)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
UrbanTiger skrev:
2573283 Låter som bra sargument. Tror du att vi kan sälja vår andel på blocket :va

Jag pröjsar annonsen om du sköter försäljningen...
Finns det något annat vi kan slänga med i paketet?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
UrbanTiger skrev:
2573843 Vad sägs om ett fullt "fungerande" trängselskattesystem i Stockholm. Fakk-IT.
Du och jag har betalat nått via skattsedeln som vi alldrig kommer att få igen en spänn för.

Det var VÄL investerade pengar, alla pengar som går till att jävlas med stockholmare räknar jag på nöjeskontot. :D

Min andel i fartkamerorna säljer jag inte, med dom nya bötesnivåerna så kan man ju fan tjäna en hacka :D

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Verkar som ovädret inte var vad som väntades, relativt lite snö kom. Så det blir nog en safe tripp till Småland!

Åker ONS 1 NOVEMBER, (luleå-växjö,ev halmstad) NÅN SOM BEHÖVER SKJUTS???

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...