Din jävla BW! läs besserwisser!
Nädå skämt åt sido. Sure risken att det läcker är ju liten men om man nu felar eller att man blir lite våldsam tyckte jag det var bra att ha sagt med ciggen...
Sedan att den inte garanterat skär? Nä det såklart. Finns folk som kört utan olja i bilen med utan större problem. Är det välbyggt och lagom inslitet så är det
Vilket var ditt hetaste tips då? Det där med kolsyreis då?
Det borde ju inte vara säkert heller då? Med tanke på att kompressorn blir varm, smälter isen och sedan så tuffar den mer... Om man nu ändå skall måla fan på väggen.
QUOTE]
Mitt "hetaste" tipps är att köra kompressorn med överspänning, dvs koppla det på två faser men då skall man skruva ut glödlampor/na först då det blir så uppenbart när även dessa brunnit. Tanken med att köra kompressorn med överspänning är att överhetta motorlindningen så den kortslutes men gammla R12 kompressorer kan vara sega rackare. Att göra en sådan "fuling" är ändå det enklaste då man inte behöver baxa omkring skåpet eller tömma det för att kunna genomföra "testen".
Om vi nu antar att jag skulle försöka mig på en sådan "test" så skulle jag börja med att skruva ur alla glödlampor, därefter skulle jag låta kompressorn bygga upp trycket ca 1minut och då slå ifrån strömmen bara precis så kompressorn stannar varefter jag skulle slå på strömmen igen. Nu uppstår ett lite knepigt driftsfall för motorn och dess skyddskrets då den överförda effekten blir betydligt större pga överspänningen så nu kan både övelastskyddet eller motorn ge upp. Beroende på hur tillverkaren designat detta så håller det olika bra för denna test och överlever prylarna pga att överlastskyddet skyddar så kan man koppla förbi det men nu börjar man behöva känna till lite om el. Men överlastskydden som var vanliga för 10-15år sedan är lite tröga och är designade för 230VAC så det kan hinna gå över nog med effekt för att döda lindningen i motorn.
För att fördjupa oss lite så kan man även plocka loss skyddskåpan som sitter över överlastskyddet och då plocka loss själva överlastskyddet då det bara brukar sitta påtryckt på de tre stift som brukade vara standard på de vanligaste kompressormodellerna. När man nu kommit så långt kan man fylla denna pryl med lite vatten/salt blandning då det gör susen för att slå ut den prylen när man sedan kopplar in kontakten. Med denna metod behöver man nog inte heller köra med någon överspänning om man lyckas fylla nog mycket saltvatten i den. Ett steg mer krångel är att göra som i första "testen" men istället koppla 400V direkt på kompressorn och göra på samma sätt och låta den först bygga tryck och snabbt stänga av för att slå på spänningen igen, nu står motorn stilla och slipper inte undan uppvämningen samtidigt så får den ingen cirkulerande kylning och detta är ett sätt som GARANTERAT knäcker kompressorn
Det där om kolsyreis har jag aldrig föreslagit, det tror jag förövrigt inte funkar så bra då man vill åstadkomma en osynlig skada på den dyraste delen för att göra det ekonomiskt eller rent av tekniskt omöjligt att byta kompressorn (R12 är ju förbjudet att fylla numera).
Nu får vi hoppas att de som dödar sina kyl/frysar efter att ha läst denna tråd ger oss återkoppling, annars får vi väl tippsa mythbusters