Hur förstöra kyl/frys omärkbart?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
En sådan gammal kyl/frys borde hyresvärden byta ut :gnissla, jag skulle ta ett snack med dem och säga som det är, de vill väl inte vara miljöbovar :tungan. Sedan skulle jag se över elavtalet och eve byta elbolag.

"Gör du sönder den" så kommer hyresvärden försöka laga den och så kanske du är tillbaka på ruta ett igen...lägga ut egna pengar på en ny skulle jag aldrig göra i en hyeslägenhet.
 
Last edited:

Pips

Guest
Hej!

Tack för alla tips... :tummenupp Lutar åt att det börjar bli dags att iaf tömma frysen (många kilo fryst kyckling, vårrullar, frysta bär osv)..

Är helt med på att det inte är moraliskt rätt, men ett tjutande kylskåp (man hör det över tv'n om man sitter i vardagsrummet), som drar sjukt mycket ström, 100% duty som jag räknade på stämmer kanske inte, men säg en 600kWh/år då?

Hyresvärden är en riktig snåljåp, hade inbrott i lägenheten för ca 1år sedan, inget stals (trots att laptop, systemkamera, digitalkamera osv låg hyffsat synligt). Däremot splittrades den gamla sketna laminerade spåndörren runt låsen. Resultat? Ny träbit skruvades fast.. känns jätte "sejf". Frågade om vi inte kunde få en säkerhetsdörr eller motsvarande, men det gick tydligen inte, för då måste man ju byta dörrkarm, och sen så vill alla andra också ha en och det skulle bli JÄTTE dyrt.. Då är det bra mkt bättre med en 5cm tjock spåndörr.. suck. :huvet
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Hyresvärden är en riktig snåljåp, hade inbrott i lägenheten för ca 1år sedan, inget stals (trots att laptop, systemkamera, digitalkamera osv låg hyffsat synligt). Däremot splittrades den gamla sketna laminerade spåndörren runt låsen. Resultat? Ny träbit skruvades fast.. känns jätte "sejf". Frågade om vi inte kunde få en säkerhetsdörr eller motsvarande, men det gick tydligen inte, för då måste man ju byta dörrkarm, och sen så vill alla andra också ha en och det skulle bli JÄTTE dyrt.. Då är det bra mkt bättre med en 5cm tjock spåndörr.. suck. :huvet

Vad säger ditt försäkringsbolag, hemförsäkringen, om detta? Ställer inte de krav på säkerhetsdörr? Ring runt och samla fakta och ställ sedan hyresvärden mot hm dörren. Ställ motfrågor "blir det inte dyrare för er att renovera om...."bla bla" etc etc. De brukar mjuka om man har bra argument. "Tvingade" till mig en bransläckare från länsförsäkringar då "tänk om jag räddar lägenheten om jag har tillgång till en" (bara lag på brandvarnare).

Själv har vi så pass bra pli på våran hyresvärd så han ordnade möte med oss hyresgäster för att få våran tillåtelse/förslag till en ombyggnad av en ny entre.:banana.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade samma problem en gång och beslutade mig för att osynligt paja både gasspis och kyl/frys.

Ang kyl/frys så ringde jag till Electrolux och fick rådet att linda in kompressorn med en våt trasa. Gjorde så och sköt tillbaka skåpet och kompressorn somnade stilla in senare på kvällen.

JUST DO IT:banana
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Jag hade samma problem en gång och beslutade mig för att osynligt paja både gasspis och kyl/frys.

Ang kyl/frys så ringde jag till Electrolux och fick rådet att linda in kompressorn med en våt trasa. Gjorde så och sköt tillbaka skåpet och kompressorn somnade stilla in senare på kvällen.

JUST DO IT:banana

Måste bara säga att "knepet" att linda in kompressorn med en våt trasa inte funkar då den först kyler kompressorn pga vattnet men sedan kanske den utgör isolering men "metoden" lär ta låång tid i 99.9?% av fallen.

Det är ju så att kompressorn får det kalla kylmediumet på inloppssidan efter att det först har gått genom förångaren i kylen/frysen. Efter kompressorn går kylmediumet genom kondensorn ("gallret" som ofta finns på baksidan men det förekommer även att den är integrerad i ex vis sidan/orna).

Det finns även ett överlastskydd på kompressorerna vars uppgift är att bryta ifrån kompressorn i de fall termostaten är tillslagen i ett läge där kompressorn har stannat medan den redan har byggt upp ett tryck i systemet, det blir som att starta i uppförsbacke och motorn fixar inte när den är för "brant", denna komponent brukar kunna gå sönder med en rätt effektfull smäll och efterföljande rökutveckling och detta SPECIELLT om den utsätts för vatten så en våt trasa kan möjligen orsaka det. På de flesta kompressorer sitter denna komponent som en löstagbar (ofta svart) liten "plugg" med ett ofta svart plasthölje över/omkring. Kan tänka mig att många byter ut ett skåp när denna går sönder men då är det oftast pga okunskap om prylens existens.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
ställ den upp o ner och koppla in i en timma under uppsikt.

Smörjningen rinner ur kompressorn och den skär. Det byter dem inte ut.
Stå inte och rök undertiden då R12 mfl blir giftigt om du suger det genom en tänd cigg om den nu skulle börja läcka.

Vänd tillbaka skåpet och säg att det är trasigt... Voila.

Ps det märks när det skär ;)
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Måste bara säga att "knepet" att linda in kompressorn med en våt trasa inte funkar .

Härligt hörrö men detta är inte bullen, och han som skrev brevet är faktiskt han det handlar om.

Teori & praktik kan skilja sig ganska rejält ibland.

Skåpet pajade, jag fick ett nytt, alles gut!

Ang våta trasans kylande effekt så provade jag det en gång för att kyla öl, det skulle också funka tydligen.....I TEORIN:(
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
ställ den upp o ner och koppla in i en timma under uppsikt.

Smörjningen rinner ur kompressorn och den skär. Det byter dem inte ut.
Stå inte och rök undertiden då R12 mfl blir giftigt om du suger det genom en tänd cigg om den nu skulle börja läcka.

Vänd tillbaka skåpet och säg att det är trasigt... Voila.

Messersmidt mode-On..

I de äldre skåpen som har R12 som kylmedium blandas smörjmedlet helt med kylmediumet R12 och det blir lite som en 2-taktsmotor, dvs kompressorn får smörjning men när den står stilla så rinner blandningen från kompressorn men det är ingen garanti för att man lyckas "dräpa" kompressorn snabbt men sett över tid så kortas livslängden, med andra ord ett rätt jobbigt sätt att få en ny kyl/frys då det kräver först tömning av den och samtidigt har ett tämligen osäkert utfall. Om man skall lyckas bättre med denna metod så är mitt tipps att vända skåpet upp & ner medan det är varmt och därefter ta ut det i sträng kyla, nu talar vi om minst -20 och låta det stå så 4-5timmar och sedan starta det, anledningen till detta är att det då tar längre tid innan kylmediumet kan pumpas runt så kompressorn får in flödet av kylmedium och om kompressorn är nog sliten kan det hända att cirkulationen inte ens kommer igång:tummenupp

Ingen behöver vara orolig för läckage så länge man inte bänder och bryter sönder rörledningarna så nog törs man elda eller röka bäst man vill
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Härligt hörrö men detta är inte bullen, och han som skrev brevet är faktiskt han det handlar om.

Teori & praktik kan skilja sig ganska rejält ibland.

Skåpet pajade, jag fick ett nytt, alles gut!

Ang våta trasans kylande effekt så provade jag det en gång för att kyla öl, det skulle också funka tydligen.....I TEORIN:(

Haha :hihi

Tvivlar inte en sekund att ditt "knep" funkade men det är anledningen till att det gjorde det som jag ifrågasätter då jag tror att det var vattnet från trasan som hittade sin väg in till kompressorns överlastskydd som därför gick sönder. Dessa "säkringar" brukar också gå sönder när folk avfrostar då kondensvattentanken som sitter ovanpå kylars kompressorer då ofta svämmar över, fenomenet inträffar även under årstider med hög luftfuktighet pga att kompressorns värme inte räcker till för att förånga vattnet men det är även kopplat till hur ofta man öppnar kylskåpsdörren/arna.

Ang våta trasan så är "felet" att man inte forserar luften som skall transportera bort vattnet från trasan, drivkraften är helt enkelt för låg då temperaturskillnaden mellan ölflaskan och luften är för liten. Metoden är att knyta ett snöre runt flaskhalsen och snurra runt flaskan med rejäl snurr, det är här teorin förlorar mot praktiken då få ids eller vill riskera innehållet då målet är att bli:fyllisar

Som hojåkare kan man ju nyttja fartvinden om man vill kyla en bira på det viset:tummenupp
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
EN hyresvärd byter inte ut något bara för att det e "skoj". Dom lagar alt byter endast om det e paj.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Haha :hihi

Tvivlar inte en sekund att ditt "knep" funkade men det är anledningen till att det gjorde det som jag ifrågasätter


Hur kan du ifrågasätta något jag aldrig påstått? Läs mitt inlägg igen och notera att jag ingenstans skriver VAD som pajar HUR!!

Nu blir det här lite onödigt tjafsigt med är det OT så är det:fyllisar
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Hur kan du ifrågasätta något jag aldrig påstått? Läs mitt inlägg igen och notera att jag ingenstans skriver VAD som pajar HUR!!

Nu blir det här lite onödigt tjafsigt med är det OT så är det:fyllisar

Yes.. Och ämnet är ju lite kul då det är minsta sagt ovanligt:D

Jag hävdar inte att du skrev exakt vad som gick sönder utan "ifrågasätter" var kanske ett opassande ordval, ber om ursäkt för det men det hade syftet att ge TS kännedom om att just den metodens "utsikter" att vara effektiv inte är så goda rent generellt.

Jag har ju jobbat med detta och har numera dessa kunskaper på hyllan där allt annat värdelöst vetande ligger så när tillfället dyker upp så är det ju kul att ha lite koll på ämnet. Jag tror även rent generellt att det finns många hyresgäster som hoppas att deras nuvarande kyl/frysar skall ge upp och ett antal av dessa är nog även beredda att liksom TS ge dem lite hjälp på vägen:hihi
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Din jävla BW! läs besserwisser!

Nädå skämt åt sido. Sure risken att det läcker är ju liten men om man nu felar eller att man blir lite våldsam tyckte jag det var bra att ha sagt med ciggen...

Sedan att den inte garanterat skär? Nä det såklart. Finns folk som kört utan olja i bilen med utan större problem. Är det välbyggt och lagom inslitet så är det ;)

Vilket var ditt hetaste tips då? Det där med kolsyreis då?
Det borde ju inte vara säkert heller då? Med tanke på att kompressorn blir varm, smälter isen och sedan så tuffar den mer... Om man nu ändå skall måla fan på väggen.

Släppa ut mediet? Hmm R12 är lite väl styggt men de lär ju inte fylla på skåpet igen. Å man har ju hört hemska historier om stora kylrum där de inte haft kapacitet att ta hand om det exempelvis till sjöss och bara låtit det flyga till molnen och förstört ;) Så de små grammen som ändå är i en hushållskyl är ju en piss i...


Hmmm vad sägs om ställa det upp och ner. låta det stå så ett tag. Linda in kompressorn i en våt handduk och sedan köra fullt ös?

Då har vi motat Olle i grind dubbelt upp vart fall ;)

Ps jag har sabbat ett skåp genom att ställt det upp och ner tyvärr är jag inte säker på att det var R12. Kan varit R134 eller liknande och då har du för visso inte lika blandad smörjning som r12 väl?

Messersmidt mode-On..

I de äldre skåpen som har R12 som kylmedium blandas smörjmedlet helt med kylmediumet R12 och det blir lite som en 2-taktsmotor, dvs kompressorn får smörjning men när den står stilla så rinner blandningen från kompressorn men det är ingen garanti för att man lyckas "dräpa" kompressorn snabbt men sett över tid så kortas livslängden, med andra ord ett rätt jobbigt sätt att få en ny kyl/frys då det kräver först tömning av den och samtidigt har ett tämligen osäkert utfall. Om man skall lyckas bättre med denna metod så är mitt tipps att vända skåpet upp & ner medan det är varmt och därefter ta ut det i sträng kyla, nu talar vi om minst -20 och låta det stå så 4-5timmar och sedan starta det, anledningen till detta är att det då tar längre tid innan kylmediumet kan pumpas runt så kompressorn får in flödet av kylmedium och om kompressorn är nog sliten kan det hända att cirkulationen inte ens kommer igång:tummenupp

Ingen behöver vara orolig för läckage så länge man inte bänder och bryter sönder rörledningarna så nog törs man elda eller röka bäst man vill
 
Last edited:

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Din jävla BW! läs besserwisser!

Nädå skämt åt sido. Sure risken att det läcker är ju liten men om man nu felar eller att man blir lite våldsam tyckte jag det var bra att ha sagt med ciggen...

Sedan att den inte garanterat skär? Nä det såklart. Finns folk som kört utan olja i bilen med utan större problem. Är det välbyggt och lagom inslitet så är det ;)

Vilket var ditt hetaste tips då? Det där med kolsyreis då?
Det borde ju inte vara säkert heller då? Med tanke på att kompressorn blir varm, smälter isen och sedan så tuffar den mer... Om man nu ändå skall måla fan på väggen.

QUOTE]

Mitt "hetaste" tipps är att köra kompressorn med överspänning, dvs koppla det på två faser men då skall man skruva ut glödlampor/na först då det blir så uppenbart när även dessa brunnit. Tanken med att köra kompressorn med överspänning är att överhetta motorlindningen så den kortslutes men gammla R12 kompressorer kan vara sega rackare. Att göra en sådan "fuling" är ändå det enklaste då man inte behöver baxa omkring skåpet eller tömma det för att kunna genomföra "testen".

Om vi nu antar att jag skulle försöka mig på en sådan "test" så skulle jag börja med att skruva ur alla glödlampor, därefter skulle jag låta kompressorn bygga upp trycket ca 1minut och då slå ifrån strömmen bara precis så kompressorn stannar varefter jag skulle slå på strömmen igen. Nu uppstår ett lite knepigt driftsfall för motorn och dess skyddskrets då den överförda effekten blir betydligt större pga överspänningen så nu kan både övelastskyddet eller motorn ge upp. Beroende på hur tillverkaren designat detta så håller det olika bra för denna test och överlever prylarna pga att överlastskyddet skyddar så kan man koppla förbi det men nu börjar man behöva känna till lite om el. Men överlastskydden som var vanliga för 10-15år sedan är lite tröga och är designade för 230VAC så det kan hinna gå över nog med effekt för att döda lindningen i motorn.

För att fördjupa oss lite så kan man även plocka loss skyddskåpan som sitter över överlastskyddet och då plocka loss själva överlastskyddet då det bara brukar sitta påtryckt på de tre stift som brukade vara standard på de vanligaste kompressormodellerna. När man nu kommit så långt kan man fylla denna pryl med lite vatten/salt blandning då det gör susen för att slå ut den prylen när man sedan kopplar in kontakten. Med denna metod behöver man nog inte heller köra med någon överspänning om man lyckas fylla nog mycket saltvatten i den. Ett steg mer krångel är att göra som i första "testen" men istället koppla 400V direkt på kompressorn och göra på samma sätt och låta den först bygga tryck och snabbt stänga av för att slå på spänningen igen, nu står motorn stilla och slipper inte undan uppvämningen samtidigt så får den ingen cirkulerande kylning och detta är ett sätt som GARANTERAT knäcker kompressorn:tummenupp

Det där om kolsyreis har jag aldrig föreslagit, det tror jag förövrigt inte funkar så bra då man vill åstadkomma en osynlig skada på den dyraste delen för att göra det ekonomiskt eller rent av tekniskt omöjligt att byta kompressorn (R12 är ju förbjudet att fylla numera).

Nu får vi hoppas att de som dödar sina kyl/frysar efter att ha läst denna tråd ger oss återkoppling, annars får vi väl tippsa mythbusters:rofl
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Ställ ned termostaten på frysen klä av dig naken kryp in och sätt dig i ett par timmar så ska du se att du kommer på andra tankar :näsblod eller sitt kvar så har du ju löst både bekymmret för dig och hyresvärden:krama du slipper den energislukande kyl/frysen och hyresvärden slipper en hyresgäst han definitivt inte vill ha:)

MVH Hyresvärden
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
enklast är väl att vända på skåpet och löda loss en kabel.

Han lär ju inte felsöka och laga ett 20 år gammalt skåp, och hittar han det ser det bara ut som en lödning lossnat. Men problemet kan ju vara att han bara bär dit ett ännu värre gammalt kylskåp. Finns ju inget som säger att du får ett nytt...

Du skapar en kall-lödning, som du rycker loss. Då ser det ut som den bara lossnat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker synd om alla hyresvärdar som försöker driva och leva på sina företag samtidigt som landet är fullt av hyresgäster som sätter sönder inventarierna med flit bara för att det inte är senaste mode eller som i det här fallet att hyresgästen tror kylen/frysen tar mycket energi men han har inte ens gjort sig besväret att mäta förbrukningen för att utreda om det verkligen är på det viset.

Det får mig att må illa!

Så kolla strömförbrukningen först och förslagsvis även på övriga prylar i lägenheten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så kolla strömförbrukningen först och förslagsvis även på övriga prylar i lägenheten.

Du tror att 52" Plasman och hemmabiosystemet som aldrig stängs av står och brummar bort en massa?
Eller datorerna som är på 24/7, eller alla laddare/batterieliminatorer som sitter kvar i uttagen?
Eller alla dom där myslamporna som trots att dom är på 25W styck inte ger något ljus, och sitter så bökigt till att dom lämnas på dygnet runt drar en massa?


Det tror jag med!
 

Smagatusk

Guest
Din jävla BW! läs besserwisser!

Nädå skämt åt sido. Sure risken att det läcker är ju liten men om man nu felar eller att man blir lite våldsam tyckte jag det var bra att ha sagt med ciggen...

Sedan att den inte garanterat skär? Nä det såklart. Finns folk som kört utan olja i bilen med utan större problem. Är det välbyggt och lagom inslitet så är det ;)

Vilket var ditt hetaste tips då? Det där med kolsyreis då?
Det borde ju inte vara säkert heller då? Med tanke på att kompressorn blir varm, smälter isen och sedan så tuffar den mer... Om man nu ändå skall måla fan på väggen.

QUOTE]

Mitt "hetaste" tipps är att köra kompressorn med överspänning, dvs koppla det på två faser men då skall man skruva ut glödlampor/na först då det blir så uppenbart när även dessa brunnit. Tanken med att köra kompressorn med överspänning är att överhetta motorlindningen så den kortslutes men gammla R12 kompressorer kan vara sega rackare. Att göra en sådan "fuling" är ändå det enklaste då man inte behöver baxa omkring skåpet eller tömma det för att kunna genomföra "testen".

Om vi nu antar att jag skulle försöka mig på en sådan "test" så skulle jag börja med att skruva ur alla glödlampor, därefter skulle jag låta kompressorn bygga upp trycket ca 1minut och då slå ifrån strömmen bara precis så kompressorn stannar varefter jag skulle slå på strömmen igen. Nu uppstår ett lite knepigt driftsfall för motorn och dess skyddskrets då den överförda effekten blir betydligt större pga överspänningen så nu kan både övelastskyddet eller motorn ge upp. Beroende på hur tillverkaren designat detta så håller det olika bra för denna test och överlever prylarna pga att överlastskyddet skyddar så kan man koppla förbi det men nu börjar man behöva känna till lite om el. Men överlastskydden som var vanliga för 10-15år sedan är lite tröga och är designade för 230VAC så det kan hinna gå över nog med effekt för att döda lindningen i motorn.

För att fördjupa oss lite så kan man även plocka loss skyddskåpan som sitter över överlastskyddet och då plocka loss själva överlastskyddet då det bara brukar sitta påtryckt på de tre stift som brukade vara standard på de vanligaste kompressormodellerna. När man nu kommit så långt kan man fylla denna pryl med lite vatten/salt blandning då det gör susen för att slå ut den prylen när man sedan kopplar in kontakten. Med denna metod behöver man nog inte heller köra med någon överspänning om man lyckas fylla nog mycket saltvatten i den. Ett steg mer krångel är att göra som i första "testen" men istället koppla 400V direkt på kompressorn och göra på samma sätt och låta den först bygga tryck och snabbt stänga av för att slå på spänningen igen, nu står motorn stilla och slipper inte undan uppvämningen samtidigt så får den ingen cirkulerande kylning och detta är ett sätt som GARANTERAT knäcker kompressorn:tummenupp

Det där om kolsyreis har jag aldrig föreslagit, det tror jag förövrigt inte funkar så bra då man vill åstadkomma en osynlig skada på den dyraste delen för att göra det ekonomiskt eller rent av tekniskt omöjligt att byta kompressorn (R12 är ju förbjudet att fylla numera).

Nu får vi hoppas att de som dödar sina kyl/frysar efter att ha läst denna tråd ger oss återkoppling, annars får vi väl tippsa mythbusters:rofl

Prenumererar du på långa svar? "Kortfattat" är ett uppskattat begrepp.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top