Hur förvarar ni MC-lås när ni åker?

Clas-Daniel

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2023
Hoj
2005 Yamaha FZ6-S
Jag har precis köpt en Kawasaki Z750 2010:a.
På min gamla Yamaha FZ6 fanns det lite plats för förvaring under sätet, men på Kawan är det noll plats under sätet.
Hur förvarar ni erat lås när ni åker. Är ju väldigt obehagligt att åka runt med en tung klump i fickan.
Har ett Abus skivbromslås. Kan tänka mig att köpa ett annat om det finns någon bra lösning.
Tacksam för tips.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Inte ens ett litet skivbromslås får plats under kutsen? Kanske finns möjlighet att sätta dit ett fäste diskret någonstans annars?

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Jag har detta 1729676805522.pngfår plats utan problem under cutsen

Clas-Daniel

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2023
Hoj
2005 Yamaha FZ6-S
Inte ens ett litet skivbromslås får plats under kutsen? Kanske finns möjlighet att sätta dit ett fäste diskret någonstans annars?
Nä! Försökte klämma ner det men det går inte. Bakdelen är lite omgjord, vet inte om det är därför?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Parkerar alltid där det inte finns folk. Problem solved.

I Custsen på alla mina hojar. Annars kan du låsa runt fotpinne eller annat lämpligt som sticker ut.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Själv tar jag aldrig med mig låset på mina turer då jag har detta på tanken (den rosa fick damen på sin tank)...😉 Jo, har låset i Foodoralådan när det blir längre turer med övernattning...

20210804_151457.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
ABUS Granit under passagerarsadeln. Där finns också plats för verktyg, PCIII, Voltmeter för Cigguttaget, Speedo healer. USB-Cigg plugg. Och det skulle gå att få dit lite till ! GSX1300R.
Får du inte plats med det så ha det i garaget. Börja och avsluta alla turer i Garaget.
Ha det i jackfickan tycker jag inte känns bra. Du kanske kan montera en Topbox ?

Last edited:

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
ABUS Granit under passagerarsadeln. Där finns också plats för verktyg, PCIII, Voltmeter för Cigguttaget, Speedo healer. USB-Cigg plugg. Och det skulle att få dit lite till ! GSX1300R.
Får du inte plats med det så ha det i garaget. Börja och avsluta alla turer i Garaget.
Ha det i jackfickan tycker jag inte känns bra. Du kanske kan montera en Topbox ?
Systermodellen gsx1300bk som jag kör har definitivt inte plats för lås under någonting. Inte ens innan jag monterade speedohealer och larm under cutsen. Inte heller finns det något ramrör att montera ett låsfäste på om man inte vill kapa i någon kåpa (nakenhoj my ass...).

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har mitt under sadeln om jag inte har tankväska. Trodde VFR hade dåligt med utrymme under sadeln :D

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har precis köpt en Kawasaki Z750 2010:a.
På min gamla Yamaha FZ6 fanns det lite plats för förvaring under sätet, men på Kawan är det noll plats under sätet.
Hur förvarar ni erat lås när ni åker. Är ju väldigt obehagligt att åka runt med en tung klump i fickan.
Har ett Abus skivbromslås. Kan tänka mig att köpa ett annat om det finns någon bra lösning.
Tacksam för tips.
Liten tankväska - SW Motech, rymmer lås, punkalagning o solglasögon.
Själv har jag Micro-modellen
Tankring behövs

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Systermodellen gsx1300bk som jag kör har definitivt inte plats för lås under någonting. Inte ens innan jag monterade speedohealer och larm under cutsen. Inte heller finns det något ramrör att montera ett låsfäste på om man inte vill kapa i någon kåpa (nakenhoj my ass...).
Borde kanske gå sätta fast två plåtar på passagerarfotpinne triangeln, en på utsidan och en på insidan med tre skruvar+ mutter som håller fast plåtarna. Och så ett hål genom plåtarna där man sätter fast skivbromslåset.
Enklare en plåt med tre hål för skruv. På baksidan mutter. Sätts på utsidan passagerarfottriangeln. På insidan garagebrickor och muttrar som håller fast plåten mot passagerarfottriangeln. Och sätt ett par lager svart silvertej på på plåten så den inte skaver på passagerarfottriangeln. Och svart silvertejp också på passagerarfottriangeln.
Svart silvertejp finns på Biltema. Men skaffa en tankväska, se #16, bästa förslaget jag sett !
1729704537838.png

Last edited:

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Borde kanske gå sätta fast två plåtar på passagerarfotpinne triangeln, en på utsidan och en på insidan med tre skruvar+ mutter som håller fast plåtarna. Och så ett hål genom plåtarna där man sätter fast skivbromslåset.
Enklare en plåt med tre hål för skruv. På baksidan mutter. Sätts på utsidan passagerarfottriangeln. På insidan garagebrickor och muttrar som håller fast plåten mot passagerarfottriangeln. Och sätt ett par lager svart silvertej på på plåten så den inte skaver på passagerarfottriangeln. Och svart silvertejp också på passagerarfottriangeln.
Svart silvertejp finns på Biltema
View attachment 505634
Japp, det blir något åt det hållet i vinter helt klart. Återstår att se exakt hur och vilket lås men ditt förslag är definitivt inte oävet.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
För tillfället skivbromslås inslaget i en microfiberduk under cutsen/passagerarsadeln.

Hade ett Abus med bara 1 nyckel men bytte till ett Biltema som också är lite smidigare.
(Och godkänt)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...