Hur f*n åker man sakta på bakan?

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Hur åker man sakta på bakan?

Tjena.
Jag e jäkligt sugen att lära mig åka sakta på bakhjulet.
Men har väl inte vågat försöka i tron om att jag skulle kvadda höjjen.
Hur bör man gå tillväga första gången? ena foten på skjutspinnen och bara dra i styret och gasa eller? Måste man ha pizza som bakdrev för att lyckas?
Swedie la in nån film för ett tag sen på nån stackare på en blå r1 (just som jag har! gahh det är ett omen tänkte jag) som skulle testa att dra på ettan och det gick ju åt helvete.
"Varför ska alla åka på bakhjulet" hette den nog. Och av den blev man ju lite avskräckt. :eek:

Därför vill jag nu ha mer kött på benen.

Är mycket tacksam för ett beskrivande svar av nån stuntgud som vet vad vederbörande pratar om! :Bugar

(Sökte men fann inget)

Last edited:

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
köp level x video, advanced wheelies, där går de igenom det hela på ett vettigt sätt

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Bruno skrev:
2110180 köp level x video, advanced wheelies, där går de igenom det hela på ett vettigt sätt
Hmm.. får kolla efter den då

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Dreva litegrann, typ -1+5, bromsa mjukt från du kopplar upp i 30km/h. Det är inte så stor risk att du kraschar om du tar de lungt och fint.

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Yoshi_gixxeRR skrev:
2112376 Lr hos mig :7peta
Jag e ALLTID billigare än ICEMAN!!!!!

.../Yoshi "Clearwaterbiker Sweden"

du behöver inte peta mig i öret med en pinne för det. gör bättre reklam i stället

Dark_Messenger

Guest
Börja med att lära dig powerwheela på typ ettan eller om hojen din har ork nog på tvåan osv. Bara små duttar varje gång. Ta den lite högre när du börjar bli varm i kläderna. Sen kan du sikta på att ta upp den på lägre varv i lägre hastigheter genom att gas-ingen gas-gas med ev litet ryck.

O sen när du är master...börjar du träna växlingar :tummenupp

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Bruno skrev:
2112575 du behöver inte peta mig i öret med en pinne för det. gör bättre reklam i stället
F-låt då... :Bugar
Men jag e SADIST o gillar att peta folk i öronen med en pinne :hihi

Ska göra bättre reklam... *lovar*

.../Yoshi

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag sitter i samma sits, Har börjat trampa på bromsen nu och vill få till det med den. bökigt som fan. Jag kör på 2:an i runt hundringen och försöker "våga" hänga bak hojen en bit förbi ballanspungten så Jag kan hämta den med bromsen, men dåt går låååångsamt framåt. :(

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Dark_Messenger skrev:
2112591 Börja med att lära dig powerwheela på typ ettan eller om hojen din har ork nog på tvåan osv. Bara små duttar varje gång. Ta den lite högre när du börjar bli varm i kläderna. Sen kan du sikta på att ta upp den på lägre varv i lägre hastigheter genom att gas-ingen gas-gas med ev litet ryck.

O sen när du är master...börjar du träna växlingar :tummenupp
Jag har inga problem med att powerwheela upp den på ettan och sen växla alla växlar ut men ska man powerwheela på ettan så är man ju uppe i 80 innan man e på balanspunkten, hmm..
Den e ju så jävla nervös på ettan.

E rädd för att gunga upp den när man kör sakta och då menar jag typ 15km/h
för att sen välta åt sidan.

Det är väl bara ut och pröva då... *darr* hehe

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Johnsen skrev:
2113125 Jag har inga problem med att powerwheela upp den på ettan och sen växla alla växlar ut men ska man powerwheela på ettan så är man ju uppe i 80 innan man e på balanspunkten, hmm..

hehe det finns bara ett ord för sånt här: LYXPROBLEM :gnissla
skulle vara överlycklig om ja ens kunde uiiiiiila! :banana

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki 1000
Johnsen skrev:
2113125 Jag har inga problem med att powerwheela upp den på ettan och sen växla alla växlar ut men ska man powerwheela på ettan så är man ju uppe i 80 innan man e på balanspunkten, hmm..

Alltså, är man så rädd för att lägga hojen bör man fundera på vad som är viktigast. Ska du bli riktigt bra kommer du att lägga hojen om du inte är en talang över det vanliga. Men o andra sidan, blir du kung på långsamma wheelisar kommer ingen bry sig om att din hoj e lite repig..! :)

Dark_Messenger

Guest
Johnsen skrev:

Men öka hastigheten lite då. 15km/h tycker jag låter lite. Gasa upp till 30-40 iaf. Då har du ju styrfart så att säga. De hastigheterna får man väl ändå säga är långsamt att wheela i.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Såg nån film här på sporthoj som jag tycker verka visa hur man wheelar sakta. Dock hade personen en fot på bak-pinnen, stod up och ryckte upp den i låg fart. Om nån vet vilken jag menar så var hojen nån naken svart hoj, äldre variant. Verkade som han tränade cirklar...

se å lär på den filmen, om nån vet vilken jag menar...

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
alakhai skrev:
2113137 Alltså, är man så rädd för att lägga hojen bör man fundera på vad som är viktigast. Ska du bli riktigt bra kommer du att lägga hojen om du inte är en talang över det vanliga. Men o andra sidan, blir du kung på långsamma wheelisar kommer ingen bry sig om att din hoj e lite repig..! :)
Han i stuntoholics som e helt besatt av bromspumpar (Robert tror jag han heter, med nåt ryskt efternamn) har aldrig vurpat i samband med stuntning säger han.. hehe det där såg dumt ut när jag skrev det..
"Säger han"
Jag har ju lärt mig att köra på bakan utan och vurpa på sporthojar, (vurpade 3 gånger på yamaha tt600:n jag hade när jag skulle lära mig slanga, fick bl a däck spår på ryggen en gång :va )
Så jag tror nog det går att lära sig utan att vurpa, förhoppningsvis. :tungan
Ska prova iaf. :banana

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Börja med att ligga på balanspunkten i ca 100 på tvåan (med din moppe) och börja minska farten med hjälp av bakbromsen. Efter lite träning kör på på ettan och börjar närma dig de låga farterna. Jag e urkass på att slanga långsamt, vinglar mer än en hel jazzklubb.

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
-PLM- skrev:
2113243 Börja med att ligga på balanspunkten i ca 100 på tvåan (med din moppe) och börja minska farten med hjälp av bakbromsen. Efter lite träning kör på på ettan och börjar närma dig de låga farterna. Jag e urkass på att slanga långsamt, vinglar mer än en hel jazzklubb.
Hmm.. ska bli intressant och se om man kan träna bort reflexen att släppa gasen när man börjar komma över balanspunkten..
Har provat att stå med vänter fot på skjutspinnen men jag känner mig jävligt obekväm då..
Skulle hellre ha en peg på hjulaxeln tror jag..

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept