Hur f*n åker man sakta på bakan?

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Yoshi_gixxeRR skrev:
2112715 F-låt då... :Bugar
Men jag e SADIST o gillar att peta folk i öronen med en pinne :hihi

Ska göra bättre reklam... *lovar*



.../Yoshi

haaa, det är lugnt. köper gärna filmer av dig om jag bara vetat vad du hade haft för något. bättre pris är oxå pimp :tummenupp
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Teo skrev:
2113100 Jag sitter i samma sits, Har börjat trampa på bromsen nu och vill få till det med den. bökigt som fan. Jag kör på 2:an i runt hundringen och försöker "våga" hänga bak hojen en bit förbi ballanspungten så Jag kan hämta den med bromsen, men dåt går låååångsamt framåt. :(

Varför på 2:an?
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Varför "powerwheelar" ni upp den istället för att clutcha upp den?
Tycker själv att det är mer kontrollerat att koppla upp den i lite lägre fart på 1an.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Rigge skrev:
2113560 Varför på 2:an?

Ba´fö du kan. Ettan blir ju så jäkla hetsig, eller tycker du Jag ska köra på trean? Jag behöver få bak hojen så Jag känner att Jag har den med bromsen men det är nå´n konstig reptilhjärna som sätter käppar i hjuln där.

Du har inget tips på hur man kopplar bort den?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Teo skrev:
2113827 Ba´fö du kan. Ettan blir ju så jäkla hetsig, eller tycker du Jag ska köra på trean? Jag behöver få bak hojen så Jag känner att Jag har den med bromsen men det är nå´n konstig reptilhjärna som sätter käppar i hjuln där.

Du har inget tips på hur man kopplar bort den?

Grejen med bromsen är ju att cykeln inte blir hetsig om du kör på ettan... prova kör helt vanligt med bromsen i, den ska gå lite tungt men inte jobba ihjäl sig, då har du rätt (enligt va ja tycker)

En viktig grej till, om man kör för hårt med bromsen kan den koka på nolltid å all bromsverkan försvinner. Pumpa ett par ggr innan man rycker upp å känn att den verkligen är med!
 

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Rigge skrev:
2114490 Grejen med bromsen är ju att cykeln inte blir hetsig om du kör på ettan... prova kör helt vanligt med bromsen i, den ska gå lite tungt men inte jobba ihjäl sig, då har du rätt (enligt va ja tycker)

En viktig grej till, om man kör för hårt med bromsen kan den koka på nolltid å all bromsverkan försvinner. Pumpa ett par ggr innan man rycker upp å känn att den verkligen är med!
Det där lät spännande!
Bromsa hela tiden alltså? hmm.. jaja det är bara att dra i helvet och se vad som händer.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
tycker ni hojen är hetsig i ettan så har ni inte tränat nog. se till att ha en bra gaskontroll tillsammans med bakbromsen så ska det gå fint. mycket träning som sagt. Tänk på grabbarna som kör 1000 cc hojar med 20 kuggar eller mer, där snackar vi gaskontroll
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Johnsen skrev:
2114923 Det där lät spännande!
Bromsa hela tiden alltså? hmm.. jaja det är bara att dra i helvet och se vad som händer.

Japp ända från du har båda hjulen i backen tills du dimper ner.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag har klickat runt ca 2 minuter på sidan och hittar inget alls att beställa. Tycker inte att den kändes så super om jag ska vara ärlig. Om man måste regga sig för att se vad ni har för produkter så borde det ändras. Länka gärna till vara man hittar ev. DVD och liknande.

Yoshi_gixxeRR skrev:
2112376 Lr hos mig :7peta
Jag e ALLTID billigare än ICEMAN!!!!!



.../Yoshi "Clearwaterbiker Sweden"
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Rigge skrev:
2114490 Grejen med bromsen är ju att cykeln inte blir hetsig om du kör på ettan... prova kör helt vanligt med bromsen i, den ska gå lite tungt men inte jobba ihjäl sig, då har du rätt (enligt va ja tycker)

En viktig grej till, om man kör för hårt med bromsen kan den koka på nolltid å all bromsverkan försvinner. Pumpa ett par ggr innan man rycker upp å känn att den verkligen är med!

Hmmm, helt nytt! Ska köra på det, nu ömsom bromsar man ömsom gasar mellan bussar å sopbilar på värmdövägen i runt hundringen. Detta låter som om det skulle kunna va nå´t.

edit: Fan Jag vill ju ut å åka nu men Jag hinner inte.
 
Last edited:

Bobbo77

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Hemma ve...
Hoj
R6-03:a Stunt hoj
Johnsen skrev:
2114923 Det där lät spännande!
Bromsa hela tiden alltså? hmm.. jaja det är bara att dra i helvet och se vad som händer.
Tja! :tummenupp

Är inte någon expert på området men har provat dom flesta varianter ni nämt!
Jag måste säga att hålla lite marginellt på bromsen innan du drar upp den på bakhjulet är det lättaste. Och då menar jag att dra upp den med kopplingen.
Grejen att du går i sidled är lite överskattad! Håller du bra ballans från början så går det oftast rakt. Prova dig fram med mer och mer gas, och vipps så har du hittat en ballans pungt som funkar. Det är även lätt att luta si frammåt när du börjar få höjd, men försök göra tvärt om och luta dig bakåt och lita på bromsen. I början kommer du som dom flesta provat få väldigt ont i skrevet när du bromsar för hårt samtidigt som du släpper gasen... Men efter lite blodsmak så släpper även det!!
LYCKA TILL!! :yoparty
 

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Bobbo77 skrev:
2116793 Tja! :tummenupp

Är inte någon expert på området men har provat dom flesta varianter ni nämt!
Jag måste säga att hålla lite marginellt på bromsen innan du drar upp den på bakhjulet är det lättaste. Och då menar jag att dra upp den med kopplingen.
Grejen att du går i sidled är lite överskattad! Håller du bra ballans från början så går det oftast rakt. Prova dig fram med mer och mer gas, och vipps så har du hittat en ballans pungt som funkar. Det är även lätt att luta si frammåt när du börjar få höjd, men försök göra tvärt om och luta dig bakåt och lita på bromsen. I början kommer du som dom flesta provat få väldigt ont i skrevet när du bromsar för hårt samtidigt som du släpper gasen... Men efter lite blodsmak så släpper även det!!
LYCKA TILL!! :yoparty
Alltså koppla upp den på ettan (självklart på varvbryt) medans man trrramper lite på bromsen och hoppas på det bästa! Hehe fyfan det här kommer bli spännande!
Men vad föredrar du då som tydligen vet vad du snackar om om det är du på avataren alltså :tummenupp :tummenupp
Stå, sitta, ena foten på skjutspinnen eller sittandes med benen över styret?
 

DimEnsion

Bannad
Gick med
27 Apr 2006
Ort
hemma
Hoj
hemmabygge, 1½ccs motor..
Handlar om balans, bara du får upp den i bra läge så du kan balansera med kroppen, Så kan du köra hur snabbt du vill och sakta. Kan vara bra att trycka på en 12o'clock platta som du kan ha foten på. Samt så skyddar det om du skulle slå över :brinnerup
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
DimEnsion skrev:
2118379 Handlar om balans, bara du får upp den i bra läge så du kan balansera med kroppen, Så kan du köra hur snabbt du vill och sakta. Kan vara bra att trycka på en 12o'clock platta som du kan ha foten på. Samt så skyddar det om du skulle slå över :brinnerup

Men Jag vill åt det mer effektiva sättet att jobba med gas/broms för att få den dit man vill.
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
DimEnsion skrev:
2118379 Handlar om balans, bara du får upp den i bra läge så du kan balansera med kroppen, Så kan du köra hur snabbt du vill och sakta. Kan vara bra att trycka på en 12o'clock platta som du kan ha foten på. Samt så skyddar det om du skulle slå över :brinnerup

Vad pratar du om egentligen :va
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Teo skrev:
2119176 Han snackar om US.armys nya diesel klr med grym motorbroms.

Misstänkte det, sen är det bara att slänga på en 12platta så skyddar den om man slår över :rofl
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är ju en grej att plocka ner den från 140 till 100 på motorvägen men det tar ju i alla fall filometrar med motorbroms, Jag behöver lära mig fotbromsen.
 

Bobbo77

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Hemma ve...
Hoj
R6-03:a Stunt hoj
Viken ställning

Johnsen skrev:
2117420 Alltså koppla upp den på ettan (självklart på varvbryt) medans man trrramper lite på bromsen och hoppas på det bästa! Hehe fyfan det här kommer bli spännande!
Men vad föredrar du då som tydligen vet vad du snackar om om det är du på avataren alltså :tummenupp :tummenupp
Stå, sitta, ena foten på skjutspinnen eller sittandes med benen över styret?

Själv lärde jag mig sittandes.. Men det är igentligen en smaksak. Fördelen när man stå upp är att man kan korrigera "vingligheten" lite lättare. Nakdelen är att det känns lite mer otryggt i början för att man kommer en bit upp( eller så är det jag som är höjd rädd :hihi )
Men huvudsaken är i alla lägen att du måste LITA PÅ BROMSEN!
Faktum är att den kommer ner så fort att man får ont av det i stället eller (som vissa provat på) flyger över styret!

God luck/ Crazy Bobbo
P.s
Ja det är jag på bilden :yoparty
D.s
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top