notrightrider
Only dimly aware of a certain unease in the air
Göteborg-Fredrikhavn och sedan Esbjerg-Harwich.
Efter att Dfds lagt ner Englandslinjen nu i höst kommer Regina Line att ta över den turen.
Första turen på Påskhelgen 2015 enligt deras hemsida.
http://www.reginaline.dk
Nya rederiet från Danmark ser lovande ut, jag behöver en transport av motorcyklar inte en festbåt som Finlandsfärjorna...
Insatta tror inte på alternativ
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=21530&p=157319&hilit=esbjerg#p157319
Nej, och det är rent av värre än så. "Regina Line" är bara en återkommande dröm som aldrig kommer att bli uppfylld:
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=29331.0
Vi skall ha klart för oss att DFDS håller kvar den fortfarande lönsamma trailertrafiken i Ro-Ro form från Esbjerg, men koncentrerar den till navet i IMM. Det är bara passagerartrafiken som kastas ut.
Den som vill starta upp och konkurrera med jätten DFDS på Nordsjön - för övrigt ett av världens mest välskötta rederier och en gigant inom RoRo http://www.dfdsgroup.com/Investors/Reports/Documents/UK-anm-q2-2014.pdf
kommer att få göra det helt utan den lönsamma helårsfrakten, utan måste basera sig på lite vingliga säsongsturister som DFDS redan ratat.
Det kan man räkna ut med röva att det inte kommer att fungera - och Regina Line: utan båt, utan terminaler och utan utan kapital. Över. Huvud. Taget. är så rökta man kan bli, redan innan eventuell uppstart.
Trist, men så är det.
DFDS RoPax ut från Göteborg är som sagt det "närmsta" alternativet, och därefter börjar färjorna gå från Rotterdam med sitt kluster Hoek van Holland / Europoort som längst norrut på det Europeiska fastlandet.
Så ser utvecklingen ut. Tacka avskaffad Taxfree-sprit, Ryanair och nu senast svaveldirektivet för utvecklingen där antalet färjelinjer hela tiden blir allt färre.
Nästa region till slaktbordet när det gäller nedlagda linjer kan vara Skandinavien/Sverige. Jätten Stena har inte tjänat pengar på själva färjedelen här uppe i norden på många år. När jag skulle åka Trelleborg-Sassnitz för någon månad sedan hade Stena, som skyltat om trafiken från ScandLines till Stena helt sonika lagt ner kvällsavgången - den enda som är intressant för mig.
Jag tror vi kommer att få se fler förändringar i färjeutbudet de närmaste åren.