Hur f-n ska jag göra, cross eller sporthoj? (nybörjare)

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Om du funderar på att köra runt med crossen lite allmänt och dessutom till banan så skit i den idén. Gör man så är man dum i huvudet, pungt.
Ska du köra cross så fixa en bil + släp eller skåpbil att åka till banan med.
Kom ihåg att det inte är billigt att åka cross, det blir dyrt som FAN direkt
när du börjar träna lite. Crossar går sönder ofta och kräver mkt service
samt käkar däck. Köp inte en 250 2-t heller om du inte kan köra, dom går
lite väl snabbt och är onödigt svåra att lära sig på, och du kan ändå inte utnyttja toppeffekten. Sen kan du ju väga in den aspekten att om du torskar på väg till crossbanan på crossen så kommer du inte få A-kort på ett tag framöver. Man skadar sig ofta när man kör cross dessutom, även med full utrustning så får man alltid ont som fan någonstans efter varje pass även om
allvarliga skador är ovanliga.

En r6 går inte sönder(förmodligen inte iallafall) och kräver inte mkt service.
Värdeminskningen är ungefär som på crossen om du köper en gammal r6 billigt. En r6 kan du parkera utanför huset och sedan åka var fan du vill med, det är en stoor fördel mot crossen. Men försäkringen är dyr och det kostar pengar att ta kort. Men kortet ska du ju ändå ta så det spelar ingen roll.

Tycker du helt klart ska köpa en r6!
Har man inte ett brinnande intresse för just cross så är det inte speciellt kul
med allt runt om som krävs, transport, blanda bensin, klä på sig, bestycka om skiten i oändlighet, räta styret, slå sig 20 gånger på en timme osv..
Man måste verkligen ha ett stort intresse för att gilla det där.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
skoteridioten skrev:
Såhär ligger det till..

Jag är 21 år, har varken a-kort eller knappt någon mc-vana (kört moppe, 250cc cross ett par ggr, 4 hundra meter RD 350 Streetfighter, samt åkt bakpå sporthoj nån gång..).
Dock har jag ju varit intresserad all motorsport (framför allt hojar) sen jag började gå, så om inte den "praktiska" vanan finns där så finns den iaf här i "teorin" :rolleyes:
Jag skrev iaf in mig på skola för att ta a-kort i sommras, men pga jobb och andra omständigheter så är det uppskjutet tills i vår.

Så nu när man sitter med en snöskoter i garaget för ca: 50k, men saknar just den där snön, så kan man ju inte låta bli att börja längta efter sommaren...sälja den där skotern som bara stå där och investera i en ny leksak..så nu känns det som att jag måste välja mellan cross eller sporthoj.

Att dela upp sommaren och börja med den ena hojen, sälja och sen köpa den andra..det har jag ingen lust med. Att skaffa bägge kommer heller inte på fråga.
Så om det finns nån här som har suttit i samma situation, kom med tips på hur ni gjorde, för jag kan fan inte välja! :S Eller kommer jag att bli nöjd oavsett vad jag väljer :confused:


Jag har själv radat upp några punkter som talar både för och emot varje typ av hoj..

Cross (250cc 2T -01-02):
* Billigare (både inköp samt försäkring). Får pengar över till andra små leksaker och sånt..ja en mycket bättre ekonomi helt enkelt.
* Tycker att en svensk sommardag på en crossbana med regn, grus och lera verkar vara hur kul som helst
* En solig dag på banan vore dock nog ännu roligare :hihi
* Har 3-4 st crossbanor i närheten av hemmet
* Bor i en by där folk faktiskt inte bryr sig så mkt om man kör cross på gatorna, så att ta vägen till favoritstigen i skogen en skön sommarkväll efter jobbet är i stort sett inga problem...Dagtid också för den delen.
* Bra träning att latcha runt med en cross en sommar, skaffa sig lite erfarenhet om både att meka med hoj, hur den kan bete sig i olika underlag, väder och vind..och satsa på sporthoj nästa sommar?

Sporthoj ( 600cc 4T -99-00, typ R6)
* Har egentligen inte så mycket motiveringar här, förutom att jag får gåshud varje gång jag ser, hör, eller känner doften av en sporthoj en ljuv sommarkväll vid stadens gator och torg.. Sen resten med känslan av acceleration, fart, ljud, knäskrap och allt det där..ja ni vet nog vad jag menar :)
* Har på långt till närmaste bana.
* Dyyyyyyyyyyyyyyyyyrt. Leva på vatten och bröd tills sommarens sista dag. Men det känns helt klart värt det! :yoparty

Så som sagt, vad ska jag välja? Vad hade du valt?
Det finns ju ett tredje alternativ också. Skaffa en stor 4T-cross inkl motardkit..

Just nu lutar det åt cross i alla fall, men imorn så kan jag lika gärna sitta och sukta efter den där R6an på blocket igen. Liksom, varför ska man ha en skitig cross i garaget när man kan "glida omkring" på en fet R6:a?
Men så kan man vända på steken, varför ska man betala en massa pengar för en R6:a, när crossen har mycket mer "bpk" (bus per krona).

Så, kom med lite god rådgivning nu! ;)

Observera dock att all text här ovan är i stort sett rena spekulationer från min sida om varje sak, för jag har ju som sagt egentligen ingen erfarenhet av varken det ena eller det andra.. :)

Jag körde cross från när jag var 15år tills sommarn jag skulle fylla 20. 125:a, sedan 250, och har även provkört en del fyrtakt 450, 550 och 650cc av olika märken.
Men sedan jag blev 20 år och köpte min första "riktiga" sporthoj så är det det som gäller för hela slanten.
Visst saknar man att ha en cross ibland men det är det värt.
Jag har inte ångrat mig en enda dag sedan dess!!!
Så jag säger R6:a !!!!!
Lycka till med ditt val.
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Varför inte köpa en lite äldre 600 för ca 30-40k kr och sen köpa en cross för resten av pengarna? Då har man hoj för alla väder. När det regnar kör man cross och övrig tid kör man sporthoj.

Att köra cross är inte alltid så billigt och bekymmersfritt som man kan tro, de kräver ganska mycket pyssel, särskilt en 2-t.

Kan av egen erfarenhet säga att båda delar är kul och roliga på sitt sätt, men alla regnfria dagar i veckan skulle jag välja sporthojen.
 

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Mitt tips:
Eftersom du inte är rädd för att meka lite, och inte ska tävla på elitnivå i cross så behöver du ingen "ny" hoj.

*Köp en fin Honda CR 250 -96 eller liknande. Går grymt bra, är du amatör kör du nästan lika snabbt på en sådan som på en nyare cross.
Pris 15-20000 kr.

*Crossskydd + renovering av hojen (t.ex. kedja, brombelägg bak, eller liknande) 10000 kr

* Till gata duger inte crossen, den varvar ur i ca 120 km/h och crossdäck på gata är inget roligt. Köp en fin Yamaha RD 350. Duger till både gata och bana även om den inte är snabb jämfört med en R6'a. Pris 12000 kr.
(Alternativt en RGV 250 om du vill ha snabbare hoj - pris ca 20-25000 kr)
* Renovering av hojen (t.ex. däck belägg eller liknande) 2500 kr

* Skyddsutrustning gata (beg skinnställ+stövlar+handskar som du hittar på sporthoj.com 4000 kr+ NY hjälm 2000 kr) 6000 kr.

Totalt ca 50000 kr och du har både en toppenfin cross och en toppenfin gathoj. Du märker denna sommar vilket du tycker är roligast och kan sälja hojarna för vad du köpte dom för och sen köpa en "fin" nyare hoj billigt i höst.

Lycka till :tummenupp
 

LalleBalle

Guest
Köp sporthoj!

Jag kör dock ingen "riktig" sporthoj bara en sketen 125:a. Jag kör cross också.
Det som är kul med cross går inte att jämföra med en gatuhoj. Crossen kan du ha skit kul med på banan. Du ramlar och slår dig. Du meckar som fan. Du hoppar och gör trix och allt du vill och vågar. Med en sporthoj kan du leka och han kul men samtidigt ta dig från a till b. Crossen måste man ha släp/hänganordning. Skydden spelar inte så stor roll pris mässigt då vi snackar om 10k ungefär. +- 3k beroende på vad du vill ha. Nytt skinställ och allt går väl minst på 15 typ. Sknställ 10k, hjälm 4-5k, skor 2,5k, hanskar 1k. Annrs får det väl bli en motard.. blandnig av båda. Kan kränga på cross däck så får du en enduro.

/Alex


(Ja, jag är jätte trött och skriver säkert som en kratta för tillfället :tungan )
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Svaret är enkelt. Eftersom du är reggad på SPORTHOJ.com, så är det ju tydligen sporthojar som intresserar dig.

Skippa jordfräsen & köp plast! Plöja kan du göra på äldre dagar! =)

/X-up
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag hängde inte med där riktigt ifall du tänker sälja snöskotern eller om du tänker ha kvar den. Iaf ett alternativ ifall du hade tänkt ha kvar den för vinteråkning är att köpa en motard med crosshjul. Crosshjul för vinteråkningen (vilket iaf jag tycker är roligare än snöskoter) och motardhjulen för sommaren (vilket är roligare sett rent ekonomiskt).

Köperu en Husaberg 650 -04 har du nog med pulver för att följa på de krokiga landsvägarna också (såvida sporthojsåkaren inte är en duktig förare dvs), ifall nån av dina vänner skulle skaffa en sporthoj. Sen har du en hoj som totalt kissar på alla andra i stadsmiljö ;)

Inte för att jag är emot sporthojjar, men om man tänker bara lite med hjärnan så kan hjärtat följa med sen också ;) Bästa kompromissen helt enkelt.

*Edit, lite kul att han inte blir nerspammad om att inte börja på en sporthoj :p
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Motard annars? Då har du ju lite av varje+ att du kan spara lite pengar varje månad då du förhoppningsvis slipper betala 1300:-/månaden för halvförsäkring. :huvet
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Trango_B skrev:
Om du funderar på att köra runt med crossen lite allmänt och dessutom till banan så skit i den idén. Gör man så är man dum i huvudet, pungt.
Ska du köra cross så fixa en bil + släp eller skåpbil att åka till banan med.
Kom ihåg att det inte är billigt att åka cross, det blir dyrt som FAN direkt
när du börjar träna lite. Crossar går sönder ofta och kräver mkt service
samt käkar däck. Köp inte en 250 2-t heller om du inte kan köra, dom går
lite väl snabbt och är onödigt svåra att lära sig på, och du kan ändå inte utnyttja toppeffekten. Sen kan du ju väga in den aspekten att om du torskar på väg till crossbanan på crossen så kommer du inte få A-kort på ett tag framöver. Man skadar sig ofta när man kör cross dessutom, även med full utrustning så får man alltid ont som fan någonstans efter varje pass även om
allvarliga skador är ovanliga.

En r6 går inte sönder(förmodligen inte iallafall) och kräver inte mkt service.
Värdeminskningen är ungefär som på crossen om du köper en gammal r6 billigt. En r6 kan du parkera utanför huset och sedan åka var fan du vill med, det är en stoor fördel mot crossen. Men försäkringen är dyr och det kostar pengar att ta kort. Men kortet ska du ju ändå ta så det spelar ingen roll.

Tycker du helt klart ska köpa en r6!
Har man inte ett brinnande intresse för just cross så är det inte speciellt kul
med allt runt om som krävs, transport, blanda bensin, klä på sig, bestycka om skiten i oändlighet, räta styret, slå sig 20 gånger på en timme osv..
Man måste verkligen ha ett stort intresse för att gilla det där.


Lite allmänt, ja det beror ju på vad du menar. Det går som endurospår lite varstans här i skogarna som folk åker på hela sommrarna.. nåt som jag isf skulle åka en hel del på.
Men att köra crossen till och från banan skulle däremot aldrig komma på fråga.
Själva grejen med allt runt om kring crossen kan jag lätt jämföra med vad jag gör på vintern, fast då med snöskoter och en hel del minusgrader i luften.. Så att jag ska ha intresse för crossen istf skoter är nog inga problem.

Men sen, sa du en intressant sak. Cross kostar ju desto mer man kör...och det är ju definitivt mer service med den än med R6an. I slutändan handlar även mycket om hur jag lättast får tillbaka så mkt som möjligt av pengarna till hösten, då hojen ska bytas mot en skoter.. Fan, helt plötsligt känns R6 ändå mkt vettigare :banana

Samtidigt.. i minst 10 år har jag på sommarkvällarna suttit här hemma på terassen, och hört en cross passera huset lite då och då. Då blir man ju inte lite avundsjuk liksom.. klart man vill ha en cross själv då :)

ola_sandin och Rickard skrev:
*Ta bägge delarna*

Visst, det vore kul. Men jag vill som sagt gärna bli av med "skiten" så lätt som möjligt till hösten... och det känns dyrare att köpa två hojar samt delar till bägge, än att köpa en relativt ny hoj som förhoppningsvis klarar sig en sommar utan några större kostnader.



X-up skrev:
Svaret är enkelt. Eftersom du är reggad på SPORTHOJ.com, så är det ju tydligen sporthojar som intresserar dig.

Skippa jordfräsen & köp plast! Plöja kan du göra på äldre dagar! =)

/X-up

Jag följer freestylemtx.com samt enduromx.se, så det är inte bara sporthojar som intresserar mig.
Varför inte röj som fan med jordfräsen medans man är ung och pigg, och hålla sig till jämn och fin asfalt om några år? ;)



Nej men, en av tankarna om varför jag egentligen frågade, är ju också: Blir jag en bättre sporthojsförare om jag tränar en sommar på crossen, eller är det lika bra att köra på gatan på en gång?


OlleR Skotern ska bort..å när sommarn är slut ska hojen bort ;)
Har alltid tyckte att SM är ballt! :yoparty

Gaaaaaaaaaah, att det ska finnas så många goa delar av kakan! :tungan
 
Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Blir mer och mer övertyg om att sporthoj känns mest rätt ändå :) Men jag vill ha ett bra svar på den här frågan:

Blir jag en bättre sporthojsförare om jag tränar en sommar på crossen, eller är det lika bra att köra på gatan på en gång?
 

ElDiablo

Ny medlem
Gick med
12 May 2004
Ort
Umeå
Hoj
GammelGixxer 1208cc -94
Enligt mina erfarenheter så spelar det ingen roll om du kör/kört cross innan du sätter dig på en skrevraket. Totalt olika i uppförande och temperament. Kör som synes båda delarna och jag tycker inte ens de går att jämföra....

skoteridioten skrev:
Blir mer och mer övertyg om att sporthoj känns mest rätt ändå :) Men jag vill ha ett bra svar på den här frågan:

Blir jag en bättre sporthojsförare om jag tränar en sommar på crossen, eller är det lika bra att köra på gatan på en gång?
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
båda har sin charm. underbart att köra cross i värmen, fara å vålda i grustagen och utforska skogsstigar och sen avsluta med att fara å bada i nån sjö är otroligt behagligt. men att köra sporthoj i fin natur på kurviga 70vägar, maxa ut efter flygrakan och hissa till piteå i jävlat svålen och pressa ett skrov på big bög är nästan oslagbart. tror jag ska skaffa en skitcross till sommarn, typ en -90 eller nå sånt bara för att slippa välja. om jag måste välja så blir det sporthoj
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
skoteridioten skrev:
Blir mer och mer övertyg om att sporthoj känns mest rätt ändå :) Men jag vill ha ett bra svar på den här frågan:

Blir jag en bättre sporthojsförare om jag tränar en sommar på crossen, eller är det lika bra att köra på gatan på en gång?

cross och sporthoj har väldigt lite gemensamt. VÄLDIGT lite
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
honkiie skrev:
cross och sporthoj har väldigt lite gemensamt. VÄLDIGT lite

Hmm. "Alla andra" (folk som antagligen inte vet egentligen, inkl mor å bror) säger till mig, skaffa en cross först och lär dig tygla den, så tar du hojen som nästa steg. Men det kanske inte spelar nån större roll alltså?

Edit: Farsan har alltid sagt. "På min tid, då fick man då minsam lära sig köra hoj på riktigt! I FMCK alltså, ojojoj..över stock och sten.. idag får man lära sig åka hoj, inte köra!!"
Kanske bara är gammalt "gubbsnack", men jag vill ändå tro att farsan har nån poäng där..
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Gud vad ni verkar vara negativa till att köra cross på vägarna :va
Har kört en hel del på grusvägar,inne i samhällen,hästvägar,E4 osv då jag ska nånstans att köra i t.ex nån grusgrop eller till en kompis osv :D
Ajja nästa cross blir nog en cr500,för dom verkar inte rackla lika mycket som mindre 125cc/250cc,har haft rätt dålig erfarenhet av min senaste 250cc. Har lånat min brors cr500 en dag och kan säga att man blev kär,så mycket vrid och mycket mer lätthanterlig än vad jag trodde den skulle vara :yoparty
Tycker du ska satsa på en sporthoj nu när du har åldern inne,det ska då jag göra då jag får råd och är nog gammal.Köp en billigare hoj första sommaren typ en gammel gixxer eller nått i den stilen och spara och köp en rätt ny efter vintern om du inte känner för att prova på att köra cross en sommar.
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Gör som jag... Köp en Sporthoj o ha över sommaren som kommer..(räknar med att du tar kortet i Juni)... kör som en blå hela sommarn..... är hösten kommer ställer du av hojen... går tjurig hemma nån månad.... får abstinens o köper en cross för under 10k...

Sen har du plötsligt både cross o hoj :tummenupp ..... skoter kan du låna grannens :hihi
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Vad förväntar du dig när du är på en sida för sporthojsfanatiker och frågar en sådan fråga..? :va



Köp sporthoj.... :hihi
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top