johansjöström
KILLER B
Det är ju mycket lättare att ragga brudar med en sporthoj, detta måste ju vara det bästa argument nånsin eller??
skoteridioten skrev:Såhär ligger det till..
Jag är 21 år, har varken a-kort eller knappt någon mc-vana (kört moppe, 250cc cross ett par ggr, 4 hundra meter RD 350 Streetfighter, samt åkt bakpå sporthoj nån gång..).
Dock har jag ju varit intresserad all motorsport (framför allt hojar) sen jag började gå, så om inte den "praktiska" vanan finns där så finns den iaf här i "teorin"
Jag skrev iaf in mig på skola för att ta a-kort i sommras, men pga jobb och andra omständigheter så är det uppskjutet tills i vår.
Så nu när man sitter med en snöskoter i garaget för ca: 50k, men saknar just den där snön, så kan man ju inte låta bli att börja längta efter sommaren...sälja den där skotern som bara stå där och investera i en ny leksak..så nu känns det som att jag måste välja mellan cross eller sporthoj.
Att dela upp sommaren och börja med den ena hojen, sälja och sen köpa den andra..det har jag ingen lust med. Att skaffa bägge kommer heller inte på fråga.
Så om det finns nån här som har suttit i samma situation, kom med tips på hur ni gjorde, för jag kan fan inte välja! :S Eller kommer jag att bli nöjd oavsett vad jag väljer
Jag har själv radat upp några punkter som talar både för och emot varje typ av hoj..
Cross (250cc 2T -01-02):
* Billigare (både inköp samt försäkring). Får pengar över till andra små leksaker och sånt..ja en mycket bättre ekonomi helt enkelt.
* Tycker att en svensk sommardag på en crossbana med regn, grus och lera verkar vara hur kul som helst
* En solig dag på banan vore dock nog ännu roligare
* Har 3-4 st crossbanor i närheten av hemmet
* Bor i en by där folk faktiskt inte bryr sig så mkt om man kör cross på gatorna, så att ta vägen till favoritstigen i skogen en skön sommarkväll efter jobbet är i stort sett inga problem...Dagtid också för den delen.
* Bra träning att latcha runt med en cross en sommar, skaffa sig lite erfarenhet om både att meka med hoj, hur den kan bete sig i olika underlag, väder och vind..och satsa på sporthoj nästa sommar?
Sporthoj ( 600cc 4T -99-00, typ R6)
* Har egentligen inte så mycket motiveringar här, förutom att jag får gåshud varje gång jag ser, hör, eller känner doften av en sporthoj en ljuv sommarkväll vid stadens gator och torg.. Sen resten med känslan av acceleration, fart, ljud, knäskrap och allt det där..ja ni vet nog vad jag menar
* Har på långt till närmaste bana.
* Dyyyyyyyyyyyyyyyyyrt. Leva på vatten och bröd tills sommarens sista dag. Men det känns helt klart värt det!
Så som sagt, vad ska jag välja? Vad hade du valt?
Det finns ju ett tredje alternativ också. Skaffa en stor 4T-cross inkl motardkit..
Just nu lutar det åt cross i alla fall, men imorn så kan jag lika gärna sitta och sukta efter den där R6an på blocket igen. Liksom, varför ska man ha en skitig cross i garaget när man kan "glida omkring" på en fet R6:a?
Men så kan man vända på steken, varför ska man betala en massa pengar för en R6:a, när crossen har mycket mer "bpk" (bus per krona).
Så, kom med lite god rådgivning nu!
Observera dock att all text här ovan är i stort sett rena spekulationer från min sida om varje sak, för jag har ju som sagt egentligen ingen erfarenhet av varken det ena eller det andra..
skoteridioten skrev:Visst, det vore kul. Men jag vill som sagt gärna bli av med "skiten" så lätt som möjligt till hösten... och det känns dyrare att köpa två hojar samt delar till bägge, än att köpa en relativt ny hoj som förhoppningsvis klarar sig en sommar utan några större kostnader.
Poacher skrev:Sjäkv orkar jag inte dra det här om noll erfarenhet och snabba sporthojar en gång till så lycka till.
ola_sandin skrev:Varför ska du bara ha hojen till hösten?
Kom upp till skellefteå i sommar så kan du få visa mig rumpan genom stanrSEXa skrev:Om du köper sporthoj då kan du visa till sommaren åt alla med enduro på gatan, inse hur roligt bara de är
skoteridioten skrev:Hmm. "Alla andra" (folk som antagligen inte vet egentligen, inkl mor å bror) säger till mig, skaffa en cross först och lär dig tygla den, så tar du hojen som nästa steg. Men det kanske inte spelar nån större roll alltså?
Edit: Farsan har alltid sagt. "På min tid, då fick man då minsam lära sig köra hoj på riktigt! I FMCK alltså, ojojoj..över stock och sten.. idag får man lära sig åka hoj, inte köra!!"
Kanske bara är gammalt "gubbsnack", men jag vill ändå tro att farsan har nån poäng där..
Nej, och det är det jag säger om noll erfarenhet.skoteridioten skrev:Så det är bättre att hitta en gammal härk och harva runt på... Man kan väl ta det lugnt med en sporthoj också eller?
möggel skrev:Jag stod inför samma val som dig förra sommarn, Skillnaden var att jag redan hade cross!
Jag sålde krossen och köpte R6:a!
Främsta argumentet för mig var att det tar så jävla mycket tid och pengar att hålla på med cross! Jag grorde nog nästan över med mer pengar på crossen än vad jag gör på R6:an nu, (jag kör inte RR) så räkna inte med att det blir så mycket billigare med cross!
Sen skulle nog jag tänka på hur många av dina kompisar som kör cross/sport.
Det är inte alls lika roligt att köra runt själv! Kan va jävligt farligt att köra själv i skogen också.
Om du köper cross så skulle jag rekomendera att inte köpa för gammalt, det blir ofta dyrare i längden! Du har ju pengar från skoter också så!
Lycka till!
rSEXa skrev:Tänk på fördelarna med sporthoj!
Om du köper en cross så lär du ju lessna där ute i skogen på crossbanan! Bara dammigt och skitit.
Mycket roligare att kunna ta sig en tripp in till stan å raca, eller helt enkelt använda sporthojen som färdmedel till jobbet o.s.v.
Det är lite enformigt att köra cross.
Jag köpte en R6:a -03 igår ...funderade knappt på att köpa enduro/cross. Om du köper sporthoj då kan du visa till sommaren åt alla med enduro på gatan, inse hur roligt bara de är
skoteridioten skrev:Vill bara säga att jag har kommit fram till hur jag ska göra nu i alla fall..
Går till körskolan imorn och börjar plugga, ska spana in lite skinnställ i helgen och annonsera ut skotern...
Sen blir det sporthoj för hela slanten!!
lassnig skrev:Hmm... man skulle ju kunna byta ut ordet "grejer" mot "penisförlängare" där, men ehh...
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |