Ristisnook
Ny medlem
- Gick med
- 19 Apr 2023
- Hoj
- 2003, Kawasaki, VN800
Halloj,
drar ett rätt långt inlägg för att få med all information, eller iaf så mycket som möjligt, från start… hoppas någon intresserad vänlig själ där ute orkar läsa och svara! ?
inför vårsäsongen skulle jag göra mitt första oljebyte på min första hoj och allting gott fram tills jag skulle dra i pluggen igen… då går den runt och runt och självklart är gängan trasig. Aldrig tidigare varit med om detta (har gjort på bilen tidigare utan problem) så jag läser på både här och massa andra sidor och hittar mycket information… så min process såhär långt har varit:
1. köpte omgängningstapp från biltema storlek M13 för jag hade en plugg på M13… detta var idiotiskt såklart för jag insåg sen att ”jaha man ska gå upp en storlek…”. Alltså behöver jag borra för M15
2. Jag kommer inte åt att borra under hojen (plugghålet går rakt ner) och får inte upp hojen tillräckligt med min saxlyft
3. Sett videos där man skruvar av oljetråget för att sedan lösa problemet och tänkte att ”perfekt detta blir bra även om det massa extrajobb”
4. Inser att det går inte att göra på min hoj… den har inget sådan, utan allt sitter fast i vevhuset (se bild)!!!
5. Jag börjar ta lite bilder och videos på hur den sitter fast för att slippa springa upp och ner medan jag kan sitta i soffan och läsa mekboken som jag har… och då ser jag att förmodligen har någon redan borrat upp till storlek M13!! Det är fan en relativt större flisa som saknas!
i bilderna jag bifogat kan ni se hur gängan är trasig; det är liksom den del som höjs upp in i vevhuset som det lossnar en flisa från, förmodligen för att den blivit så tunn av att någon innan borrat upp ett större hål?
Nu undrar jag hur fan jag ska fixa detta… jag tänker att jag måste ta motorn iaf från hojen men om jag ska separera vevhusen vet jag inte om jag klarar alltså. En mekaniker lär ju ta hur mycket som helst för detta extrema jobb (samt att det inte finns tid fören i höst).
Kan jag ta ut motorn, borra upp till M15 och bara skölja och skölja och skölja för att få ut de oundvikliga flisorna som kommer att komma från den där upphöjningen? Hade det gått att skölja med vatten och låta torka ut ordentligt innan jag fyller på eller gäller det 100% inget vatten in?
Om detta är en idiotisk idé måste ju vevhusen separeras antar jag och efter läsning i mekboken blir jag lätt kallsvettig och rädd att förstöra hela hojen under processen…
drar ett rätt långt inlägg för att få med all information, eller iaf så mycket som möjligt, från start… hoppas någon intresserad vänlig själ där ute orkar läsa och svara! ?
inför vårsäsongen skulle jag göra mitt första oljebyte på min första hoj och allting gott fram tills jag skulle dra i pluggen igen… då går den runt och runt och självklart är gängan trasig. Aldrig tidigare varit med om detta (har gjort på bilen tidigare utan problem) så jag läser på både här och massa andra sidor och hittar mycket information… så min process såhär långt har varit:
1. köpte omgängningstapp från biltema storlek M13 för jag hade en plugg på M13… detta var idiotiskt såklart för jag insåg sen att ”jaha man ska gå upp en storlek…”. Alltså behöver jag borra för M15
2. Jag kommer inte åt att borra under hojen (plugghålet går rakt ner) och får inte upp hojen tillräckligt med min saxlyft
3. Sett videos där man skruvar av oljetråget för att sedan lösa problemet och tänkte att ”perfekt detta blir bra även om det massa extrajobb”
4. Inser att det går inte att göra på min hoj… den har inget sådan, utan allt sitter fast i vevhuset (se bild)!!!
5. Jag börjar ta lite bilder och videos på hur den sitter fast för att slippa springa upp och ner medan jag kan sitta i soffan och läsa mekboken som jag har… och då ser jag att förmodligen har någon redan borrat upp till storlek M13!! Det är fan en relativt större flisa som saknas!
i bilderna jag bifogat kan ni se hur gängan är trasig; det är liksom den del som höjs upp in i vevhuset som det lossnar en flisa från, förmodligen för att den blivit så tunn av att någon innan borrat upp ett större hål?
Nu undrar jag hur fan jag ska fixa detta… jag tänker att jag måste ta motorn iaf från hojen men om jag ska separera vevhusen vet jag inte om jag klarar alltså. En mekaniker lär ju ta hur mycket som helst för detta extrema jobb (samt att det inte finns tid fören i höst).
Kan jag ta ut motorn, borra upp till M15 och bara skölja och skölja och skölja för att få ut de oundvikliga flisorna som kommer att komma från den där upphöjningen? Hade det gått att skölja med vatten och låta torka ut ordentligt innan jag fyller på eller gäller det 100% inget vatten in?
Om detta är en idiotisk idé måste ju vevhusen separeras antar jag och efter läsning i mekboken blir jag lätt kallsvettig och rädd att förstöra hela hojen under processen…