Hur f** ska jag laga denna oljepluggsgänga…

Ristisnook

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2023
Hoj
2003, Kawasaki, VN800
Halloj,

drar ett rätt långt inlägg för att få med all information, eller iaf så mycket som möjligt, från start… hoppas någon intresserad vänlig själ där ute orkar läsa och svara! ?

inför vårsäsongen skulle jag göra mitt första oljebyte på min första hoj och allting gott fram tills jag skulle dra i pluggen igen… då går den runt och runt och självklart är gängan trasig. Aldrig tidigare varit med om detta (har gjort på bilen tidigare utan problem) så jag läser på både här och massa andra sidor och hittar mycket information… så min process såhär långt har varit:

1. köpte omgängningstapp från biltema storlek M13 för jag hade en plugg på M13… detta var idiotiskt såklart för jag insåg sen att ”jaha man ska gå upp en storlek…”. Alltså behöver jag borra för M15
2. Jag kommer inte åt att borra under hojen (plugghålet går rakt ner) och får inte upp hojen tillräckligt med min saxlyft
3. Sett videos där man skruvar av oljetråget för att sedan lösa problemet och tänkte att ”perfekt detta blir bra även om det massa extrajobb”
4. Inser att det går inte att göra på min hoj… den har inget sådan, utan allt sitter fast i vevhuset (se bild)!!!
5. Jag börjar ta lite bilder och videos på hur den sitter fast för att slippa springa upp och ner medan jag kan sitta i soffan och läsa mekboken som jag har… och då ser jag att förmodligen har någon redan borrat upp till storlek M13!! Det är fan en relativt större flisa som saknas!

i bilderna jag bifogat kan ni se hur gängan är trasig; det är liksom den del som höjs upp in i vevhuset som det lossnar en flisa från, förmodligen för att den blivit så tunn av att någon innan borrat upp ett större hål?
Nu undrar jag hur fan jag ska fixa detta… jag tänker att jag måste ta motorn iaf från hojen men om jag ska separera vevhusen vet jag inte om jag klarar alltså. En mekaniker lär ju ta hur mycket som helst för detta extrema jobb (samt att det inte finns tid fören i höst).
Kan jag ta ut motorn, borra upp till M15 och bara skölja och skölja och skölja för att få ut de oundvikliga flisorna som kommer att komma från den där upphöjningen? Hade det gått att skölja med vatten och låta torka ut ordentligt innan jag fyller på eller gäller det 100% inget vatten in?
Om detta är en idiotisk idé måste ju vevhusen separeras antar jag och efter läsning i mekboken blir jag lätt kallsvettig och rädd att förstöra hela hojen under processen…68AEE96A-0D86-47A4-BF26-45D4FC0D4BB8.jpeg
 

Bifogat

  • DE352C87-79F0-4C66-9108-DA156859E907.jpeg
    DE352C87-79F0-4C66-9108-DA156859E907.jpeg
    677.5 KB · Visningar: 66
  • 5D651E50-CBB3-4E8E-B097-EFC924C35213.jpeg
    5D651E50-CBB3-4E8E-B097-EFC924C35213.jpeg
    308.5 KB · Visningar: 72

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Vet inte om det hjälper dig alls, men jag gick upp till 15 när jag var i samma sits:

Borrade inte, körde bara med gängtappen i två omgångar.
 

Ristisnook

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2023
Hoj
2003, Kawasaki, VN800
Försökte få in en M14 gängtapp för att sedan köra en M15, glömde skriva det! Men fick inte ens in M14 tappen i hålet att börja ta? Hur fick du in M15 utan att borra..?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Försökte få in en M14 gängtapp för att sedan köra en M15, glömde skriva det! Men fick inte ens in M14 tappen i hålet att börja ta? Hur fick du in M15 utan att borra..?
Tror hålet var stort nog då en helicoil följde med ut när problemet uppstod, nu när jag tänker efter.
 

Jonher

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Ort
Älta
Hoj
99, Honda VFR800
Du behöver ju inte borra underifrån. Lägg hojen på sidan och borra nästan horisontellt, så är inte din lyft någon begränsning. Du kan sätta dammsugaren och suga upp spån samtidigt som du borrar.

Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk
 

Ristisnook

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2023
Hoj
2003, Kawasaki, VN800
Svetsa eller limma dit pluggen, fyll på olja och kör. Nästa säsong byter du olja med en pump, som verkstan gör.
Hmm intressant eventuell lösning faktiskt.. visste inte att detta gjordes ens! Ska undersöka vidare hur enkelt det blir att få ner en slang bara.
Annars har min hoj en annan möjlig tömpunkt kanske… en ”oil screen cap”, se bild
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    2.4 MB · Visningar: 35

Ristisnook

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2023
Hoj
2003, Kawasaki, VN800
Du behöver ju inte borra underifrån. Lägg hojen på sidan och borra nästan horisontellt, så är inte din lyft någon begränsning. Du kan sätta dammsugaren och suga upp spån samtidigt som du borrar.

Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk
Funderade på detta med men om jag börjar borra ett större hår så KOMMER den del som är upphöjd in i vevhuset att gå sönder ännu mer mest troligen… dessa flisor kan nog bli rätt stora och de vill jag inte riskera att ha kvar där inne och tror inte en dammsugare kommer vara stark nog, och inte heller en infettad borr… men sköljning med annat än motorolja? Den gamla är så mörk att jag inte kommer se om flisor kommer ut ens
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Drog sönder en tändstiftgänga.
Hittade en mässinginsats som jag kunde skruva in.
Kanske efter borrat och gängat, minns ej ....
Så tändstiftet sattes i fortsättningen i mässingsinsatsen. Här sätter du oljepluggen i insatsgängan som givetvis kan säkras med epoxi eller bättre lim i vevhuset.
Tycker en insatsgänga borde vara enklare få dit än göra än göra gängor för ny oljeplugg i aluminium.
1681940314440.png
Den här hittade jag hos briklas men det finns många andra , bara sök gänginsats gängbussning
kanske Art.Nr. M1000 skulle passa för dig, utvändig gänga M14
Det blir alltså en M10 oljeplugg som enklast (tycker jag) tätas med en gummistålbricka/tredoring
 
Last edited:

Ristisnook

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2023
Hoj
2003, Kawasaki, VN800
Drog sönder en tändstiftgänga.
Hittade en mässinginsats som jag kunde skruva in.
Kanske efter borrat och gängat, minns ej ....
Så tändstiftet sattes i fortsättningen i mässingsinsatsen. Här sätter du oljepluggen i insatsgängan som givetvis kan säkras med epoxi eller bättre lim i vevhuset.
Tycker en insatsgänga borde vara enklare få dit än göra än göra gängor för ny oljeplugg i aluminium.
View attachment 483171
Den här hittade jag hos briklas men det finns många andra , bara sök
kanske Art.Nr. M1000 skulle passa för dig, utvändig gänga M14
Har börjat rulla mer mot tankarna för en insatsgänga… har tänkt att jag måste borra hål ändå men om det skulle existera en med M13 utvändigt så hade jag kanske inte behövt det? Gängorna är inte så paj, det går inte att skruva in en M13 med handkraft direkt, men den tar bara inte sista biten. Så kanske en insats med M13 skulle funka… om det nu existerar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har börjat rulla mer mot tankarna för en insatsgänga… har tänkt att jag måste borra hål ändå men om det skulle existera en med M13 utvändigt så hade jag kanske inte behövt det? Gängorna är inte så paj, det går inte att skruva in en M13 med handkraft direkt, men den tar bara inte sista biten. Så kanske en insats med M13 skulle funka… om det nu existerar
Det viktiga tycker jag är att man säkrar insatsen / tätar insatsen i aluminium gängan med bra lim så man inte behöver dra fast insatsen (och lätt dra sönder aluminiumet).
Jag hade lagt hojen på sidan (på tex en madrass) och gjort rent hålet noga från olja med trasa och aceton,aceton finns på biltema för att få limmet fästa bra.
Den mässingsinsats jag hittade var så perfekt att den hade en vanlig sexkantskalle
att dra fast den med, så det är bara att söka på webben.
Det finns säkert bättre gäng insatser än stålinsatsen hos briklas.
 

Ristisnook

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2023
Hoj
2003, Kawasaki, VN800
Det viktiga tycker jag är att man säkrar insatsen / tätar insatsen i aluminium gängan med bra lim så man inte behöver dra fast insatsen (och lätt dra sönder aluminiumet).
Jag hade lagt hojen på sidan (på tex en madrass) och gjort rent hålet noga från olja med trasa och aceton,aceton finns på biltema för att få limmet fästa bra.
Den mässingsinsats jag hittade var så perfekt att den hade en vanlig sexkantskalle
att dra fast den med, så det är bara att söka på webben.
Det finns säkert bättre gäng insatser än stålinsatsen hos briklas.
Toppen, tack för svar! Ska komma ihåg limmet. Det är lustigt hur man sökt och sökt och jag har läst om insatser flera gånger men det är alltid först när man frågar som polletterna börjar trilla ner hur saker fungerar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Toppen, tack för svar! Ska komma ihåg limmet. Det är lustigt hur man sökt och sökt och jag har läst om insatser flera gånger men det är alltid först när man frågar som polletterna börjar trilla ner hur saker fungerar
Lite till om principen med insats

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du kan också söka på
dorman oil-tite! 65200
eller
dorman oil-tite! 65201

Dorman 65200 Universal Oil Drain Plug​

Dorman 65201 Universal Oil Drain Plug​

dorman oil-tite! är en busfix spänner ut en gummiplugg i gängan
skulle inte förvåna mig om den finns på mekonomen
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Fick gängpaj en gång på en bil, svarvade då en ny överdimensionerad plugg och gjorde konan lie konisk, det blev hur bra som helst.
Det man dock måste tänka på är att dra försiktigt då en kona har en spräckande effekt om man drar för hårt.
 

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Göra en bussning i stål med M13 utvändigt som du limmar med loctite ("evig"), kemisk stål eller dylikt i befintlig gänga, M6 invändigt för bult med tätning?
Nödlösning men skulle säkert funka i många år om man är försiktig.
Tar lite tid att tappa ut oljan men det är väl inte hela världen.
Kanske funkar med att borra och gänga M6 i befintlig oljeplugg till och med?

Jag skulle inte våga borra mer i det där! Känns svagt med insatsgänga också då det är så trasigt. Likaså risken att få skräp i vevhuset.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Timesert gänginsats (eller liknande) och välj dimension som kräver minst borrande.
Fördelen med dessa är att de tätar bättre än HeliCoil (trådinsatser).
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
5. Jag börjar ta lite bilder och videos på hur den sitter fast för att slippa springa upp och ner medan jag kan sitta i soffan och läsa mekboken som jag har… och då ser jag att förmodligen har någon redan borrat upp till storlek M13!! Det är fan en relativt större flisa som saknas!

i bilderna jag bifogat kan ni se hur gängan är trasig; det är liksom den del som höjs upp in i vevhuset som det lossnar en flisa från, förmodligen för att den blivit så tunn av att någon innan borrat upp ett större hål?
Hej
sen på tråden, men måste fråga - är du verkligen säker på att en "flisa" gått ur vevhuset? Tänker såhär - om du har en lokal upphöjning in mot vevhuset så kommer den olja som befinner sig lägre än upphöjningen i vevhuset att stanna kvar när du tömmer motorn på olja. Kan det vara så att man lämnat en öppning så att all olja - inklusive evt. spånor skall rinna ut där?
Förefaller konstigt att en upphöjning - som skall verka som förstärkning för gängan - skulle vara så tunnväggig att det gick flisor ur den vid gängning till nästa överdimension.
Får du in ett finger o kan känna runt om hålet ung. hur tjocka "väggar" upphöjningen har?
Och/eller om någon med likadan maskin kan kolla om "flisan" är borta även på den maskinen?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top