Hur f** ska jag laga denna oljepluggsgänga…

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det där ser ut som fan tycker jag.
Allmänt misshandlat, har det suttit koppar/alu-bricka där?
Tycker det ser ut som spricktendenser lite här o var.
Tipset från Mungh att sätta en skruv igenom befintlig plugg låter bra.
Köp Locktite som biter bra och sätt i originalpluggen med borrat o gängat hål.
Varm olja rinner ut bra även ur ett M6-hål.
Använd kopparbricka så behöver du inte dra så hårt, varken med oljepluggen eller nya skruven.
 

Ristisnook

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2023
Hoj
2003, Kawasaki, VN800
Hej
sen på tråden, men måste fråga - är du verkligen säker på att en "flisa" gått ur vevhuset? Tänker såhär - om du har en lokal upphöjning in mot vevhuset så kommer den olja som befinner sig lägre än upphöjningen i vevhuset att stanna kvar när du tömmer motorn på olja. Kan det vara så att man lämnat en öppning så att all olja - inklusive evt. spånor skall rinna ut där?
Förefaller konstigt att en upphöjning - som skall verka som förstärkning för gängan - skulle vara så tunnväggig att det gick flisor ur den vid gängning till nästa överdimension.
Får du in ett finger o kan känna runt om hålet ung. hur tjocka "väggar" upphöjningen har?
Och/eller om någon med likadan maskin kan kolla om "flisan" är borta även på den maskinen?
Hmm det där låter väldigt logiskt… jag har inte ens lagt tanken åt det hållet! Kommer inte åt att känna med fingrar, får bara in halva lillfingret tyvärr. Men makes sense att man såklart måste göra ett hål i upphöjningen för annars kommer ju några mm olja ligga kvar..!
 

Ristisnook

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2023
Hoj
2003, Kawasaki, VN800
Göra en bussning i stål med M13 utvändigt som du limmar med loctite ("evig"), kemisk stål eller dylikt i befintlig gänga, M6 invändigt för bult med tätning?
Nödlösning men skulle säkert funka i många år om man är försiktig.
Tar lite tid att tappa ut oljan men det är väl inte hela världen.
Kanske funkar med att borra och gänga M6 i befintlig oljeplugg till och med?

Jag skulle inte våga borra mer i det där! Känns svagt med insatsgänga också då det är så trasigt. Likaså risken att få skräp i vevhuset.
Jag börjar närma mig tanken mer att limma fast pluggen och dränera ur ett hål som finns på sidan av vevhuset mot stödet… här inne sitter ett litet filter och har något med displayen för olja att göra (har inte lyckats klura ut exakt vad det gör)… men hittade en annan sida som sa att det var ett bättre hål att tömma från också eftersom den punkten ligger lägre när man har hojen på stödet såklart.
Tror du denna loctite är rätt?

man vill ju att detta ska hålla för evigt sen så man inte behöver oroa sig för droppande olja och sen behöva göra ett ännu större projekt
 

Ristisnook

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2023
Hoj
2003, Kawasaki, VN800
Det där ser ut som fan tycker jag.
Allmänt misshandlat, har det suttit koppar/alu-bricka där?
Tycker det ser ut som spricktendenser lite här o var.
Tipset från Mungh att sätta en skruv igenom befintlig plugg låter bra.
Köp Locktite som biter bra och sätt i originalpluggen med borrat o gängat hål.
Varm olja rinner ut bra även ur ett M6-hål.
Använd kopparbricka så behöver du inte dra så hårt, varken med oljepluggen eller nya skruven.
Tack för input! Börjar luta mot limning… har även annat hål för tömning av olja börjar jag misstänka.

satt ingen bricka alls och den satt som berget… så nog rätt misshandlad senaste bytet
 

Ristisnook

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2023
Hoj
2003, Kawasaki, VN800
Du kan också söka på
dorman oil-tite! 65200
eller
dorman oil-tite! 65201

Dorman 65200 Universal Oil Drain Plug​

Dorman 65201 Universal Oil Drain Plug​

dorman oil-tite! är en busfix spänner ut en gummiplugg i gängan
skulle inte förvåna mig om den finns på mekonomen
Har haft tankar på expanderbar gummiplugg men inte hittat en enda i 1/2” storlek i Europa förutom en sats med typ 50st som kostade 1700kr ?

har då letar i runt 1h… inte ringt någon verkstad och frågat än dock
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
För att låsa och täta skruvar som går in mot motorolja brukar Locktite 510 vara bra.
Hur hårt den låser vet jag inte, men tätt blir det.
Finns antagligen fler liknande produkter, denna är rätt dyr.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Från #12
"Gängorna är inte så paj, det går inte att skruva in en M13 med handkraft direkt, men den tar bara inte sista biten."
Det råckar väl inte vara så att gängorna är skadade på oljepluggen ?
Och allt skulle bli mycket bättre bara med en ny oljeplugg ?
Och limmar du fast den nya oljepluggen med bra lim, tips i tråden, behöver du inte dra så hårt.
Och så är problemet löst. Du kan både tappa ur olja på annat ställe och fylla på olja på annat ställe.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Timesert gänginsats (eller liknande) och välj dimension som kräver minst borrande.
Fördelen med dessa är att de tätar bättre än HeliCoil (trådinsatser).
Gängan är inte en tätningsyta.

I övrigt håller jag med gundj. Borra nytt hål i pluggen som du sedan limmar fast.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hmm intressant eventuell lösning faktiskt.. visste inte att detta gjordes ens! Ska undersöka vidare hur enkelt det blir att få ner en slang bara.
Annars har min hoj en annan möjlig tömpunkt kanske… en ”oil screen cap”, se bild
Det görs inte ens, Tammer har skapat en valuta och en längd term, men att ge råd om att laga saker skall han låta bli helt klart.

En oljeplugg är en kritisk detalj både för motorn och ditt eget liv.

Om pluggen ryker under körning är motorraset det enkla och billiga, det dyra är när dit bakdäck släpper fullt i olja o du sitter klistrad i ett räcke en bil front ellet i botten på ett dike med hojen över.

Olje pluggar dras med det momentet tillverkaren säger eller av någon med känslan i handleden.

Laga riktigt på rätt sätt så vi slipper läsa om oljeplugg en i olyckstråden. Fulmek kan du göra på gräsklipparen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Gängan är inte en tätningsyta.

I övrigt håller jag med gundj. Borra nytt hål i pluggen som du sedan limmar fast.
De tätar bättre mot godset och sitter bättre i tunna kritiska miljöer än trådinsatser, empirisk forskning har visat detta. ;)
Så i vätskemiljöer så väljer jag dessa.
Limma en plugg och sätta en gänga och avtappnings skriv känns vanskligt, limmet sätter sig inte så bra för oljan har trängt in i porer. Tappa pluggen är inte kul....
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
De tätar bättre mot godset och sitter bättre i tunna kritiska miljöer än trådinsatser, empirisk forskning har visat detta. ;)
Så i vätskemiljöer så väljer jag dessa.
Limma en plugg och sätta en gänga och avtappnings skriv känns vanskligt, limmet sätter sig inte så bra för oljan har trängt in i porer. Tappa pluggen är inte kul....
Fortfarande, tätningsytan är inte i gängorna. Det spelar ingen roll hur täta/otäta de är.
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Jag körde Time-Sert på min hoj med vertikalt delat vevhus. Gjorde jobbet underifrån med motorn kvar i chassit. Använde mycket fett på borr och gängtapp, och jobbade långsamt med många korta omtag, för att minimera spån som ligger kvar. Tog en överbliven slatt med motorolja och försökte skölja ur ev. rester.


Jag behövde dock inte limma något. Fanns gods kvar.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det görs inte ens, Tammer har skapat en valuta och en längd term, men att ge råd om att laga saker skall han låta bli helt klart.

En oljeplugg är en kritisk detalj både för motorn och ditt eget liv.

Om pluggen ryker under körning är motorraset det enkla och billiga, det dyra är när dit bakdäck släpper fullt i olja o du sitter klistrad i ett räcke en bil front ellet i botten på ett dike med hojen över.

Olje pluggar dras med det momentet tillverkaren säger eller av någon med känslan i handleden.

Laga riktigt på rätt sätt så vi slipper läsa om oljeplugg en i olyckstråden. Fulmek kan du göra på gräsklipparen.
Om man najar pluggen så slipper man oroa sig. Då kan man kosta på sig att inte dra så hårt. Skruvar som lossas ofta drar jag med lägre moment än rekommenderat men najar eller använder låsvätska.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fortfarande, tätningsytan är inte i gängorna. Det spelar ingen roll hur täta/otäta de är.
Ok då, jag ger mig för vokabulären och SIS standard, i mitt (sällan)mek med diesel (fn ta detta otyg) så blev det tätt med Timesert till skillnad från HeliCoil, så med det utfallet och förmodligen gamla grejer så väljer jag det som funkar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Efter läst här på SH om hur det kan vara att tappa oljepluggen.
(skära en konisk pinne i skogen och skruva i hålet, leda hojen 3 km till mack och fylla på olja)
Så har jag borrat hål i alla oljepluggar för najtråd. Och så räcker det med Tredoring / Gummistålbricka som packning att dra M14 oljeplugg med 15 Nm. Det är tätt. Gängorna håller. Pluggen najad sitter kvar.
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top