Hur fan blir man av med bananflugor

De små räliga tycker iallafall om rödvin -har jag fått erfara ikväll! Jag har på en timme fiskar upp fyra simmande fyllon från glaset.

Dammsugade upp säkert 20 innan idag. Begriper inte var de kommer från. Men vill man bli av med dem är det bara att ta ett glas rödvin! :mad:

om dom hann ner i ditt glas så dricker du för långsamt ,,, eller så har du ohyggliga mängder av flugor ,,, blääää för flyes

~Settan~ skrev:
2561926 De små räliga tycker iallafall om rödvin -har jag fått erfara ikväll! Jag har på en timme fiskar upp fyra simmande fyllon från glaset.

Dammsugade upp säkert 20 innan idag. Begriper inte var de kommer från. Men vill man bli av med dem är det bara att ta ett glas rödvin! :mad:

Lam-Kaka skrev:
2560809 Fixa en skål med vinäger + diskmedel...Vinägern gör så de dras till skålen, diskmedlet gör så de fastnar. Vill du gå ännu längre kan du också blanda i honung.

Rättelse:

Diskmedlet tar ut ytspänningen, så dom sjunker och drunknar. :mattias

Blanda till 1 dl ättiksprit, 1 dl sirap eller flytande honung och tre droppar diskmedel (utan ammoniak) i en liten flaska eller liknande. Blandningen drar till sig flugorna och diskmedlet gör precis så som lorkan skrev. :)

Detta tips fick vi från anticimex efter att vi fick påhälsning från hälsovårdsmyndigheten och deras ajabajafingrar i somras, då hela fruktavdelningen i butiken fullkomligen bestod av en bananflugfarm....:rolleyes:

Helt sjukt, hade ju en jävla drös i köket fick jag erfara satte ut ett glas med vinäger+vatten+diskmedel var ju 10st där efter jag sett Firewall som var lite sådär.
Harrison Ford känns som lite passé på något sätt fast jag har iofs aldrig gillat honom.

jocke i köping skrev:
2562009 om dom hann ner i ditt glas så dricker du för långsamt ,,, eller så har du ohyggliga mängder av flugor ,,, blääää för flyes

På fråga ett svarar jag " a ja" med tillägget att jag fyllde på glaset liiiiite (är ju söndag!), gick från vardagsrummet till köket. En promenad på ca 5 meter, då hade tre hunnit störta bara där. På fråga två svarar jag "ja". :)

UrbanTiger skrev:
2562284 Nu har jag inte läst hela tråden men har du fått flugor på bananen så är det ganska länge sedan du borrade, va :va

Han kanske brukar borra i tvåan, där personen i fråga inte har tvättat sig på länge och det därför har bildats bananflugor. Fast dom flugorna kanske heter något annat :confused:

de kanske va dåligt vin(därav döda bananisar) ,, var du väldigt bakis när du vaknade ??

~Settan~ skrev:
2562295 På fråga ett svarar jag " a ja" med tillägget att jag fyllde på glaset liiiiite (är ju söndag!), gick från vardagsrummet till köket. En promenad på ca 5 meter, då hade tre hunnit störta bara där. På fråga två svarar jag "ja". :)

jocke i köping skrev:
2562457 de kanske va dåligt vin(därav döda bananisar) ,, var du väldigt bakis när du vaknade ??

Nej på båda frågorna. Jag var inte bakis idag när jag vaknade (cola igår som enda dryck). Vinet var till maten ikväll och det är inte dåligt. Jag tror helt enkelt att bananisarna har en särskild radar för rött vin! Ungefär som mig. :D

jag står således fast vid mitt ursprungliga påstående om att ifall man vill fånga små räliga flugor ska man hälla upp ett glas rödvin :tummenupp

Min fråga är då denna:

Hur fan kan dessa skadedjur bara uppstå från de döda!!?
När jag dricker en grogg så brukar jag alltid fylla glaset med lite vatten och ställa det i diskhon om jag inte ställer det direkt i diskmaskinen, och då är det alltid en limeskiva kvar där i. Vips, så är där 10 flugjävlar och surrar kring glaset :mad:

Men vart kommer de ifrån? Där jag köper min Limefrukt brukar det vara typ ett ton med flugor runt lådan med lime men de lär väl inte bo I lime-frukten? Märkligt fenomen och min tjej envisas med att säga "de tog upp det på RixMorgonZoo, men jag hörde aldrig svaret på den frågan". Ok, nu är jag allergisk mot bögen och den irriterande kärringen i studion så jag lyssnar aldrig på det hela och kan således heller inte svaret.
Nån som vet?

Den här tråden kom ju lämpligt, tror jag har en triljon av dom här hemma nu kom bara helt plötsligt, dom förökar sig med 100 per sekund också :mad: Konstigt nog är att dom dök upp efter jag storstädat lägenheten :confused:

~Settan~ skrev:
2561926

Bara 20? Tror jag dammsuger 20st i sekunden när ja försöker :gnissla

Ja vafan :va

Hur uppstår dom jävlarna? Var kommer dom ifrån???

Har ju städat å fint hemma, inga flugor ena stunden, sen ställer man ett glas i disken, en timma senare är det 40 st där å surrar.. En stund senare är de vid blomman också, sen vid ngn ölburk.

Jag fattar inte hur de bara kan dyka upp från ingenstans?

:va :va :huvet :huvet :mad: :kulspruta :kulspruta :machinegu :machinegu

Bananfluga (Drosophila melanogaster) är en art i släktet fruktflugor (Drosophila). Den är ett par millimeter lång och har fått sitt namn av att den ofta påträffas vid frukt.

Den används flitigt i genetikforskningen. Flugornas kromosomer är relativt stora och lätta att studera. Bananflugan har dessutom en kort generationstid (ca. 20 dagar), ger stor avkomma samt är billig i drift vilket gör den till en bra modellorganism för genetiska studier.

Bananflugan förökar sig snabbt och eftersom den trivs i rumstemperatur och mycket väl livnär sig på matrester och dylikt ses den ofta som ett oönskat husdjur. Den som önskar bli av med dem från kök eller badrum et.c. kan med fördel blanda till ett glas med en del vatten, en del diskmedel, en del vinäger och två delar honung. Flugorna dras till blandningen och drunknar i densamma.

Denna tråd var intressant... Hur dödar man en bananfluga el liknande...

Så många olika förslag:fattartil
... från baseballträ, till olika recept, vin och så självklart dynamit
Spännande:tummenupp

Pallas Athena skrev:
2564128 :rofl Du gav mig just en anledning att inte diska. :yoparty

Jasså :confused: Vill du ha 200 stökiga jävla hårdrockare hemma hos dig? :näsblod :näsblod

Tänk om!

Hårdrocksmusik :yoparty Men flera hundra rockers hemma i lägenheten/huset oavsett ras/art NEJ TACK!

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick