Hur fan kan man kugga på inbromsning på provet ???

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
...ah juste,, 2 saker till.. frambromsen.. lägg hela handen på bromsen om du inte redan gör det.. det klagade de på på trafikskolan att jag körde med typ 2 fingrar eller nåt bara..

sen som andra redan påpekat, man gör ju såklart en samlad bedömning, och där är det ganska "lätt" att se om någon verkligen har en gedigen teknik som "sitter".

Kör du 70-bromsningen först och gör på ett sätt, eller nåt fel.
Och sen kör 90-bromsningen på ett helt annat sätt, eller med ett helt annat fel så blir helhetsintrycket mer osäkert än om du gör samma "fel" båda gångerna eller bara ett fel en av gångerna.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Bättre att kugga bromsningen på uppkörningen än ute i trafiken. För när omdömet släpper gäller det att bromsningen inte gör det...

Bara att nöta på!

Och varför i helv... tränar man inte bromsning/undanmanöver i kurvor?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
När jag övningskörde på körskolans gamla XJ 550 (205 kg järnhäck från tidigt 80-tal) nån gång på stenåldern så låg jag på stadigt under 30 meter när vi bromsade i 90 km/h. (Vilket jag inte heller var ensam om.) Så att idag behöva 35-40 meter på en mycket nyare hoj är nog inte riktigt ok.

Att låsa ett hjul under inbromsning på uppkörning är inte hela världen. Det är hur man agerar när bakhjulet är låst som är intresssant för besiktningsmannen. Ovana förare som låser bakhjulet släpper ofta bromsen även på framhjulet. Om de däremot behåller konstant bromstryck på framhjulet samtidigt som de släpper bakhjulsbromsen så visar de att deras hjärna/ryggmärg fattat det här med att cykeln har två separata bromssystem. Det kan alltså t.o.m. vara positivt att visa upp denna kunskap för besiktningsmannen.
 
Last edited:

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
Jag låste bakhjulet i 90 i ca 1m (blött underlag), fick göra om o sen va det inga problem, satte även ner foten vid krypkörningen men det sa han inget om. va bara min körlärare som kommentera det "DU!! ska krypa fram, inte stå still för helvete":D
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag låste framhjulet i 90 bromsningen. Vurpa inte. Han sa att folk som mig inte skulle ha körkort. Det hade han kanske rätt i.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
När jag var nere på närmare 25-27 meter vid 90-bromsningen på den där gamla XJ:n så råkade det bli några oplanerade stoppies... Körläraren, som visste att jag nyligen muckat från lumpen där jag varit MC-ordonanns, gick fram till mig och frågade hur många hojar jag krachat i det militära... Har alltid undrat vad han egentligen menade med det där... ;)

Men vaffan... då var jag ju van en Husqvarna 258:a med trumbromsar fram. Då fick man banne mig dra bromshandtaget bakom styret för att få stopp på åbäket. :)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
fick du göra om eller blev du kuggad?

Kuggad. Fick även den snabbaste tiden han uppmät i mönöverbanan. Inte bra för intycket.

Jag var för laddat och körde fullt istället för lugnt och fint.
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Det kan vara så att du hade otur och fick "fel" uppkörningsförättare. Det finns en kille där som är en riktig idiot, större skitstövel än denne man, utmanar jag er att finna... Vojne vojne, ack och ve... :|

EDIT: tog bort namnet, förbjudet att lägga ut...
REBUS
Förnamn: Fotbollsspelande (under studietiden) politiker, ordförande i riksdagens justitieutskott, nu åter advokat
Efternamn: Svensk boxarprofil som föddes 1932 i Göteborg och fightades med Floyd Patterson 1959
 
Last edited:

Ancalagon

Snart i ett räcke nära dig.
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Linköping
Hoj
N/A
Imponerad av att folk bromsar på 25-30m från 90 på uppkörningen. Läser man tester brukar moderna sporthojar ha en bromssträcka på i runda slängar 37-39 från 100km/h med erfarna förare. Visst, 10 km/h extra ger en del extrasträcka, men......:rolleyes:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Imponerad av att folk bromsar på 25-30m från 90 på uppkörningen. Läser man tester brukar moderna sporthojar ha en bromssträcka på i runda slängar 37-39 från 100km/h med erfarna förare. Visst, 10 km/h extra ger en del extrasträcka, men......:rolleyes:

Rörelseenergin ökar i kvadrat med hastigheten så 37-39m från 100 motsvarar 30-32m från 90km/h. Ja du har rätt, dom bromsar bra! :tummenupp
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top