Hur fan ska jag lösa detta??

miesta

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Jönköping
Hoj
smc barossa, Triumfh 600, Hyosung 650, CBR900RR, R1 99a just nu
Är det inte bara att lägga en loppa (med svets) till en mindre bult och sen skruvaut den?

Men skruven gick av precis där den går in i svingen. pilligt med svets vid aluminium eller? Nu kan jag inte svetsa men funderingen finns.
Ska ta en bild idag så får ni se problemet.

MVH
Patrik
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Men skruven gick av precis där den går in i svingen. pilligt med svets vid aluminium eller? Nu kan jag inte svetsa men funderingen finns.
Ska ta en bild idag så får ni se problemet.

MVH
Patrik

Taskigt läge & många tips har du fått.
Mkt beror på hur hårt skruven sitter men mina erfarenheter säger mig att du skall undvika gris/svinpitten, den brukar bara ställa till det.
Ridgid kittet brukar fungera, men inte alltid.

Jag hade detta problem http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=154095 & det slutade med att borra & helicoila ny gänga.

Vad jag skulle testa i ditt läge är att försöka borra ett litet hål rakt igenom skruven så att du kan spruta in penetrerande krypolja bakom skruven & låta det verka några dagar, knacka sedan in en ridgid utdragare värm lite med butan eller gasol & försök skruva ut stumpen.
Mer om detta & ännu flera tips i bifogad tråd
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ös på en massa krypolja o använd lite värme före.. om de ens är en varmluftpistol hjälper det. :tummenupp
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda

Vad jag skulle testa i ditt läge är att försöka borra ett litet hål rakt igenom skruven så att du kan spruta in penetrerande krypolja bakom skruven & låta det verka några dagar, knacka sedan in en ridgid utdragare värm lite med butan eller gasol & försök skruva ut stumpen.
Mer om detta & ännu flera tips i bifogad tråd

Precis, problemet är ju inte vilken metod du skall använda för att få skruven att snurra.
Problemet är att få den att snurra :tummenupp

Antar att den satt fast så hårt, att du med nyckelgreppen inte lyckades rubba den, och drog av den.
Bättre grepp om skruven än vid det tillfället får du aldrig, oavsett svinpittar eller annat.

Som tidigare nämt - lägg energin på att värma svingen (runt skruven) med värmepistol för att få den att expandera, och samtidigt få in tunn olja typ 5-56.

Sen kan du prova ( om det är möjligt )med en riktigt spetsig körnare och liten hammare att försöka driva den runt/utåt.

Små slag har en förmåga som segdragning saknar :D

Jo.......
Om du ska borra finns det i dag borrar som skär i vänstervarv.
Kanon för detta ändamål, då borren kommer att vilja dra ut skruven medans du borrar.
 
Last edited:

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Får du den å röra på sig så skruva in den först så att du får olja i gängorna. I värsta fall får skruva in den så den lägger sig i svingen å trycka in lite fogskum så den ligger still.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Har draagit ur massa avdragna pinnbultar ur alu toppar med migsvets. Lägg en bricka först o sedan en större mutter. Är bulten m8 så ta minst en m10. Sedan sikta å börja svetsa i pinnbulten tills du fyllt upp hålet i muttern. Låt det svalna en aning så det inte är knallrött sedan bara att skruva loss. Då din sving är lackad så får du nog skydda med ordentligt blöta trasor annars brinner nog färgen.
Lycka till
 

miesta

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Jönköping
Hoj
smc barossa, Triumfh 600, Hyosung 650, CBR900RR, R1 99a just nu
Tack så hemskt mycket för alla svar!
Ska till att slipa till änden imorgon. få en jämnare kant. sen bora ett litet hål.
Värmepistol och olja. Ska trockla lite. får se vad som händer.
Än en gång.

TACK!

MVH
Patrik
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top