hur farligt köra när corden syns?

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
FZR1000 -89
Inte Mc-historia men handlar om cordens hållbarhet iallafall...

Innan man fick körkort så hade man ju givetvis en a-traktor. Av en slump så upptäckte jag att corden inte bara var framme utan att däcket svällt upp (en bula stor som en tennisboll buktade ut ur däcket). Körde inte så mycket mer efter det men några nödvändiga mil blev det och däcket smällde aldrig. :)

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
FUBAR skrev:
2427871 Gummit greppar kanske liiite bättre :va
Att korden syns lite har knappast betydelse för fästet.
Tror faktiskt inte det gör någon skillnad alls.

Sen så brukar ju alltid ett däck som gått på gatan slitas mest på mitten så om du nu mot förmodan skulle få släpp så kör du rakt fram vilket bara kan va mysigt att rita lite sträck.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu är nya däcket på och det gamla gick inte sönder så jag överlevde :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
det beror nog lite på vad du har för däck ändå... vissa däck suger hårt på att hålla ihop när corden syns... hade en moppe innan med väldigt slitet backdäck, gav mig ut på en sexmils-tur, kom fram, noterade en decimeterlång "reva" i däcket bestående av cord-nät, körde hem, noterade en tredecimeters "reva" i däcket bestående av cord-nät, beställde tid hos däckfirma, fick tid hos däckfirma, gav mig av mot verkstaden och fick explosionspunka efter tre kilometer... jäkla tur man har ibland egentligen va? ;)

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Freddola skrev:
2430101 Att korden syns lite har knappast betydelse för fästet.
Tror faktiskt inte det gör någon skillnad alls.
Ehh.. Pirelli Dragon har "metall-coord" (har inte de flesta det?). Blir i alla fall svinhalt!!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
visserligen, nu menade jag bara att jag hade tur som inte fick punka 6 mil hemifrån. bara lite "offtopicmestförattdetärkul-info", det som egentligen var relevant för forumet var det jag skrev innan.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
rogka566 skrev:
2446952 Ehh.. Pirelli Dragon har "metall-coord" (har inte de flesta det?). Blir i alla fall svinhalt!!

Jo kanske om hela däcket är slitet ner te corden men säg du ser corden på en kanske 0.5 cm lång bit på hela däcket tror jag inte det gör någon skillnad.
Gjorde inte det för mig iaf.

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Blackbird -07:a Svart
bmwjohan skrev:
2426089 jag misstänkte att jag skulle få såna här svar. får väl nöja mig med att krypköra i stan fram och tillbaks till jobbet tills däcket dyker upp.

jag tyckte att jag beställde däcket i relativt god tid men mcdackonline tar långt tid på sig tycker jag.
Tror fan det tar lång tid att leverera till Kazakhstan, till Anderstorp levererar dom på max 4 dar, jag brukar beställa på söndagar och får leverans senast fredag morgon med postbilen, funkar utmärkt tycker jag.
Sen om corden sticker fram så var däcken redan olagliga för 4 dar sen.
Jag säger bara, skyll dig själv.

Andreéas

Ninja-manne
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ingen för tillfället....
Jag måste säga att jag är lite trött på denna diskussion.. Har varit medlem på SH sedan april eller nått... Har läst så många liknande diskussioner, att om jag skulle få en peng för varje, så... ja.. ni vet resten...

När ska folk fatta???

:fatta!

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Körde från Åndalsnes (trollstigen, norge) till Sundsvall med lite kord framme i somras. Jag skulle inte ha kört något på hemmaplan, men jag var tvungen att ta mig hem. Det är en sträcka på ungefär 70 mil, jag tog det lungt och kontrollerade kontinuerligt hur däcket såg ut. "Revan" i däcket hade inte blivit mycket längre eller bredare, däremot så hade det kommit fram på fler ställen..
Det är väldigt lätt att missbedöma hur mycket gummi som återstår..

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Andreéas skrev:
2447304 Jag måste säga att jag är lite trött på denna diskussion.. Har varit medlem på SH sedan april eller nått... Har läst så många liknande diskussioner, att om jag skulle få en peng för varje, så... ja.. ni vet resten...

När ska folk fatta???

:fatta!

:fakta :fakta :fakta

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Bästa lärdomen om hur klokt det är att köra på corden brukar som sagt vara att känna på däcket när dom byter det.
Det är inte mycket mer än ett ordinärt skithuspapper gummi kvar när corden är framme.
//Tobbe

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Freddola skrev:
2447209 Jo kanske om hela däcket är slitet ner te corden men säg du ser corden på en kanske 0.5 cm lång bit på hela däcket tror jag inte det gör någon skillnad.
Gjorde inte det för mig iaf.

Nej, kanske inte för dig, denna gång. De som det gjorde skillnad för har ju lite svårt att göra sig hörda på detta forum.... de finns ju liksom inte mer...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...