Hur fort får man köra på 50-väg ?

MR.E

Guest
Superbee skrev:
ja superbra för då kommer inte alls moraltanterna få vatten på sin kvarn...
och då kommer inte alls våra älskade myndigheter förbjuda sporthojar va?

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta...

suck...
Jo men då kan de ju oxå förbjuda alla sportbilar, man kan inte förbjuda nånting bara sådär vi är me i EU nu :7peta :7peta

MR E
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Stephen skrev:
Nja.. Du får köra 30,9 km för fort.. En polare körde 30,8 för fort på 70-väg.. Han tackade sin lyckliga stjärna efter det...

Ja jag har ju åkt dit för 140 på 110 väg och klarat körkortet. Den enda anledningen att jag skrev under var ju under hot att han skulle sätta dit mig för min verkliga hastighet...hostharkeltvåhundratiohostHOST!!!!...annars.

Eh...er...hrm....
 

Monster600

Forza Ducati
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster
Skip skrev:
För övrigt blir man automatiskt anmäld för grov vårdslöshet i trafik om du kör dubbla hastigheten (provade detta själv, 60 på 30-sträcka).

Detta är väl något som tål att diskuteras. Enligt gällande lagstiftning samt praxis så finns det inga generella svar som säger att grövre hastighetsöverträdelser skulle medföra anmälan enligt trafikbrottslagen. (vårdslöshet i trafik, grovt brott)
Varje händelse måste självklart beaktas separat.
 

fzrjonte

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Honda CR 125 -99, CBR 954 -02, Yamaha FZR 600 -93
97 på 50 väg=2000:- i böter å tre månader utan kortet.....
Mer än 31 km för fort så e det bara till å börga åka buss...
 

Gabor

Guest
en liten undran,, undrar varför det är 50 på många sträckor...

Den dagen någon kör på någon, kanske ett barn, som desutom avlider.
Då var det verkligen värt att ta diskusionen om hur fort man får köra på 50 sträcka..... :kocko
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Swedie skrev:
Vissa får för sig att köra 30 på 50väg!!!!!! ¤%&"#¤&/"!#¤/ FU :mad:

Det har hänt att jag också har gjort, te.x utanför en skolan där en skolbuss precis har stannat för att släppa av ungarna och sedan springer dom ut både framför och bakom bussen.

50 är vad man MAX får köra i, inte vad man minst måste köra i, min motivering är att det är värt att komma fram kanske 60sek senare dit jag ska än att en oskyldig får sätta livet till.

Detta är hur jag tänker nu, när jag knappt var torr bakom öronen (18-20år) och tog mitt B kort så tänkte även jag i samma banor. Många tror att dom just är odödliga och kungar på vägen, men efter 8-10år som börjar man inse att verkligheten är annan.
 
Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
MR.E skrev:
Jo men då kan de ju oxå förbjuda alla sportbilar, man kan inte förbjuda nånting bara sådär vi är me i EU nu :7peta :7peta

MR E

Ja de får vi verkligen hoppas :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
burner skrev:
Detta är hur jag tänker nu, när jag knappt var torr bakom öronen (18-20år) och tog mitt B kort så tänkte även jag i samma banor. Många tror att dom just är odödliga och kungar på vägen, men efter 8-10år som börjar man inse att verkligheten är annan.
Speciellt när man själv skaffar barn, plösligt är det inte så enkelt att vara en outlaw, man får andra värderingar och blir en tråkig moralkärring.

30 och 50 respekterar jag, 70 och uppåt beror lite på sikt och väglag.

:tungan
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
GSXR1100R skrev:
Speciellt när man själv skaffar barn, plösligt är det inte så enkelt att vara en outlaw, man får andra värderingar och blir en tråkig moralkärring.

30 och 50 respekterar jag, 70 och uppåt beror lite på sikt och väglag.

:tungan

Jo, samma här.
50 och ännu mer 30 respekterar jag högt, oftast så finns det en anledning till att det ibland är 30 och 50.
Sedan på te.x 90 och 110 väg så brukar det gasas friskt.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
burner skrev:
Jo, samma här.
50 och ännu mer 30 respekterar jag högt, oftast så finns det en anledning till att det ibland är 30 och 50.
Sedan på te.x 90 och 110 väg så brukar det gasas friskt.
Då är vi smygoutlaws när ingen ser :tungan
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
BMW R90s skrev:
Över 20 är du nog rökt, en kompis körde 67 och
snuten log så snällt och sa att 3km till så hade
det varit slutåkt.
det stämmer i stats trafik så ryker lappen om man kör 20km/h för fort, utanförstats gränsen där det är 70 å uppåt är det 30km/h
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Har det kommit något svar igentligen, en enkel fråga och sen flera sidor med Nej trettio, nänänä 20 är det osv.. Är det nån som VET, inte tror, eller har hört osv?!
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Hultan skrev:
Har det kommit något svar igentligen, en enkel fråga och sen flera sidor med Nej trettio, nänänä 20 är det osv.. Är det nån som VET, inte tror, eller har hört osv?!

Jag tog mitt A-kort sommaren 2004 och då sa läraren att det är max 20km/h för fort på 30väg annars ryker kortet.

Kör du alltså i 51 på 30 väg så ryker kortet.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Hultan skrev:
Har det kommit något svar igentligen, en enkel fråga och sen flera sidor med Nej trettio, nänänä 20 är det osv.. Är det nån som VET, inte tror, eller har hört osv?!
upprepar (jag VET)

det stämmer i stats trafik så ryker lappen om man kör 20km/h för fort, utanför statsgränsen där det är 70 å uppåt är det 30km/h
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Detta hände nyligen i Kumla.


<b>

Fortkörare slapp böter
- 30-skylten gällde inte

KUMLA Kumlakvinnan körde för fort –18 km/tim över det tillåtna på en 30-sträcka. Det tyckte polisen och hon fick ett bötesföreläggande. Men boten var felaktig. Kvinnan hade rätt att köra 48 km/tim på den aktuella sträckan.

Nu har Örebro tingsrätt beslutat att kvinnan slipper betala fortkörningsböterna.
Och hon är inte ensam om detta. Tidigare har andra påstådda ”fortkörare” fått sina böter undanröjda av domstol.
Också de har fastnat i poliskontroller på Yxhultsvägen. En 30-sträcka hade förlängts från Björkbackens infart ner till Stenhällsvägens infart.
Men ändringen hade aldrig införts i parkeringsstadgan i kommunen. Visserligen stod det 30 på skyltarna, men det hjälpte inte. I lagens mening var begränsningen 50 km/tim på grund av den missade ”bokföringen” av ändringen.
Kvinnan överklagade böterna till polisen som överlämnade ärendet till åklagare. Denne i sin tur bad Örebro tingsrätt att upphäva ordningsboten.

</b>

Skulle hon te.x kört 65km/h på den sträckan så skulle hon alltså även klarat körkortet för den inte var bokförd i parkeringsstadgan, det finns alltså ett litet litet hopp när man blir stoppad för speeding.
 
Last edited:

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Är ni körkortslösa allihopa eller?? Rota fram teoriboken o läs, annars är det väl bara o hålla hastigheten om man är osäker ( och NEJ jag är ingen moralkärring o jag kör alltid för fort på (landsväg).
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top