Hmm, en nära bekant till mig (själv kör jag alltid lagligt) skulle nog kryssa i samtliga alternativ. Ibland går det faktiskt lagligt, men sedan kan det gå hur fort som helst (vad hojen klarar). Allt hänger på hur vägen ser ut, annan trafik, tid på dygnet och hur goda säkerhetsmarginaler som finns - eller som man i alla fall upplever att det finns.
Nu vet jag ju inte vad för väg du blev ifrånåkt på, men det är ju så att en bil har bättre fäste och med rätt fjädring, så kan man köra riktigt fort på ställen där man med hoj bör ta det försiktigt för att inte riskera en avåkning. Hojen är trots allt känsligare för grus och kottar i en kurva. Bekantingen har haft häng av en bil bakom på en liten slingrig väg, där han körde så snabbt som han vågade med tanke på att han vill överleva också - bilen låg kvar där 50-100m bakom. På mer kuperade småvägar kan det dock vara en fördel att t.ex. köra motard - man sitter högt upp och ser hur kurvorna ser ut bakom krönen och kan därmed med god säkerhet ladda på bra mycket mer än vad en bil kan (läs: bör) göra. Genom att skära kurvorna går det också att öka farten ytterligare, på ett sätt som den bredare bilen inte kan.