Hur fort kan man köra med släpkärra utan att blir av med körkortet?

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Freddola skrev:
2251023 Man kan också köra snabbt utan raster.
Då blir det som sköldpaddan och hästen.
Du sparar soppa men inte tid.
Poängen var att man tjänar inte blodigt mycket på att köra för fort (om man håller sig inom ramarna så man behåller kortet om man åker dit iallafall).

Då gör det mycket större skillnad med dålig kör/rastdisciplin.

Soppa sparar man dock inte genom högre fart, men det tror jag mest var en felskrivning från din sida. :)

Kör man för fort är risken att bli stoppad större, vilket (om det sker) direkt gör att man förlorar den lilla tidsvinst man tjänat in.
Dessutom kostar resan mer p.g.a. böter & högre soppaförbrukning.

26 mil enkel resa tar ca: 4 timmar (Tradare Sthlm-Hudiksvall) i ett svep.
Öka 10 km/h, på dom sträckor där hastighetsgränsen tillåter det, ger en tidsvinst på ca: 15 minuter. (I praktiken på den vägen)
Detta p.g.a. alla 50- & 70-sträckor längs vägen (med fartkameror).

Så i teorin kan man säkert tjäna mer tid naturligtvis, men många glömmer att det inte är 110-väg genom hela Sverige.

Var å en gör som dom vill, men peronligen tycker jag inte det är värt att riskera böter, och tiden att tjafsa med snuten, för att spara en halvtimme på hela trippen (tur & retur).
(Tidsvinsten går dessutom ändå bort om man blir stoppad iallafall.)
Sen blir soppanotan dyrare i vilket fall som helst.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
War-psycho skrev:

Säg att man rastar i 20 minuter per gång och du blir omkörd 3-4 gånger av samma bil.
Alltså tjänar man då över en hel timme på att köra skitfort om man inte tar raster.
Det är ju asmycket.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
2252818 Säg att man rastar i 20 minuter per gång och du blir omkörd 3-4 gånger av samma bil.
Alltså tjänar man då över en hel timme på att köra skitfort om man inte tar raster.
Det är ju asmycket.
Menar du allvar ? :va
Vem sjutton snackar om 20minutersraster ?

Dom som körde om mig tog inte 20minuters-raster, bara ett par minuter, antagligen mest för att byta förare/röka cigg.
Min jämförelse på tidsskillnaden är från egna erfarenheter.

Men om du tror att det går att kapa 25% av körtiden mellan Hudiksvall och Sthlm med släp, utan att riskera körkortet, så får du tro det. :lol

Annars så kan du läsa mitt inlägg igen, och försöka att inte dra för tokiga slutsatser. :)
(Det var bara ett inlägg i all vänlighet, för att belysa skillnaden mellan teori & praktik, när vi snackar körtid.)

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
War-psycho skrev:
2252854
Vem sjutton snackar om 20minutersraster ?

Dom som körde om mig tog inte 20minuters-raster, bara ett par minuter, antagligen mest för att byta förare/röka cigg.

Hur vet du att dom bara rastade i ett par minuter, åkte inte du bil då?
Finns ju ingen människa som rastar mindre än 20 minuter, det vet du väl. Eller är detta någon sorts antitobakskampanj igen :lol
Fyra förarbyten på fyra timmar :rofl

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
2252925 Hur vet du att dom bara rastade i ett par minuter, åkte inte du bil då?
Finns ju ingen människa som rastar mindre än 20 minuter, det vet du väl. Eller är detta någon sorts antitobakskampanj igen :lol
Fyra förarbyten på fyra timmar :rofl
Okej, jag förstår...

Du bara "spelar" dum, kul där. :tummenupp

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
zoddri skrev:
2249679
MEN!
Som du säkert vet så är det farligt att köra alltför fort med släpkärra eftersom de kan börja wobbla samt att det inte är kul att bromsa från höga hastigheter med dem.
Detta kan inträffa även med en "supersäker bil med jääättebra släp" ( :rolleyes: ), så tänk på det också. Är ju inte så kul att sätta ett släp med dyra saker i diket och så..
[/moraltant]

ehhh?

Vet inte vad för bra släp du har kört med men ska ruggigt mkt till för en släp att börja vobbla och bromsarna funkar exakt som dom på en bil bara det att påskjutsbromsen tar sin lilla stund (1sek?) att skjuta in och anlägga bromsarna på släpet.

Har du lastat släpet rätt dvs balanserat och har rätt kultryck så kan du köra lika vilt som med bara bil (obs inget att prova på i skarpa kurvor), om du nu har en motor som tillåter det alltså :) hade gummitorrosions axel på min hemmabyggda båtvagn och funkade alldeles utmärkt att köra i 90 med den.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
ghandi skrev:
2252958 ehhh?

Vet inte vad för bra släp du har kört med men ska ruggigt mkt till för en släp att börja vobbla och bromsarna funkar exakt som dom på en bil bara det att påskjutsbromsen tar sin lilla stund (1sek?) att skjuta in och anlägga bromsarna på släpet.

Har du lastat släpet rätt dvs balanserat och har rätt kultryck så kan du köra lika vilt som med bara bil (obs inget att prova på i skarpa kurvor), om du nu har en motor som tillåter det alltså :) hade gummitorrosions axel på min hemmabyggda båtvagn och funkade alldeles utmärkt att köra i 90 med den.
Hehehe...

Det är mycket som spelar in när vi snackar om fordonsdynamik.

Precis som med en motorcykel är det många saker som kan orsaka svängningstendenser.

Dåliga stötdämpare eller lager (och t.o.m. däck), på släpet eller bilen.
Framhjulsdrift, eller bakhjulsdrift påverkar dynamiken, liksom viktfördelningven i både släp och bil.

Släp med stor kåpa, eller husvagn kan ge olika former av turbulens, speciellt beroende på formen och storleken på dragbilen.

Jaja, det finns en hel del faktorer iallafall, och olika ekipage uppför sig olika helt enkelt.
Så bara för att din fordonskombination funkar skitbra, så betyder inte det att alla andras gör det per automatik. :)

Zoddri's varnande finger var inte så dumt iallafall.

Last edited:

ghandi

Gick med
21 Aug 2005
Hoj
War-psycho skrev:
2253001 Hehehe...

Det är mycket som spelar in när vi snackar om fordonsdynamik.

Precis som med en motorcykel är det många saker som kan orsaka svängningstendenser.

Dåliga stötdämpare eller lager (och t.o.m. däck), på släpet eller bilen.
Framhjulsdrift, eller bakhjulsdrift påverkar dynamiken, liksom viktfördelningven i både släp och bil.

Släp med stor kåpa, eller husvagn kan ge olika former av turbulens, speciellt beroende på formen och storleken på dragbilen.

Jaja, det finns en hel del faktorer iallafall, och olika ekipage uppför sig olika helt enkelt.
Så bara för att din fordonskombination funkar skitbra, så betyder inte det att alla andras gör det per automatik. :)

Har aldrig varit med om att en släp / ett släpfordon (har kört med många inte bara båttrailern) börjar vobbla, nu är iofs både min fars och min släp i mkt bra kondition och vi underhåller dom noggrant för att slippa att skit ska strula, vilket det gör ändå :) körde ca 30 mil i vintras utan bromsar på släpen (dom låste sig så var tvungen koppla ur skiten mitt ute i ödemarken med verktygskit ala volvo -86) och det gick alldeles utmärkt , lastad med 2 snöskotrar och en hel del bensin + packning och hade inga som helst problem med en volvo 745 från -86 att få den till o stanna fast det gick sämre att klättra upp på akkanolke (stavning) i arvidsjaur med den :D satt fast efter halva vägen och var tvungen ha polaren bak på dragbommen hoppandes dom sista 5-600 meterna.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
ghandi skrev:
2253105 Har aldrig varit med om att en släp / ett släpfordon (har kört med många inte bara båttrailern) börjar vobbla, nu är iofs både min fars och min släp i mkt bra kondition och vi underhåller dom noggrant för att slippa att skit ska strula....
Jag har personligen aldrig varit med om MC-vobbel, men det betyder inte att det inte händer. :gnissla

Även jag försöker förekomma sånt genom ordentligt underhåll.
Men om jag ska dra en parallell, så försöker jag inte påskina att det bara är att köra på, för det inte brukar vobbla för mig.

Poängen var alltså att det finns många faktorer som påverkar en fordonskombinations egenskaper, och alla har kanske inte samma tur/koll på sina prylar som du & din farsa.

Allltså var det bara bra av Zoddri att varna för detta. :)

Last edited:

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
NSR_Martin skrev:
2249630 Tjenare

Ska åka långt imon, i supersäker bil med jääättebra släp :rolleyes:

Man får ju som bekant köra i 80 med släpkärra, men hur fort kan man köra utan att riskera att bli av med körkortet? Är det som alltid, 30+ så ryker kortet...?

Du blir av med körkortet vid 20+ när du kör med släp. Så håll dig under 100 så är du säker :)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mitra skrev:
2256981 Du blir av med körkortet vid 20+ när du kör med släp. Så håll dig under 100 så är du säker :)

"Lyft"

Någon mer som kan bekräfta det?

Ska göra en liten resa på 700mil med släp (inom europa)

sportbike

Guest
Åk en timme tidigare än planerat o kör i 80 hela vägen.
då har du ju både hoj,och kort när du kommer hem..........................

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
sportbike skrev:
2450692 Åk en timme tidigare än planerat o kör i 80 hela vägen.
då har du ju både hoj,och kort när du kommer hem..........................

Kör jag 100km/h så sparar jag 9 timmar enkel resa, i jämförelse med att åka 80km/h . Om det var mig du syftade på:rolleyes:

Någon som vet vilken hastighet man blir av med kortet?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
När jag åkte upp från skåne så stälde vi crmen längst fram på en biltrailer och lasta på en bil bakom, när vi kom upp i 60 så började släppet vobbla 3 sekunder sennare svängde det så kraftigt att släpet kom farande på tvären och hela skiten vände.. fyfan va läskigt..

Nån måste sett spåren vi checkpoint charley. :näsblod:

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Mr Helmut skrev:
2451222 Kör jag 100km/h så sparar jag 9 timmar enkel resa, i jämförelse med att åka 80km/h . Om det var mig du syftade på:rolleyes:

Någon som vet vilken hastighet man blir av med kortet?

Så vitt ja vet så är det samma sak som med bil utan släp, alltså +30km/h å du är rökt!

StormBringer

??????????
Gick med
13 Aug 2006
Hoj
gsx-R 750 -96 Streetfighter
NSR_Martin skrev:
2249630 Tjenare

Ska åka långt imon, i supersäker bil med jääättebra släp :rolleyes:

Man får ju som bekant köra i 80 med släpkärra, men hur fort kan man köra utan att riskera att bli av med körkortet? Är det som alltid, 30+ så ryker kortet...?

Har du en bil som är snabbare än polisens även om du har tillkopplat släp så blir du inte av med lappen förutsatt att du är lite galen.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Hur många kilo brukar man få lasta på ett "vanligt" släp med skåp och bara en axel?

Behöver man pass för att åka till Tyskland?

ghandi

Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Mark skrev:
2451440 Hur många kilo brukar man få lasta på ett "vanligt" släp med skåp och bara en axel?

Beror på släpvikt samt bilen du drar med.

Mark skrev:
2451440Behöver man pass för att åka till Tyskland?

Ska väl räcka med körkort inom EU men kan ju vara dumt att chansa, skulle alla fall inte ge mig iväg utan.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!