Hur fort måste man köra för att fartvinden skall hålla upp kroppen?

Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Kör i dagsläget transalp där jag sitter helt upprätt men ibland funderar jag på att skaffa en fireblade eller en gsx r, frågan är i vilken hastighet den framåtlutande körställningen är bekväm? altså i ungefär vilken hastighet kroppen hålls upp av fartvinden? skulle kunna tänka mig att det blir mycket jobbigt att köra en sån här hoj i lägre farter?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Funderar du i de banorna så ska du släppa tanken på sporthoj direkt. Vill du ha något effektstarkare än din transalp finns det massor av streethojjar att välja bland, t ex fz1.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tycker aldrig att jag lider av att hänger i armarna när jag kör långsamt. Däremot tycker jag att det är grymt jobbigt att åka fort på nakna hojar, tom motorvägshastighet kan ju vara jobbig i längden :gnissla
 

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha R1 50th
Det blir aldrig bekvämt, om bekvämlighet önskar ring en taxi.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hum beror lite vad man väger i överkroppen + vad man använder för kläder.

För mig skulle jag säja det är bekvämt i 200 & uppot när jag lägger mig, men man kör väldigt bekvämt upprätt i 30-100 km/h
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Man kör inte nakenhoj för bekvämlighetens skull.Då tar man bilen istället.Nakenhojar är till för de som vill ha en upplevelse i livet och inte lider av svaga benstommar som måste gömmas bakom en plastkåpa. :crash
 

Tommy.exe

Guest
Med kåpförsedd sporthoj tycker jag det är bekvämt att cruisa i 130-140. Luftkudden blir då för mig bekväm.
På fighter tycker jag det börjar bli störigt med fartvind vid 120 och rent jävla irriterande vid 150 :crash

Motorvägspendlande alltså. Kör man krokväg så skiter man ju i lite vind. :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
160+ på r1:an

Beror lite på om jag har tröja över stället eller inte.

Laglig fart är både tråkigt och obekvämt om det bara skall gå rakt fram / motorväg.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
I 260 ska man inte sitta upp o kolla bakåt för då sliter vinden lite i hjälmen lite :D

Det blir aldrig bra i laglig fart med sporthoj i alla fall om du vill kunna vila mot luften...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
På en kurvig väg behöver man inte köra särskilt fort, bara man rör kroppen lite.

På en motorväg så behöver man köra ganska fort vilket är ytterligare en anledning att undvika dessa vägar...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Efter att ha räknat några timmar på alla olika hojar som finns, alla olika sorters förare, alla olika sorters väderförhållanden och klockslag och sen delat resultatet med min försäkringspremie ifjol så har jag kommit fram till att 93,57 km/h (faktisk fart) är svaret som TS efterfrågar.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Frågan är lite som "hur långt är ett snöre", men jag förstår att TS undrar om han kommer trivas med sporthoj eller ej. Hur man upplever körställning är individuellt och det bästa är att provköra en hoj hos handlare så känner du hur det är.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Efter att ha räknat några timmar på alla olika hojar som finns, alla olika sorters förare, alla olika sorters väderförhållanden och klockslag och sen delat resultatet med min försäkringspremie ifjol så har jag kommit fram till att 93,57 km/h (faktisk fart) är svaret som TS efterfrågar.

Fan va bra! Jag har också alltid undrat :rofl
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Efter att ha räknat några timmar på alla olika hojar som finns, alla olika sorters förare, alla olika sorters väderförhållanden och klockslag och sen delat resultatet med min försäkringspremie ifjol så har jag kommit fram till att 93,57 km/h (faktisk fart) är svaret som TS efterfrågar.

Kan du dubbelkolla dina siffror, göra en datorsimulering och en 3D-rendering och visa upp för oss andra så vore det utmärkt. :tummenupp
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Vid 140 ungefär kan jag slappna av helt i armarna.
Fast vid 170 måste jag börja kröka klorna igen så det blir inte mycket slappa..:tungan
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Svaret på din fråga är att du aldrig kommer att köra bekvämare än vad du gör nu på transan, du sitter ledigt upprätt bakom den höga vindrutan, gärna den med en spoiler. Du har en framåt & speciellt en bakåt sikt du inte får på någon sporthoj. Som pendlar hoj är den outstanding.
Men är du en blivande fart & hk. junkie, så kräver övergången till en sporthoj en viss tid av tillvänjning då den beter sig lite annorlunda mot transan & kräver en annan hantering för att få den att bete sig som du vill.
Körställningen är likt fosterställning, men blir bekväm när du flyttar kraften från att hålla krampaktigt i styret till att greppa tanken med låren. Det där med att hålla upp överkroppen är inget problem för mig då jag vilar kaggen mot tanken bara, vid hårdkörning vilar även hakan mot tanken (flyttar mig bara lite bakåt). Sen kan du moda sporthojen med högre vindruta & extra backspeglar.
Har du provkört en sport hoj? Är du tveksam varför inte mellanlanda på en streethoj eller vassare offroad som t.ex. KTM.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top