Svaret på din fråga är att du aldrig kommer att köra bekvämare än vad du gör nu på transan, du sitter ledigt upprätt bakom den höga vindrutan, gärna den med en spoiler. Du har en framåt & speciellt en bakåt sikt du inte får på någon sporthoj. Som pendlar hoj är den outstanding.
Men är du en blivande fart & hk. junkie, så kräver övergången till en sporthoj en viss tid av tillvänjning då den beter sig lite annorlunda mot transan & kräver en annan hantering för att få den att bete sig som du vill.
Körställningen är likt fosterställning, men blir bekväm när du flyttar kraften från att hålla krampaktigt i styret till att greppa tanken med låren. Det där med att hålla upp överkroppen är inget problem för mig då jag vilar kaggen mot tanken bara, vid hårdkörning vilar även hakan mot tanken (flyttar mig bara lite bakåt). Sen kan du moda sporthojen med högre vindruta & extra backspeglar.
Har du provkört en sport hoj? Är du tveksam varför inte mellanlanda på en streethoj eller vassare offroad som t.ex. KTM.