Hur fort?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hmmm – försöker få en uppfattning om hur mycket fel min utväxling är och hur fort min TZ250 går. Jag körde på Sviestad i lördags och hojen varvade ur på sexan efter drygt halva rakan. I en Excel-fil jag har som visar farter på varje växel vid olika utväxling (både i växellådan och de externa dreven) framgår att toppfarten varierar mellan (jag gissar att dessa är teoretiska) 212 och 286. Bakdrevet som sitter på är 36. Framdrevet har jag inte kunnat kolla ännu. Enligt tabellen i Excel ger ett 36 bakdrev en toppfart av 270 med 15 kugg fram, 252 med 14 kugg och 234 med 13 kugg. Min upplevelse var att det gick i knappt 200 – vilket skulle innebära att jag har högst 13 kugg fram. Nu finns inte mindre än 13 så något verkar inte stämma. Min fråga är hur fort går olika hojar på Sviestads raka? En Aprilia RS250? Yamaha R6? :va

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Min Aprilia gick ungefär i 202 km/h i trakterna av fartböjen. Fråga mig inte om drevningen, bara. Jag minns nämligen inte. Detta var mätarfart, också.

joar

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
Yamaha R6
Nyteknik skrev:
Min fråga är hur fort går olika hojar på Sviestads raka? En Aprilia RS250? Yamaha R6? :va

Tjaaa, jeg så én gang på mätaren på rakan i går, og da hadde jeg 255 km/t. På standard R6, men det er jo ikke med originaldreving. Noen som vet hvordan jeg kan regne om til ekte hastighet når jeg har annen dreving enn originalt?

Din fråga var jo hvor fort hojen går, og den går nog en del fortere enn hva jeg kjörte... Det var langt igjen til spärran :rolleyes:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Min cykel gör en bra dag på Sviestad nånstans mellan 200 och 210. Även om din 250 är en gammal häck borde den vara ca 20 km/h snabbare med optimal utväxling. 220-230 nånting borde din sexa ligga på.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Även om din 250 är en gammal häck...
Gammal häck?! Det var det värsta! Vänta bara... :fatta!

ninja-mannen(c) skrev:
Hva med å bruke en GPS til å sjekke farten med?
Problemet är inte att mäta farten. Det kan jag göra med cykeldatorn som ännu inte är inkopplad. Jag vill veta om det är troligt att min TZ gick fortare än det kändes. Utväxlingsdiagrammet talar för det: 234 km/h. Men det låter inte sannolikt att den skulle ha uppnått den farten redan efter halva rakan. Eller? :va

Gammal häck... :mad:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Gammal häck?! Det var det värsta! Vänta bara... :fatta!

Problemet är inte att mäta farten. Det kan jag göra med cykeldatorn som ännu inte är inkopplad. Jag vill veta om det är troligt att min TZ gick fortare än det kändes. Utväxlingsdiagrammet talar för det: 234 km/h. Men det låter inte sannolikt att den skulle ha uppnått den farten redan efter halva rakan. Eller? :va

Gammal häck... :mad:

Det låter inte bara osannolikt, utan helt omöjligt.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Med tanke på att du kör din hoj fetare än en Babben i högform så kanske effekten inte är vad den borde vara och då stämmer inte diagrammet, eller nåt.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Med tanke på att du kör din hoj fetare än en Babben i högform så kanske effekten inte är vad den borde vara och då stämmer inte diagrammet, eller nåt.

Jag rotade just i den låda med delar som följde med hojen och hittade bland annat anteckningar om utväxling och farter. Lyckades också se efter vad för drev som sitter fram: 13. I kombination med 39 bak (som jag körde med på Sviestad) ger det runt 190 i toppfart och så har den tidigare ägaren kört på bland annat Alvaro (heter den så, den finska banan?). Detta känns rimligt i förhållande till min upplevelse från i lördags. Lagom för Sviestad vore att montera ett 15-drev fram – gissar jag. Det visar sig den 4 maj då jag och Teddy tänker åka ner för träning. Goddstuff: kom dit du med!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC