Hur fungerar automatisk trådmatning på eldriven grästrimmer?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Varje gång jag startar trimmern (Ryobi RY36LT33A-120), smattrar det till innan tråden klippts till rätt längd.
Detta sker även om jag kört av gräs på ett ställe och sen startar trimmern på nästa plats jag ska trimma.

Verkar som den matar ut tråd varje gång jag varvar upp den för trimning, oavsett om jag bara flyttar mig några meter?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Då har den väl en funktion som låter spolen snurra fritt tills den har kommit upp i varv så att några vikter slungas ut och låser den? När den saktar in så är dom kvar i låst läge så pass länge att centrifugalkraften inte orkar dra ut mer tråd. Det borde gå att bygga bort den, för det verkar väldigt oekonomiskt, men då kanske det blir väldigt bökigt att mata ut ny överhuvudtaget. Byta spole/huvud?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Precis som Hoztic säger.

Ett jävla mög, men dom får ju sälja mycket lina i alla fall...

Jag föredrar dom där man själv trycket ner trimmerhuvudet i backen för att mata fram linan

Eller som den jag hade när jag trimmade gräset åt kommunen, den hade en rostfri stålwire som trimmerlina, för det var så mycket stenmurar att trimma....
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Precis som Hoztic säger.

Ett jävla mög, men dom får ju sälja mycket lina i alla fall...

Jag föredrar dom där man själv trycket ner trimmerhuvudet i backen för att mata fram linan

Eller som den jag hade när jag trimmade gräset åt kommunen, den hade en rostfri stålwire som trimmerlina, för det var så mycket stenmurar att trimma....
True story
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Varje gång jag startar trimmern (Ryobi RY36LT33A-120), smattrar det till innan tråden klippts till rätt längd.
Detta sker även om jag kört av gräs på ett ställe och sen startar trimmern på nästa plats jag ska trimma.

Verkar som den matar ut tråd varje gång jag varvar upp den för trimning, oavsett om jag bara flyttar mig några meter?
Dom flesta nyare har en mekanism som matar ut lite tråd antingen när huvudet accelererar upp i fart eller bara drar ut tråd med hjälp av centrifugalkraften och sedan låser den tråden när den kommer upp i fart.
då får man det där korkade beteendet att den hela tiden matar ut ny tråd så fort man släppt på knappen och flyttat sig en bit och sedan trycker igen.
Den enkla lösningen är att inte släppa knappen om du bara ska flytta dig en meter eller två utan låta den snurra för då släpper den ju inte ut ny tråd. förlusten i gångtid är relativt försumbar då accelerationen på den drar en hel del ström. att bara tomsnurra utan motstånd drar inte så mycket.
Alternativt finns det till dom flesta trimmers möjlighet att byta ut tråden mot fasta vingar som klipper istället. Jag har det till min Ryobi och det funkar utmärkt. Men man får passa sig för att gå för nära saker eftersom dom tar en del stryk om man går emot saker och dom är mycket dyrare än att bara köpa ny tråd.

Det bästa var egentligen dom tidigare trimmersarna som hade en knapp på undersidan så när man ville mata ut ny tråd så tryckte man bara trimmern mot marken och sedan körde igång den så matade den ut ny tråd. Om man inte tryckte in knappen matade den inte ut ny tråd.
Men jag gissar att det dels är för att folk ska slippa tänka på att mata ut ny tråd och dels är det nog så att det ger en högre förbrukning av tråd och då kan dom tjäna mer pengar på att eftermarknaden att sälja trimmertråd jämfört med tidigare.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är ju bekvämt för tollar som inte lyckas köra en vanlig dutt-matning. (varför de inte bara ger upp och flyttar till lägenhet kan man å andra sidan undra)

Faktum är att den matar ut ca 6mm per gång. Om man inte håller på att starta och stopps tretti gånger i minuten som något jävla knappmongo, så slösar det ingen betydande mängd tråd. Inte med tanke på att sådana maskiner ofta kör 1,3/1,6mm tråd och den sprätter åt helvete för vilket lite grövre grässtrå som helst.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det är ju bekvämt för tollar som inte lyckas köra en vanlig dutt-matning. (varför de inte bara ger upp och flyttar till lägenhet kan man å andra sidan undra)

Faktum är att den matar ut ca 6mm per gång. Om man inte håller på att starta och stopps tretti gånger i minuten som något jävla knappmongo, så slösar det ingen betydande mängd tråd. Inte med tanke på att sådana maskiner ofta kör 1,3/1,6mm tråd och den sprätter åt helvete för vilket lite grövre grässtrå som helst.
- Det här är en kraftfull trimmer med grov tråd och 36V-batteri, så det är inte enbart trådslöseriet, utan det jäkla smattrandet innan den lyckas kapa rätt längd på tråden.
På min andra mindre trimmer, säger det bara "smatt" så är tråden av. Här säger det "drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr".
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Vi kan väl säga att den inte fungerar alls, har man en riktig maskin så är Roach lösningen. Mitt bästa inköp hittills i år
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top