Hur fungerar bandagar?

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Hur fungerar bandagar för allmänheten ? Jag är nyfiken på att delta i någon form av kurs som utvecklar mitt mc-åkande. Måste man skaffa licens? Vara medlem i SMC? Dyrt?
Om jag genomfört en kurs, finns det bandagar där jag får köra fritt på bana?
Vore skoj att få köra på bana några ggr per säsong :)

(kikade på sådan aktivitet för bilar i Linköping, därav frågan)

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Börja läsa och titta här :http://www.svmc.se/school/

Avsluta med att boka här:https://www2.svmc.se/school

Detta är en väldigt god start och början. Man får i lugn och ro börja känna på bana under ordnade former med liksinnade och har trevliga,duktiga och hjälpsamma instruktörer som hjälper en med alla funderingar och frågor man har.

Brukar vara 1 instruktör på 4 elever och denna instruktör har man hela dagen både på banan och mellan passen vid teori genomgångarna!

Helt enkelt ett super bra sätt att bekanta sig med körning på bana under lugna välorganiserade former.

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?169843-Din-f%F6rsta-bank%F6rning

Där står en massa bra! Men för att sammanfatta lite kort. Du bokar dig. Kör dit. Bockar av ditt namn på listan. Lastar av/packar upp om du kört släp dit. Går på förarmöte. Kör som faaaaaaaaaaaaaaan. Packar ihop. Kör hem.

Det enda du behöver är ett körkort och en trafikduglig mc.

Vissa bandagar är er kurs och andra är bara att gasa på.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Pentti för tusan, lyssna inte på dom!

Banåkning är en av de snabbaste vägar som finns ned till armod och fattigdom. Denna smitta fängslar hundratals vacklande själar varje säsong. I början märks den knappt, du förstår inte ens att du har den inom dig. Men tids nog har hela din tillvaro tagits över av banåkningsdjävulen, där ditt enda kall är att leda karaktärslösa existenser ned i fördärvet (läs,"Introduktionskurs banåkning")!

Tro mig, jag var där själv, men fann frälsning.

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Hoj
99. Honda VFR800 fi

Banåkning är en av de snabbaste vägar som finns ned till armod och fattigdom. Denna smitta fängslar hundratals vacklande själar varje säsong. I början märks den knappt, du förstår inte ens att du har den inom dig. Men tids nog har hela din tillvaro tagits över av banåkningsdjävulen, där ditt enda kall är att leda karaktärslösa existenser ned i fördärvet (läs,"Introduktionskurs banåkning")!

:D :tummenupp !!!

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr

Ssssshhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh. Pentti du kommer att hata det jag LOVAR ;)

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Jepp... det roligaste man kan göra utan :tuttar...men oxå dyrt om man e prylbög som jag...:tungan

Jag har tänkt att köpa en nyare hoj snart och spara min gamla till enbart bankörning.
Tanken är att strippa den på allt onödigt och bara spara det som behövs för besiktning.
Vid ban-körning; får man komma utan blinkers, speglar och framlyse ?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jag har tänkt att köpa en nyare hoj snart och spara min gamla till enbart bankörning.
Tanken är att strippa den på allt onödigt och bara spara det som behövs för besiktning.

En svår fråga att ge ett entydigt svar på...

Det varierar från arrangör till arrangör.
Det kan även finnas SMA försäkrade arrangemang där du kan komma utan registrerad hoj och lösa licens på platsen

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Ja det får man..
Men "banhoj" i den bemärkelsen att den inte har försäkring kan du inte köra med OM inte arrangören har en "licengrupp"

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Ja det får man..
Men "banhoj" i den bemärkelsen att den inte har försäkring kan du inte köra med OM inte arrangören har en "licengrupp"

Klart du kan. Men många arrangörer läs dom flesta får du köra en motogp hoj i lugna gruppen.

Finns ett fåtal arrangörer som har speciella regler. Typ Racingworld,Smc

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

Det beror på hos vem du kör. Hos vissa måste hojen vara registrerad och försäkrad medan hos andra räcker det att den ej är farlig för dig själv eller andra. Vad som gäller brukar stå tydligt när man bokar.

Hos t.ex. SMC måste den vara registrerad/försäkrad, tror även att den ej får ha körförbud.

Men kör du hos andra, t.ex. SSEMSE, big buddha, Racing4fun mm så funkar det att köra i alla grupper sålänge din hoj klarar besiktningen av personalen på morgonen.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Jasså... ingen jag kört med i alla fall..

Du har väl kört med cashback? Inga förbud eller restriktioner där. Samma med ap och seva. Har kört med många arrangörer och dom enda jag stött på som har lite speciella regler är racingworld och Smc. Hos Smc är racehojar välkomna så länge dom är påställda och försäkrade

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Du har väl kört med cashback? Inga förbud eller restriktioner där. Samma med ap och seva. Har kört med många arrangörer och dom enda jag stött på som har lite speciella regler är racingworld och Smc. Hos Smc är racehojar välkomna så länge dom är påställda och försäkrade
Fifan.. hade jag ingen aning om .. har dock endast kört med Racingworld, Bikeweek, KCS och Cashback de senaste två åren..:rolleyes:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

Jepp, de arrangemang jag varit på med Racingworld har marknadsförts som trafikövningar där tidtagning varit strängeligen förbjudet så de har nog ett annat fokus än Actionpics, Cashback med mera.

Se till att ha hojen besiktigad och hyfsat enkel att återställa så blir det nog ganska flexibelt för dig.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Generellt ja. Speglar är tabu hos de flesta arrangörer och tejpas om de inte är bortskruvade.

Det är skillnad på att ha en reggad, försäkrad och besiktigad hoj, och att ha en som skulle gå igenom besiktningen för dagen. Försäkringsfrågan är en sak, säkerheten en helt annan.

Börja hos SMC, det lär du dig mkt på. Sen blandar du in vanliga bandagar och 2015 tar du licens, köper racehoj och kommer och kör hos oss i Linköping. 2016 vinner du Rookie och 2017 jagar du pallplatser i Superstock 600.

En rak, enkel och tydlig väg. Ba´ gör´t nu.

Är du nyfiken så kom till helgen, SM-finalen nu om du mot förmodan har missat det. Har du tur och är i tid kan du få en medåkning runt banan så får du en "mall" att köra efter :D

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Jag kanske inte var tydlig i min fråga om att köra utan lyse o blinkers mm,,, :rodnar,,,
Jag har alltså planer på att strippa min nuvarande hoj men ha den registrerad/besiktigad och försäkrad.
Den skall alltid vara påställd men mest användas till att köra bana. (ibland lite bus här hemma :rolleyes: )
Att jag undrar över lysen,blinkers o backspeglar, är att jag tycker att det vore synd att riskera köra sönder dom på bana ? .

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag kanske inte var tydlig i min fråga om att köra utan lyse o blinkers mm,,, :rodnar,,,
Jag har alltså planer på att strippa min nuvarande hoj men ha den registrerad/besiktigad och försäkrad.
Den skall alltid vara påställd men mest användas till att köra bana. (ibland lite bus här hemma :rolleyes: )
Att jag undrar över lysen,blinkers o backspeglar, är att jag tycker att det vore synd att riskera köra sönder dom på bana ? .

Kör du sönder exvis framlyktan finns det många andra, dyrare saker som också gått sönder. Den är faktiskt inte speciellt utsatt men självklart är det bättre att skruva bort den, blinkers samt speglar om man ändå inte behöver dem för att köra gata. Baklyset lämnar du, bromsljus är bra att ha... ;)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...