Hur fungerar bandagar?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Generellt ja. Speglar är tabu hos de flesta arrangörer och tejpas om de inte är bortskruvade.

Det är skillnad på att ha en reggad, försäkrad och besiktigad hoj, och att ha en som skulle gå igenom besiktningen för dagen. Försäkringsfrågan är en sak, säkerheten en helt annan.

Börja hos SMC, det lär du dig mkt på. Sen blandar du in vanliga bandagar och 2015 tar du licens, köper racehoj och kommer och kör hos oss i Linköping. 2016 vinner du Rookie och 2017 jagar du pallplatser i Superstock 600.

En rak, enkel och tydlig väg. Ba´ gör´t nu.

Är du nyfiken så kom till helgen, SM-finalen nu om du mot förmodan har missat det. Har du tur och är i tid kan du få en medåkning runt banan så får du en "mall" att köra efter :D

Det ska bl kul och se dig jaga pallplatser i R600 2014 Mojja och vinna hela skiten så pentti01 får samma möjlighet 2016 :tummenupp :banana

Tack för senast på Mantorp :)

//Nitrous
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Det ska bl kul och se dig jaga pallplatser i R600 2014 Mojja och vinna hela skiten så pentti01 får samma möjlighet 2016 :tummenupp :banana

Tack för senast på Mantorp :)

//Nitrous

Ska førsøka vara med o ge dom en match næsta sæsong :) Hoppas en del i toppen har vett nog att klassa upp bara annars blir det lite jobbigt :gnissla

Tack sjælv vi håller på o planerar dubbel helg på Gotland før fullt :yoparty:yoparty
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Ta racelicens,, nja,, är nog inte "tävlingstypen" om ni förstår,,?
Dessutom måste tilläggas att varken ekonomi eller ålder, tillåter alltför överdådiga tilltag :D
Nej, jag får nöja mig med att ha en enkel hoj enbart för att busa på bana :tungan
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Hej där !
Jag är oxå nyfiken på att testa bana !
Jag är inte nubörjare på hoj men ny med raket och aldrig kört bana tyvärr !
Kan någon förklara lite dom olika klasserna t.ex på Gotland Ring , raceklass förstår jag men lungt - medel t.ex ? Vad betyder åka lugnt , typ 70 knyck hela tiden eller 70 i kurvan å 140 på rakorna ? :(
Medel 80 i kurvorna å 180 på rakorna ? lr :)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Lugn= Man kör i sitt eget tempo som man känner sig trygg i visar stor hänsyn till folk omkring sig.

Finns inga hastighetsgränser på en bana.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Hej där !
Jag är oxå nyfiken på att testa bana !
Jag är inte nubörjare på hoj men ny med raket och aldrig kört bana tyvärr !
Kan någon förklara lite dom olika klasserna t.ex på Gotland Ring , raceklass förstår jag men lungt - medel t.ex ? Vad betyder åka lugnt , typ 70 knyck hela tiden eller 70 i kurvan å 140 på rakorna ? :(
Medel 80 i kurvorna å 180 på rakorna ? lr :)

Har du aldrig kört bana förut kan jag rekommendera att du börjar i lugn/medel grupp. När du sedan känner att du blir bromsad av långsammare förare på banan är det dags att byta till snabbare. Svårare än så är det inte.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Som banfärsking ska jag försöka sammanfatta saker som kanske kan få dig att känna dig trygg.

1: På SMC-kurser KAN försäkringar gälla, annars inte. Att en ambulans fraktar iväg dig om det skulle behövas och att du bli omhändertagen antar jag står i grundlagen mer eller mindre. Bryter du båda handlederna och behöver någon som torkar dig i baken kan du inte räkna med att försäkringen betalar t.ex din partner att ta ledigt. Är du ängslig för detta får du jaga försäkring. Lycka till, det är lite snårigt där.

2: läs arrangörens instruktioner, där står t.ex krav på reggat, krav på licens om du ska köra racegrupp och dylikt. Racegrupp kan också kallas licensgrupp och handlar inte om fart i första hand utan om försäkringsfrågor, men där brukar gå fort.

3: om du inte VET att du är snabb så är du troligen inte det. Det är roligare att bli uppflyttad än att fyra pers visslar om dig när du pallnitar i det du tror är slutet på rakan.

4: Stå långt bak i ledet när ditt pass startar de första gångerna. Om de andra är 20 sekunder snabbare än dig får du 4-5 varv ifred innan varvningarna börjar.

Gatdäck? De flesta däck ska ha rekommenderat gattryck även på bana. Undantag: Dunlop Sportmart. Sänk till 1,9-2,0.
Har du en gatreggad cykel i bra skick ska du inte vara orolig. Det är jobbigt att svänga med plattslitna däck så är du tveksam så byt innan. Kör två varv i behagligt tempo innan du försöker jaga så temperaturen går upp. Är däcken flång nya så använd första passet till att värma och rugga upp dem. Stå över om det regnar (e-hrm).

Tänk på Thor Heyerdahl och att han stack över havet på en halmflotte. Fundera inte så mycket på läskigheter och lipa inte om du vurpar. Är du en poser så stanna kvar vid korvkiosken.

Kasande radfyror brukar ha en tendens att skava hål på motorn och läcka olja så jag anser numera att ALLA borde ha någon form av kasskydd på motorn. Själv kör jag GB Racings skydd. Fråga inte varför jag tycker detta. Kraschpuckar är fifty-fifty på ifall de hjälper eller förstör. Ta en tärning.

Hyr en plats i depåbox, ta med en campingstol och en mössa/keps plus hörselproppar.
Ta hojen på släp. Bra ifall du vurpar, skönt när du ska hem. Biltema har en grymt prisvärd rem för hojtransporter.

Jag är varken bra eller snabb. Detta är mina rena n00b-tips.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Som banfärsking ska jag försöka sammanfatta saker som kanske kan få dig att känna dig trygg.

1: På SMC-kurser KAN försäkringar gälla, annars inte. Att en ambulans fraktar iväg dig om det skulle behövas och att du bli omhändertagen antar jag står i grundlagen mer eller mindre. Bryter du båda handlederna och behöver någon som torkar dig i baken kan du inte räkna med att försäkringen betalar t.ex din partner att ta ledigt. Är du ängslig för detta får du jaga försäkring. Lycka till, det är lite snårigt där.

2: läs arrangörens instruktioner, där står t.ex krav på reggat, krav på licens om du ska köra racegrupp och dylikt. Racegrupp kan också kallas licensgrupp och handlar inte om fart i första hand utan om försäkringsfrågor, men där brukar gå fort.

3: om du inte VET att du är snabb så är du troligen inte det. Det är roligare att bli uppflyttad än att fyra pers visslar om dig när du pallnitar i det du tror är slutet på rakan.

4: Stå långt bak i ledet när ditt pass startar de första gångerna. Om de andra är 20 sekunder snabbare än dig får du 4-5 varv ifred innan varvningarna börjar.

Gatdäck? De flesta däck ska ha rekommenderat gattryck även på bana. Undantag: Dunlop Sportmart. Sänk till 1,9-2,0.
Har du en gatreggad cykel i bra skick ska du inte vara orolig. Det är jobbigt att svänga med plattslitna däck så är du tveksam så byt innan. Kör två varv i behagligt tempo innan du försöker jaga så temperaturen går upp. Är däcken flång nya så använd första passet till att värma och rugga upp dem. Stå över om det regnar (e-hrm).

Tänk på Thor Heyerdahl och att han stack över havet på en halmflotte. Fundera inte så mycket på läskigheter och lipa inte om du vurpar. Är du en poser så stanna kvar vid korvkiosken.

Kasande radfyror brukar ha en tendens att skava hål på motorn och läcka olja så jag anser numera att ALLA borde ha någon form av kasskydd på motorn. Själv kör jag GB Racings skydd. Fråga inte varför jag tycker detta. Kraschpuckar är fifty-fifty på ifall de hjälper eller förstör. Ta en tärning.

Hyr en plats i depåbox, ta med en campingstol och en mössa/keps plus hörselproppar.
Ta hojen på släp. Bra ifall du vurpar, skönt när du ska hem. Biltema har en grymt prisvärd rem för hojtransporter.

Jag är varken bra eller snabb. Detta är mina rena n00b-tips.


:rolleyes::tummenupp:fakta:Bugar
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Som banfärsking ska jag försöka sammanfatta saker som kanske kan få dig att känna dig trygg.

1: På SMC-kurser KAN försäkringar gälla, annars inte. Att en ambulans fraktar iväg dig om det skulle behövas och att du bli omhändertagen antar jag står i grundlagen mer eller mindre. Bryter du båda handlederna och behöver någon som torkar dig i baken kan du inte räkna med att försäkringen betalar t.ex din partner att ta ledigt. Är du ängslig för detta får du jaga försäkring. Lycka till, det är lite snårigt där.

2: läs arrangörens instruktioner, där står t.ex krav på reggat, krav på licens om du ska köra racegrupp och dylikt. Racegrupp kan också kallas licensgrupp och handlar inte om fart i första hand utan om försäkringsfrågor, men där brukar gå fort.

3: om du inte VET att du är snabb så är du troligen inte det. Det är roligare att bli uppflyttad än att fyra pers visslar om dig när du pallnitar i det du tror är slutet på rakan.

4: Stå långt bak i ledet när ditt pass startar de första gångerna. Om de andra är 20 sekunder snabbare än dig får du 4-5 varv ifred innan varvningarna börjar.

Gatdäck? De flesta däck ska ha rekommenderat gattryck även på bana. Undantag: Dunlop Sportmart. Sänk till 1,9-2,0.
Har du en gatreggad cykel i bra skick ska du inte vara orolig. Det är jobbigt att svänga med plattslitna däck så är du tveksam så byt innan. Kör två varv i behagligt tempo innan du försöker jaga så temperaturen går upp. Är däcken flång nya så använd första passet till att värma och rugga upp dem. Stå över om det regnar (e-hrm).

Tänk på Thor Heyerdahl och att han stack över havet på en halmflotte. Fundera inte så mycket på läskigheter och lipa inte om du vurpar. Är du en poser så stanna kvar vid korvkiosken.

Kasande radfyror brukar ha en tendens att skava hål på motorn och läcka olja så jag anser numera att ALLA borde ha någon form av kasskydd på motorn. Själv kör jag GB Racings skydd. Fråga inte varför jag tycker detta. Kraschpuckar är fifty-fifty på ifall de hjälper eller förstör. Ta en tärning.

Hyr en plats i depåbox, ta med en campingstol och en mössa/keps plus hörselproppar.
Ta hojen på släp. Bra ifall du vurpar, skönt när du ska hem. Biltema har en grymt prisvärd rem för hojtransporter.

Jag är varken bra eller snabb. Detta är mina rena n00b-tips.

Asså, herregud.... Thor Heyerdahls flotte var ju byggd av balsaträ, hur kan du ge sån felaktig information!!!:crash
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kon-Tiki

Skämt åsido, många av tipsen här är jättebra.
Kör några vändor med SMC, sen kommer du till oss så blir det ännu roligare.
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
vad kostar normalt en Depåbox att hyra?
och behövs det om man kommer med en liten buss.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
vad kostar normalt en Depåbox att hyra?
och behövs det om man kommer med en liten buss.

Du hyr plats i box. Vanligtvis får man in 6 hojar i en box, räkna med 150-200kr per skalle.

Grejen med box är att du ju är skyddad mot väder och vind (även gassande solsken), inte kör du väl in hojen i skåpbilen mellan passen? Dessutom finns det ju el vilket gör det enkelt att koppla in däcksvärmare.

Men den absolut största behållningen är ju att man umgås och utbyter erfarenhet med de andra i boxen. Jag menar, alla som är där, oavsett hudfärg, pengar på kontot eller antal tatueringar älskar ju att köra hoj! Det blir alltså en jäkligt schysst gemenskap.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top