Hur fungerar en quickshifter?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det finns dom som bara bryter bränsletillförseln/ tändningen och det finns dom som bryter både och.

Är den ena bättre än den andra?

Den som bryter både soppa och tändning, bryts dom samtidigt?

Tiden man kan ställa vad justerar man?

När man bara bryter tändningen är det signalen till spolen som bryts?

Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
den cordona som jag hade bröt endast tändningen....

ett litet sidospår....
nybörjare som jag är/var så lyssnade jag till cordonas tips om att ha lite längre bryttid än vad som kanske var nödvändigt(för att spara lådan)men det var verkligen inte att rekomendera i kombination med original avgas med katt...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=187908&

Tydligen viktigt med lagom kort bryttid och öppet avgas, annars kan förbränningen i avgasröret bli så pass kraftig att ventilen med ventilshims/knaster hoppar ur läge...

Trist att ingen kunde berätta det för mig i våras när jag frågade...

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
den cordona som jag hade bröt endast tändningen....

ett litet sidospår....
nybörjare som jag är/var så lyssnade jag till cordonas tips om att ha lite längre bryttid än vad som kanske var nödvändigt(för att spara lådan)men det var verkligen inte att rekomendera i kombination med original avgas med katt...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=187908&

Tydligen viktigt med lagom kort bryttid och öppet avgas, annars kan förbränningen i avgasröret bli så pass kraftig att ventilen med ventilshims/knaster hoppar ur läge...

Trist att ingen kunde berätta det för mig i våras när jag frågade...

Bra information! Läste hela tråden, låter tråkigt och dyrt.

Letar både för min egen del men också till ett projekt vi håller på med. Elektro funderar på att bygga egen QS till våran bil med R6 motor.

En kombo av soppa och tändning tordes ju vara optimalt för att "lätta trycket"

Cordona bryter bara tändning alltså. Har läst att PCIII bryter på vissa bara soppa och ibland både sprut och tändning.

Tuneman

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Yamaha YZF600-R -96
Fan va skoj! Vart pluggar du Elektro? Jag har precis börjat, och detta låter som ett härligt projekt för framtiden!

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Bra information! Läste hela tråden, låter tråkigt och dyrt.

Ja lite dyrt blev det...
Men så länge man lär sig något på det så är det ganska ok, tur man har 4-500 övertidstimmar i år, annars hade jag nog inte haft råd att lära mig så mycket som jag gjort i år. :näsblod

Jag har även en qs från http://www.dwe.se/ som jag plockade av R1an när jag skrotade den. Enligt manualen på den så verkar den bryta både tändning och spridare, lite beroende på vad för hoj men monterar den på.
Den är nog dock inte till salu än, jag kanske blir sugen på att montera den igen i sommar som hojen visar sig funka som tänkt igen.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fan va skoj! Vart pluggar du Elektro? Jag har precis börjat, och detta låter som ett härligt projekt för framtiden!

Jag läser till maskiningenjör inte elektroingenjör. Dom skall vi ta hjälp av om vi skall bygga en egen till våran bil.

//Clear River Racing

Ja lite dyrt blev det...
Men så länge man lär sig något på det så är det ganska ok, tur man har 4-500 övertidstimmar i år, annars hade jag nog inte haft råd att lära mig så mycket som jag gjort i år. :näsblod

Jag har även en qs från http://www.dwe.se/ som jag plockade av R1an när jag skrotade den. Enligt manualen på den så verkar den bryta både tändning och spridare, lite beroende på vad för hoj men monterar den på.
Den är nog dock inte till salu än, jag kanske blir sugen på att montera den igen i sommar som hojen visar sig funka som tänkt igen.

Skall ringa dom i morgon och höra efter hur deras jobbar / kostar.

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...