Hur fungerar tändningen och kompressionen?

Snouser

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
Tjörn
Hoj
Yamaha RD 125cc 1980
Jag fick köpt en lätt Yamaha RD 125cc i går för 1000:- men jag har inte riktigt fått i gång den än. De första ja kollade var tändningen på fordonet. Innan, när jag har fixat motorsågar och mopeder så har det varit ganska enkelt att kollat tändningen genom att skruva ut tändstiftet och hålla i tändstiftet och vänta på stöt. På denna MC händer de inget alls.

Eftersom den inte har varit i bruk sedan 2001 så vet jag inte om sladdar och liknande har vittrat av men de tänkte jag enkelt kolla med hjlp av en multimeter. De enda problemet är att jag inte har lyckas få någon kontakt alls mellan kondensatorn och tändstiftet.

Är det inte meningen att det ska vara kontakt mellan sladden som går från kondensatorn till tändstiftet?

Just nu så har jag kört fast så all hjälp uppskattas.

Sedan så kan jag passa på att fråga hur det fungerar med kompressionen. Jag är van vid att man i princip måste ställa sig på kicken för att den ska gå runt. På denna kan man dra runt den med handen (om man är lite stark). Ja kunde också utan problem rulla den på ettan ner för en backe, vilket jag tyckte var lite konstigt.

Alla tips uppskattas.
 
Tvåcylindrig med batteritändning? I så fall är krav nummer ett att du har ett friskt batteri.

Teoretiskt bör det finnas kontakt (några kiloohm) mellan kondensatorn och tändstiftet, åtminstone när brytaren är stängd, men det är inget absolut krav - det KAN fungera ändå. Mät istället om du har kontakt till strömkabeln in till tändspolen.
 
Jag formulerade mig nog lite fel.
Tändningen kommer från tändspolen, batteriet är bara till för tutan och blinkers.

Efter en massa googlande så tror jag att motorcykeln har en CDI box. Ska de vara direkt kontakt mellan tändstiftet och spolen trotts detta?
 
Du formulerade dig inte fel, du ger bara nästan ingen fakta. Elsystemen på äldre hojar är enkla och kan vara uppbyggda på tre olika sätt i princip, med lite ifo om vad det är för grejer på din hoj blir det mycket enklare att hjälpa till.

Eftersom du skrev kondensatorn antog jag att det var en gammal hoj med brytartändning, och eftersom den är så gammal gissade jag att det var den tvåcylindriga, och tvåcylindriga hojar med brytartändning driver vanligtvis tändningen med batteriet. Så som sagt, mer info...
 
Oavsätt hur du vänder och vrider på det, tändningen börjar vid en strömkälla.
Någonstans måste tändspolen få el ifrån, batteriet är min först gissning, eftersom hojen trots allt har et sådant.
Så börja där, et fungerande batteri är rätt viktig ;)

En förenklad förklaring på et tändsystem: http://www.familycar.com/CLASSROOM/ignition.htm
 
Den där kan mycket väl tappat kompet pga nypning eller bara att kolvringarna fantnat.
Sen kan den även ha dåliga packboxar på vevaxeln som gör att allt pyser ut där.

Har du alltså ingen gnista när du drar runt motorn?
Stitter det något batteri i den?
 
Oavsätt hur du vänder och vrider på det, tändningen börjar vid en strömkälla.
Någonstans måste tändspolen få el ifrån, batteriet är min först gissning, eftersom hojen trots allt har et sådant.
Så börja där, et fungerande batteri är rätt viktig ;)

En förenklad förklaring på et tändsystem: http://www.familycar.com/CLASSROOM/ignition.htm

Batteriet är faktiskt helt kaputt. Jag testade att ladda de över natten, men de hände inget. Spänningen för att ge gnista till tändstiftet kommer väll från ett svänghjul och en tändspole. Men de kanske är som du säjer att de kommer från ett batteri.

Jag bifoga en bild så kanske någon kunnig kan lista ut hur den är uppbyggd.

http://kvick.mine.nu/spark.jpg
 
Batteriet är faktiskt helt kaputt. Jag testade att ladda de över natten, men de hände inget. Spänningen för att ge gnista till tändstiftet kommer väll från ett svänghjul och en tändspole. Men de kanske är som du säjer att de kommer från ett batteri.

Jag bifoga en bild så kanske någon kunnig kan lista ut hur den är uppbyggd.

http://kvick.mine.nu/spark.jpg

Nog sitter tändspolarna uppe under tanken? (Batteritändning)
Eller kommer tändkabeln ifrån "svänghjulet"? Magnettändning)(Vilket jag har svårt att tro.)

Att mäta motstånd från tändkabeln till kondensatorn går inte. Spolarna i tändspolen har inte kontakt med varandra. Utan dom fungerar bara som en transformator. Från 12 volt till 10k volt.
Låna ett bilbatteri och koppla in så du får 12 volt på den. Eller ska det bara vara 6 volt?

Kompressionskraften blir inte så stark map att det är två små cylindrar. Det är inte helt otroligt att man kan kicka den för hand, även när den är frisk. Utesluter dock inte att det är kolvfel för den delen.

Mats
 
Spänningen för at få gnista kommer ursprungligen från en strömkälla ;)
Källan kan variera, men brukligt är batteriet. (gammla mopper och annat kan ha inductions tänning = inget batteri till tändsystemet)
Från batteriet går det till tändspolen (tändspole = "växellåda" för ström, 12V in 30000V ut), från tändspolen går den höga spänningen till fördelaren som sänder den vidare till rätt tändstift.
(förklaringen är ruggigt förenklad, det är lite annat inblandat också, men det visar at om det först ledet i kjädjan falerar så är resten dödt också, inget batteri = ingen tändning)

Bilden ser ut som et standard brytarsystem, inget magiskt ;)
 
Jag lånade ett 12 batteri från en scooter. Alla lampor lyser, men fortfarande ingen gnista.

Jag testade att följa tändkablarna från tändstiftet. De går dryga 30cm sedan in till två separata mindre cylinderformade boxar.

Vad skulle ja mer kunna testa?
 
Last edited:
Boxarna är tändspolarna. Testa att putsa försiktigt mellan kontaktytorna på
brytarna med ett fint slippapper. På bilden sitter en av brytarna kl 12 och den andra kl 6.
Efter putsningen kontrollerar du avståndet mellan den rörliga och fasta delen på brytarna. Avståndet bör ligga runt 0.4 mm.

Ta ur båda tändstiften (håll koll på tändhattarna så dom inte hamnar på fel stift), lägg stiften på motorn så gängorna har bra kontakt med topplocket.
Tryck sakta på kicken så ser du när brytarna öppnar. När dom är helt öppna,(det kan du se när klacken på den rörliga delen ligger på den högsta punkten på centrumaxeln) justerar du avståndet genom att lossa skruven som brytarna sitter fast med, och flyttar den fasta kontakten sakta tills du har rätt avstånd.

Detta är bara ett litet steg i felsökningen, kommer gnistor på stiftet är det ok.
Gör det inte det så får du höra av dig igen.

Lycka till.
Fender
 
Last edited:
EDIT: Han inte att läsa Fender innan ja skrev detta inlägg. Postade för långsamt.

Jag som mer eller mindre är ett moped fan kan inte riktigt förstå varför det inte skulle kunna vara svänghjulet som ger gnistan. Innanför svänghjulet sitter två tändspolar, utanför sitter två brytarspetsar med kondensator. Är det inte dessa som ger gnistan? Om det nu är så som många säjer att det är batteriet som ger gnistan, varför använder man sig då utav brytarspetsar och kondensatorer?
 
Boxarna är tändspolarna. Testa att putsa försiktigt mellan kontaktytorna på
brytarna med ett fint slippapper. På bilden sitter en av brytarna kl 12 och den andra kl 6.
Efter putsningen kontrollerar du avståndet mellan den rörliga och fasta delen på brytarna. Avståndet bör ligga runt 0.4 mm.

Ta ur båda tändstiften (håll koll på tändhattarna så dom inte hamnar på fel stift), lägg stiften på motorn så gängorna har bra kontakt med topplocket.
Tryck sakta på kicken så ser du när brytarna öppnar. När dom är helt öppna,(det kan du se när klacken på den rörliga delen ligger på den högsta punkten på centrumaxeln) justerar du avståndet genom att lossa skruven som brytarna sitter fast med, och flyttar den fasta kontakten sakta tills du har rätt avstånd.

Detta är bara ett litet steg i felsökningen, kommer gnistor på stiftet är det ok.
Gör det inte det så får du höra av dig igen.

Lycka till.
Fender

Jag har gjort denna typ av inställning en massa gånger innan (på andra fordon), men varje gång jag har ställt in tändningen så har de ofta blivit värre och i slutändan så har det visat sig att det inte alls är där felet ligger.

Avståndet mellan brytarna är ca 0.4 mm så där stämmer det. Sedan så vet jag av egen erfarenhet att man måste veta avståndet till toppen för kolven nät brytarspetsarna ska öppna sig, vilket jag inte vet just nu.

Kan man på något vis kolla kontrollera något annat innan man börjar ändra fasta inställningar. Te.x ifall stoppknappen har fastnat eller liknande. Enligt den förra ägaren så slutade den fungera en vacker dag, vilket borde betyda att dom inte har ändra något utan att någon sladd eller likande måste ha gått av.

Nu vet jag inte riktig hur ja ska fortsätta..
Tack för svaren hittills.
 
Last edited:
Efter ytteligare lite googlade så kan jag (näsan) konstatra att det är CDI boxen är är trasig. På boxen så står de inte mycket information endast "Made in Japan" och "40N". Några tips på vart jag hittar en sådan.

Här är en bild.

http://kvick.mine.nu/cdi.jpg
 
Om det nu är så som många säjer att det är batteriet som ger gnistan, varför använder man sig då utav brytarspetsar och kondensatorer?

Som sagt, strömmen måste komma från NÅGONSTANS. Om det är en spole bakom svänghjulet som direktmatar tändningen, eller om strömmen tas från batteriet är mest en fråga om vilket som råkar vara smidigast. På en liten tvåcylindrig tvåtaktare från den eran var det smidigast att ta strömmen från batteriet, och därmed är det oftast så det har byggts.

Brytaren används för att bryta strömmen i just det ögonblick det ska bli en gnista på stiftet, en sådan finns i alla äldre elektriska tändsystem (i moderna system har den ersatts av elektronik), kondensatorn finns där för att det måste finnas en kondensator i ett tändsystem med brytare.

Tändsystemet på din hoj bör vara kopplat på ungefär detta vis, jag anger några viktiga punkter strömmen passerar:

Batteriets pluspol
Tändningslås & ev. dödare vid gashandtaget
Ena anslutningen på vardera tändspole (Kontrollmät att du har 12V där med batteriet inkopplat och tändningen på! Om ja, mät på andra anslutningen medan du drar runt motorn LÅNGSAMT, du bör ha omväxlande 0 och 12V där då.)
Från den andra anslutningen på vardera tändspole går det en annan kabel ner till motorn, och där är de inkopplade till respektive brytare och kondensator.



Edit: Jag tror inte du ens har någon CDI, normalt sett har man brytare ELLER det. Det finns förvisso brytarstyrd CDI-tändning, men dessa saknar kondensator och är dessutom sällsynta.
 
Last edited:
Du får ursäkta min ovishet.
Batteriet ger 12.15V med tändningen på.
Jag kan se två spolar, med två poler vardera.
Mellan vilka poler ska jag mäta med multimetern?

Nu tror blev de rätt tror jag.

Jag testade att mäta mellan pluspolen på batteriet och en utav polerna på spolen. Den ger 12.4V oavsett hur mycket jag kickar (långsamt) på båda spolarna. Ska de vara så tro?
 
Last edited:
Det är inte alltid så lätt att veta hur allt fungerar. ;)

Mellan jord och... ja, mät alla anslutningarna. Den ena ska det som sagt vara 12V på hela tiden (med tändning på), och den andra omväxlande 12 och 0 (12 när brytaren är öppen och 0 stängd).

Edit: I så fall verkar det som att strömmen inte kommer fram från batteriet till tändspolarna. Kontrollmät som jag skrev ovanför med, sedan kan jag förklara hur du "tjuvkopplar" förbi tändningslås och allt annat junk som kan orsaka problemet.
 
Last edited:
Bara så att vi reder ut en sak, spolarna är väll precis som Fender skrev innan boxarna som sitter under sadeln?

Jag har nu testat att mäta mellan minuspolen på batteriet (inkopplat med tändningen på) och alla fyra poler på de två spolarna som syns. Hur jag än gör som ger den utslag på 12V. Den växlar inte riktigt som dom ska göra, om de nu så att jag har mätt på rätt ställe.

Jag bifogar en bild.
http://kvick.mine.nu/spolar.jpg
 
Korrekt, det är tändspolarna.

Nu får du bestämma dig, blir det 12V när du mäter från pluspolen eller minuspolen?

Du bör ha +12V på den bruna kabeln (alla spänningar anges relativt mot jord nu, alltså minuspolen eller lämplig metalldel på ramen)
De två orange borde växla mellan 0 och 12...
Mät nere där kablarna sitter på brytarna, vad har du där med tändningen på och brytarna öppna/stängda?
 
För att underlätta för andra som hjälper.,..

Den har ingen CDI box

Den behöver friskt batteri för att överhuvudet starta

Det är den gamla 2 cyl


( har haft 2 st back in da days )
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top