Hur funkar egentligen ett startrelä på en MC

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Har en Suzuki men det ska vara lika på de flesta hojar. Fråga startrelät har fyra ingående kabla/stift, varav 2 (de tunnare) funkar som ett vanligt relä, samt två utgående grövre mellan batteri & startmotor.
Lägger jag 12 v på de tunnare kablarna klickar relät & sluts kretsen mellan batteri & startmotorn Så långt är jag med.
Men sedan finns det två lite grövre kablar, röda i mitt fall som kopplas till de övre ingående stiften på relät - vilken är deras funktion?? Relät kallas även för solenoid vad ät det & vad gör den??
Frågvis.

Om jag försöker förstå vad du menar, så är det nog bara så att man använt plinten på startreläet som "rastplats" för kablar från batteriet.
Dvs grov +kabel från batteriet som sedan fördelas ut via anslutningarna på plinten på startreläet..
En rent praktisk grej..

..och lite korr efter att ha läst andras inlägg..
Fördelningen sker sannolikt EFTER huvudsäkringen (trol 30A) sedan mot lådan med alla andra säkringar...

Last edited:
Kan vara så att startkretsen och resten delar på samma huvudsäkring, så är det på min TL1000R, inte omöjligt att det är samma lösning på Busan

Kan vara så att startkretsen och resten delar på samma huvudsäkring, så är det på min TL1000R, inte omöjligt att det är samma lösning på Busan
Stämmer bra det, huvudsäkringen sitter ihop med startreläet.

Svar på TS tidigare fråga:
Solenoid, betyder magnetspole, men ordet kan även användas i lite olika sammanhang..
I detta fallet tycker jag startrelä är ett mer precist uttryck på en MC :)

View attachment 407865

Solonoiden sitter på startmotorn och drar pinjong drevet och kopplar strömmen till elmotorn vilken är så hög att en startknapp eller tändningslås skulle brinna, därav har man ett relä i mellan som tål högström och som styrs av startknappen med betydligt klenare o smidigare kablar.

Solonoiden sitter på startmotorn och drar pinjong drevet och kopplar strömmen till elmotorn vilken är så hög att en startknapp eller tändningslås skulle brinna, därav har man ett relä i mellan som tål högström och som styrs av startknappen med betydligt klenare o smidigare kablar.

Fast så är det inte på de flesta MC-mtorer, dom har en annan konstruktion för att koppla in startmotorns drift mekaniskt, det är mao startreläet som står för styrandet av startmotorn alena...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick