Hur funkar Metzeler K3 Interact?

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
2,5 och 2.9 är åt he för mycket för K3-däcken.:fakta

K3 var en av standarduppsättningar på BMW S1000rr när den levererades (vet ej om de fortfarande levererar med dem på 2012). Rekommenderat lufttryck som BMW då säger är just 2.5/2.9 utan passagerare.

Till TS, om du inte har ett djävulskt tempo så förstår jag inte varför du skulle gå ifrån Sportsmart. Det är betydligt svårare att få temp i K3 och jag gillade dem inte alls i regn. Jag har gått från K3 till Sportsmart och inte ångrat det en enda gång. Men så kör jag i ett tempo så jag inte får dödsångest heller.
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Tur jag inte har en BMW då, för Metzeler rekomenderar 2,1 fram o 1,9 bak :D Jag kör bara bana, skall tilläggas.
K3 var en av standarduppsättningar på BMW S1000rr när den levererades (vet ej om de fortfarande levererar med dem på 2012). Rekommenderat lufttryck som BMW då säger är just 2.5/2.9 utan passagerare.

:DTill TS, om du inte har ett djävulskt tempo så förstår jag inte varför du skulle gå ifrån Sportsmart. Det är betydligt svårare att få temp i K3 och jag gillade dem inte alls i regn. Jag har gått från K3 till Sportsmart och inte ångrat det en enda gång. Men så kör jag i ett tempo så jag inte får dödsångest heller.
 
Last edited:

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Såvitt jag läst så har inte K3 alls den hårda stomme som krävs för låga däcktryck (Sportsmart skriver ju bl.a. om att gå ner mot 1.8 bar). Jag kan heller inte finna någon officiell källa till dina påståenden.
http://www.metzelermoto.com/web/prod...s/default.page


Ok kollade säker källa: 2,3 f o2,2 bak vid bankörning vilket tråden handlade om. Jag kör ca2,2f o1,8 bak på K2..

Enligt de uppgifter jag sett och vilka jag också använder så gäller 1.9 bak 2.2 fram, varmtryck.
Detta brukar resultera för mig i ca. 1.6 bak, 2-2.1 fram kalltryck.
Jag pratar om Racetec Interact K3.

Angående däcken så kan jag verkligen rekommendera dessa. Mycket bra grepp med fin känsla och feedback.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Ok kollade säker källa: 2,3 f o2,2 bak vid bankörning vilket tråden handlade om. Jag kör ca2,2f o1,8 bak på K2..

En gissning är väl att du aldrig kör ut med kalla däck? Påverkar inte det lite oxå?

Damn...vem frågar man när alla tycker olika? Finns det nån Metzeler husgud i Sve? :)
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Jag pratade med en åf för Metzeler och det var Metzelers rekomendationer. Sen är det beroende på temp,underlag,körstil,däckvärmare......som sagt mycket o tänka på. Börja med deras rek o får du inte upp temp så sänk lite efter hand.
En gissning är väl att du aldrig kör ut med kalla däck? Påverkar inte det lite oxå?

Damn...vem frågar man när alla tycker olika? Finns det nån Metzeler husgud i Sve? :)
 

whitepearl

#48 Superbike 2014
Gick med
17 May 2011
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000RR
K3 fungerar kanon, dom kommer snabbt upp i temp o ger bra feedback. Körde 1.15 tider på Gelleråsen utan några som helst problem, du ska ha 2,3 fram o 2,1 bak i kalltryck. Lycka till! :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag pratade med en åf för Metzeler och det var Metzelers rekomendationer. Sen är det beroende på temp,underlag,körstil,däckvärmare......som sagt mycket o tänka på. Börja med deras rek o får du inte upp temp så sänk lite efter hand.

Det är ju som sagt lite lustigt att de tydligen har olika rekommendationer till sina åf och vad de har på hemsidan. Det är också lite lustigt att de flesta här verkar köra lägre tryck bak än fram medan Metzeler på hemsidan verkar rekommendera högre tryck bak.

Jag provar nog att släppa ut lite luft både fram och bak nästa gång jag är på en bana.
 
Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Det är ju som sagt lite lustigt att de tydligen har olika rekommendationer till sina åf och vad de har på hemsidan. Det är också lite lustigt att de flesta här verkar köra lägre tryck bak än fram medan Metzeler på hemsidan verkar rekommendera högre tryck bak.

man vill ha lägre tryck bak för så mycket gummi i backen och fram vill man ha lite mer för att den inte ska bli tungstyrd, fick jag lära mig av en instruktör(inte smc).
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Kör ni samma tryck på gata och bana med K3-däcken? 2,3fram och 2,1 bak verkar bli en bra start iallafall...
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Har precis i dagarna slängt på K3 Interact både fram och bak. Skall till Kinnekulle nu till helgen 19/-20/5 med SMC och kör då i snabb grupp. Får väl återkomma även jag med en recension.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Kör ni samma tryck på gata och bana med K3-däcken? 2,3fram och 2,1 bak verkar bli en bra start iallafall...

det gäller nästintill alla sportdäck, gata kör man alltid mer tryck för mer livslängd, t.ex jag åker 2.5 fram o bak gatan när jag åker själv och ska jag ha passagerare brukar jag gå upp till 2.8-2.9bak och 2.3 fram 2.1bak på bana.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top