Hur funkar självborrande som isdubb?

zzoolie

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Ort
sverige
Hoj
Yamaha YZ 450 F 2005
Tjena, tänkte hitta en billig lösning till dubbning av mina crossdäck på min 450 och undrade om man kunde sätta i självborrande skruv med 6kants huvud upphöjt?

Pratade med en om det och han sa att det skulla vara halt väldigt halt men det är ju så många som kör på detta sätt så undrade hur det är

p.s är nybörjare och motionskör och det blir väl isåka på sjöar och i skogar nu i vinter
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
dahlgren här på forumet gjorde det på sin gamla husa 450. kolla med honom.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Har provat, o ja på is funkar det bra. Övrig användning slits det väldigt fort. Skulle rekomendera "riktiga" skruvdubb, blir billigare i längden om du kör utanför den lokala sjön.
 

zzoolie

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Ort
sverige
Hoj
Yamaha YZ 450 F 2005
okej tack för alla svar !!! :) tänkte bara de lät så enkelt med att skruva dit dom och sen skruva av dom till sommarn men om dom nu slits så mycket så. Ett exempel bara, hur mycket skulle självborrande slitas om man körde 2kilometer asfalt typ motorväg t.ex om skruven är 5mm utanför dubben?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
okej tack för alla svar !!! :) tänkte bara de lät så enkelt med att skruva dit dom och sen skruva av dom till sommarn men om dom nu slits så mycket så. Ett exempel bara, hur mycket skulle självborrande slitas om man körde 2kilometer asfalt typ motorväg t.ex om skruven är 5mm utanför dubben?

Tror att det skulle slitas ganska mycket om du tar vanliga skruv. Inte riktigt samma sak men när jag rullar mina hemmaslipade m6 på vinterdäcken på garagegolvet så slits det ganska synligt. Då är det bara ett par meter, men de har ju ganska vass spets.
 

Jsmacko

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Ort
huddinge
Hoj
Mc-cykel
kolla på lockners mc, dom har broncodubb, som man skruvar själv i däcket, körde sånna förra året, både skog is och asfalt, funkade väldigt bra, och inget större slitage, dock så var dom så billiga så det hade ändå inte gjort något..
tror en låda med 200 eller 300 dubb kostade 300 kr lr nått.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top