Hur går det för motocykeltverkaren Highland?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Grejen med Highland var just att de gjorde lite konsultjobb åt andra företag och upptäckte att de tjänade bedydligt mer på den verksamheten än att försöka skruva ihop och sälja motorcyklar. -Ett perfekt upplägg, teknikintresserade eldsjälar får jobba med endast teknik och blir uppskattade för det, man slipper utforma marknadsföringskampanjer och bygga upp en säljavdelning, inget återförsäljarnät att bygga upp, inga reservdelslager. Dessutom tjänar man pengar helt plötsligt...
Som jag förstod det sålde de sedan namnet och mc-tillverkningen till USA.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
...eller står inför valet att lägga ner verksamheten och låta sitt verk tyna bort eller sälja verksamheten och låta det leva kvar när den egna ekonomin inte bär.

Hur hade det gått för Husaberg och Husqvarna om de stannat i Sverige? Tveksam till att de båda hade varit där de är idag.

Husqvarna bygge tillräckligt många motorcyklar för att hålla lönsamheten igång och även Husaberg som kanske inte kom upp i de nivåerna som Husqvarna gjortde på 80-talet. Jag läste någonstans att Husaberg byggde kring 500 motorcyklar per år på 90 talet. De kanske räcker med så små volymer?

Den stora frågan är väl varför ekonomin inte bär att bygga motorcyklar i Sverige men de funkar i de övriga länderna i Europa med liknande löneläge?

När jag träffade gänget i deras "fabrik" i Skällinge 2006 så var det inget alternativ att kopiera och köpa ihop en färdig hoj. Inte riktigt därför de drog igång. Precis som det var med Urban Larsson och Lars Nilsson när de en gång tiden lade grunderna till dagens Highland-, Husaberg- och Husqvarna-motorer.
Det har alla varit ett gäng teknikintresserade lirare som drivits av det tekniska, hitta på egna lösningar och att göra det själv. Precis som Acke Rising (ISR Brakes) som du för övrigt kan läsa om i artikel jag har länkad i min signatur.

Men jag förstår hur du tänker, men ingen av de som nämnts ovan har varit intresserade av den lösningen. Det måste man förstå.

Jag förstår passionen och intresset hos någon som vill bygga en motorcykel från grunden. Den viljan är fascinerande.

De jag menar är att de finns genvägar att ta. Man behöver inte börja från helt från början med alla risker och pengar det kan kosta. Beta är ett bra exempel, man stoppar in en KTM RFS motor i ett eget välbyggd chassi. Får bra resensioner av mc pressen och man har fåt ett bra rykte. Några år senare när man är etablerad på marknaden så lanserar man en egen motor i ett chassi som alla vet är bra. Då är man inte lika främande för alla potentiella köpare.

Grejen med Highland var just att de gjorde lite konsultjobb åt andra företag och upptäckte att de tjänade bedydligt mer på den verksamheten än att försöka skruva ihop och sälja motorcyklar. -Ett perfekt upplägg, teknikintresserade eldsjälar får jobba med endast teknik och blir uppskattade för det, man slipper utforma marknadsföringskampanjer och bygga upp en säljavdelning, inget återförsäljarnät att bygga upp, inga reservdelslager. Dessutom tjänar man pengar helt plötsligt...
Som jag förstod det sålde de sedan namnet och mc-tillverkningen till USA.

Jaha det var så de gick till. Att jobba med konsultering väl lättare än att äga och driva ett mc märke.
 
Last edited:

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
www.Folan.se här kan man få lite mera info om motorerna, det är grunden i Highland motorerna sedan har Highland utvecklat toppar mm mera till en ännu bättre produkt. Jag personligen gillar Lars Nilsson mycket då jag vet hur han slitit i motvind i många år, Lars är en mycket omtyckt gubbe bland sidvagnsåkarna som har ett nära samarbete med dom.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
www.folan.se Jag personligen gillar Lars Nilsson mycket då jag vet hur han slitit i motvind i många år, Lars är en mycket omtyckt gubbe bland sidvagnsåkarna som har ett nära samarbete med dom.

Jag personligen, tycker den här motorn verkar lovande o ljusår bättre än precis allt som kommit ut ur garageportarna från svensk mc-industri dom senaste 20 åren! Jajustde, "dom" vann även SBK VM förra året o har även team i MotoGP = mkt kompetenta o vet vad dom pysslar med! ;)

Edit: Va fan...motocykeltverkaren :död
 

Bifogat

  • ducati-1199-panigale-superquadro-engine.jpg
    ducati-1199-panigale-superquadro-engine.jpg
    83 KB · Visningar: 210
Last edited:

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Du har säker rätt i det, men du måste förstå vad som är så fränt med tex Folan, en svensk tillverkare med smarta uppfinningar men saknar stora medel för att kunna nå ut. Vi är nog en hel del i landet som gillar tanken med made in sweden, folan, highland, isr, engan, öhlin, tolle, mm att kunna besöka en tillverkare loklat och få just det du söker.

Det går inte tex att få köpa en GP motor från ducati och även om det gick så kostar den säker som en F1 motor, det man inte ska glömma är att i VM sidvagns cross -83 var över 50 % av motorerna Folan det du...:tummenupp

Jag personligen, tycker den här motorn verkar lovande o ljusår bättre än precis allt som kommit ut ur garageportarna från svensk mc-industri dom senaste 20 åren! Jajustde, "dom" vann även SBK VM förra året o har även team i MotoGP = mkt kompetenta o vet vad dom pysslar med! ;)

Edit: Va fan...motocykeltverkaren :död
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Du har säker rätt i det, men du måste förstå vad som är så fränt med tex Folan, en svensk tillverkare med smarta uppfinningar men saknar stora medel för att kunna nå ut. Vi är nog en hel del i landet som gillar tanken med made in sweden, folan, highland, isr, engan, öhlin, tolle, mm att kunna besöka en tillverkare loklat och få just det du söker.

Det går inte tex att få köpa en GP motor från ducati och även om det gick så kostar den säker som en F1 motor, det man inte ska glömma är att i VM sidvagns cross -83 var över 50 % av motorerna Folan det du...:tummenupp

Folan är fina grejjer! :tummenupp

Här är en växellåda tillsammans med mitt exjobb :)
 

Bifogat

  • DSC_038511.jpg
    DSC_038511.jpg
    206 KB · Visningar: 301

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Det man inte ska glömma är att i VM sidvagns cross -83 var över 50 % av motorerna Folan det du...:tummenupp

Världsbäst...1983!:tummenupp Tiderna förändras ju vare sig man vill lr inte, man måste hänga med o leverera exakt det kunderna vill ha o tänkas betala extra dyrt för jämfört med vad konkurrenterna pumpar ut på världsmarknaden.

Nej, jag kör inte runt i en Volvo 240 Turbo -83 heller. "Världens bästa bil" enligt en enad bilexpertis worldwide :rolleyes:
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
poängen är ju att ditt förslag kan man inte köpa men det kan man med Folan

Världsbäst...1983!:tummenupp Tiderna förändras ju vare sig man vill lr inte, man måste hänga med o leverera exakt det kunderna vill ha o tänkas betala extra dyrt för jämfört med vad konkurrenterna pumpar ut på världsmarknaden.

Nej, jag kör inte runt i en Volvo 240 Turbo -83 heller. "Världens bästa bil" enligt en enad bilexpertis worldwide :rolleyes:
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det går säkert att sälja svensktillverkade maskiner på att det är exotiskt.
Men den stora marknaden är nästan alltid den lokala.
Den lokala, svenska marknaden för motorcyklar består av sisådär 9,5 miljoner människor, ungefär hälften är i fel ålder, tre fjärdedelar av dessa är inte motorcykelintresserade och de återstående har massor av andra fabrikat att välja på.

Det går att sälja endå på gott kvalitetsrykte (svensk kvalitet är uppskattad i världen), men problemet är ofta att bygga upp grunden innan man satsar internationellt.

För exempel kan man jämföra med alla oerhört duktiga förare (främst innom motorsporter som funkar i skitväder = enduro, trial, rally, rallycross) som fostrats i Sverige.
Spelar ingen roll hur duktig man är, tillverkarna satsar inte på personer från länder utan försäljningsmarknad.
Vill man ha en skandinavisk förare så är svensk storebrorsmentalitet ingen fördel i grannländerna.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
www.Folan.se här kan man få lite mera info om motorerna, det är grunden i Highland motorerna sedan har Highland utvecklat toppar mm mera till en ännu bättre produkt. Jag personligen gillar Lars Nilsson mycket då jag vet hur han slitit i motvind i många år, Lars är en mycket omtyckt gubbe bland sidvagnsåkarna som har ett nära samarbete med dom.

Vem äger rättigheterna till Folan motorerna. Deras sida är ju oxå hopplöst ouppdaterad. (jag har varit inne där lite då och då de senaste åren och jag tror inte mycket har ändrats.)

V-twinen är väl deras eftersom de fortfarande bygger den. Hur är de med deras encylindriga maskin? Bygger/byggde highland den på licens eller? Eller är de något Folan seriproducerar till någon?

Och vad används deras V-twin till? Så vit jag vet bara till brandbilspumpar i USA. Sitter den i något seriproducerat fordon i dag?

Du har säker rätt i det, men du måste förstå vad som är så fränt med tex Folan, en svensk tillverkare med smarta uppfinningar men saknar stora medel för att kunna nå ut. Vi är nog en hel del i landet som gillar tanken med made in sweden, folan, highland, isr, engan, öhlin, tolle, mm att kunna besöka en tillverkare loklat och få just det du söker.

Precis vad jag efterlyser!

Folan är fina grejjer! :tummenupp

Här är en växellåda tillsammans med mitt exjobb :)

:confused:

Jag belv nyfiken! Vad är de för examensjobb?

En manuel växellåda man växlar elekroniskt med? Eller hur man nu ska beskriva det...

Är det där nya vxl lådan som lars tagit fram till usa marknaden för twin?

Frågan återkommer. Vad ska man med en Folan växellåda till om mest gör stationära industrimotorer. Finns de andra projekt än Highland att stoppa in den där motorn i en motorcykel/fyrhjuling?
 
Last edited:

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Det finns massa info jag ska försöka hinna med att informera med det jag vet kanske i helgen, det finns en mycket liten och lätt twin på 700 cc som enl mig slår aprilia och ducati på många vis med massa smarta lösningar med oljepump utanpåliggande med 4 skruv allt för snabba byten lika med vxl lådan bytes på någon minut mm

http://www.isrbrakes.se/ Acke bygger en flat track hoj med nya folan motorn, deras motorer bygges bara för race för utom dom för usa till brandsprutor där dom var lättaste motor med mest hk.

Mange Jensen har också massa kunskap i frågan lika med sidvagns förarna där Mangnussons kör riktigt fort med Folan.

Man måste betänka ett Lars och Folan med 5 anställda drivs med små pengar men för dom som förstår så är inte allt men mycket riktigt fränt, som vanligt så blir aldrig svenska tillverkare lika balla som dom utanför landet, som tex ISR.

Jag har massa bilder på motorer från fabriken som jag kan försöka leta fram, ingen skugga över Highland nu när tråden for iväg lite bara, jag anser att alla sitter i samma båt på ett vis, Highland har utvecklat motorerna vidare på olika vis säker till det bättre gissar jag och gjort riktigt fräna motard hojar som är fetast tycker jag.




Vem äger rättigheterna till Folan motorerna. Deras sida är ju oxå hopplöst ouppdaterad. (jag har varit inne där lite då och då de senaste åren och jag tror inte mycket har ändrats.)

V-twinen är väl deras eftersom de fortfarande bygger den. Hur är de med deras encylindriga maskin? Bygger/byggde highland den på licens eller? Eller är de något Folan seriproducerar till någon?

Och vad används deras V-twin till? Så vit jag vet bara till brandbilspumpar i USA. Sitter den i något seriproducerat fordon i dag?



Precis vad jag efterlyser!



:confused:

Jag belv nyfiken! Vad är de för examensjobb?

En manuel växellåda man växlar elekroniskt med? Eller hur man nu ska beskriva det...



Frågan återkommer. Vad ska man med en Folan växellåda till om mest gör stationära industrimotorer. Finns de andra projekt än Highland att stoppa in den där motorn i en motorcykel/fyrhjuling?
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Hittade en bild på nya motorn och Flat hojen som ISR bygger i retro stil:)
 

Bifogat

  • red169090_179711042064220_160327907335867_370467_827409_n.jpg
    red169090_179711042064220_160327907335867_370467_827409_n.jpg
    112.5 KB · Visningar: 274

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är det där nya vxl lådan som lars tagit fram till usa marknaden för twin?
Ny är den i alla fall. Sen vad tanken är att den ska sitta på/vara till vet jag inte. Men du är nog inte långt från sanningen.

Vem äger rättigheterna till Folan motorerna. Deras sida är ju oxå hopplöst ouppdaterad. (jag har varit inne där lite då och då de senaste åren och jag tror inte mycket har ändrats.)

V-twinen är väl deras eftersom de fortfarande bygger den. Hur är de med deras encylindriga maskin? Bygger/byggde highland den på licens eller? Eller är de något Folan seriproducerar till någon?

Och vad används deras V-twin till? Så vit jag vet bara till brandbilspumpar i USA. Sitter den i något seriproducerat fordon i dag?



Precis vad jag efterlyser!



:confused:

Jag belv nyfiken! Vad är de för examensjobb?

En manuel växellåda man växlar elekroniskt med? Eller hur man nu ska beskriva det...



Frågan återkommer. Vad ska man med en Folan växellåda till om mest gör stationära industrimotorer. Finns de andra projekt än Highland att stoppa in den där motorn i en motorcykel/fyrhjuling?
Stämmer bra det. Styrning av en vanlig sekventiell växellåda. Med lite manipulering av tändning och andra bra funktioner för att växlingarna ska gå snabbt och smärtfritt :)

Tror det blev runt 60-80 ms för en växling till slut, minns inte riktigt.

Han har en hel del roliga saker man skulle kunna använda en vxl-låda till..
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Det går att sälja endå på gott kvalitetsrykte (svensk kvalitet är uppskattad i världen), men problemet är ofta att bygga upp grunden innan man satsar internationellt.

För exempel kan man jämföra med alla oerhört duktiga förare (främst innom motorsporter som funkar i skitväder = enduro, trial, rally, rallycross) som fostrats i Sverige.
Spelar ingen roll hur duktig man är, tillverkarna satsar inte på personer från länder utan försäljningsmarknad.
Vill man ha en skandinavisk förare så är svensk storebrorsmentalitet ingen fördel i grannländerna.
Njaa, njaä, ...jag vill slå nog slå ett slag för att det ligger iaf någon nivå av myt/mantra-varning på att dåligt försäljningsunderlag är den direktaste kopplingen till att tillverkarna ej satsar på förare från små försäljningsmarknader.
Skulle isf påstå att det har mer att göra med att det mindre upptagningsunderlaget, samt dåliga förutsättningar att blir bra (pga klimat, dålig motorsportinfrastruktur osv) skapar färre talanger.

Det levande beviset för det är ju Finland i rally & F1-sammanhang (vad gäller det tidigare även Sverige för ett antal decennier sedan).

Vad gäller tillverkning var väl Husqvarna väletablerade i USA (eller har man bara blivit lurad av en reklamkampanj i On any Sunday kanske? :va), och utan att veta hundra fakta, kändes det som att Husaberg hade ganska framgångsrik utlandsförsäljning &så. KTM har inte heller direkt stor hemmamarknad, men är stora internationellt.

Handlar mer om vilja & kultur tror jag. Tyvärr har vi för närvarande en antikultur i Sverige gällande motorsport & fordonstillverkning.

Ursäkta OT
 
Last edited:

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Den nya motorflugan nu måste väll vara spark med jet motor kanske ingen stor exportmarknad på den:D
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Det finns massa info jag ska försöka hinna med att informera med det jag vet kanske i helgen, det finns en mycket liten och lätt twin på 700 cc som enl mig slår aprilia och ducati på många vis med massa smarta lösningar med oljepump utanpåliggande med 4 skruv allt för snabba byten lika med vxl lådan bytes på någon minut mm

Låter ju skoj att de har en helt ny 700cc twin på gång. Vad är huvudsyftet med den? Ska ISR börja sälja byggsatser som hör ihop med motorn? Det ser ut att bli en ball hoj :)

Eller ska den finnas tillgänglig för folk inom sidovagnsracing världen över och flattrack borta i USA?

Jag är inte så insatt i roadracing sammanhang men jag kommer inte på någon klass där en 700cc twin passar in.

Skalla ned den till 450cc och stoppa in den i ett endurochassi och köra Dakar rally med den. Bättre PR och uthållighetstest är svårt att komma på enligt mig ;) Sen gäller du ju bara att komma i mål... :näsblod
 
Last edited:

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
700 cc motorn är en trevlig combo av flera olika saker, vikt, effekt, körbarhet och harmoni, ISR bygger med Stellan, Öhlin och Folan en Flat hoj och tanken är att samla dom svenska gubbarna i en retro hoj med vagg ram.
Målet är att visa upp den och köpare skall tydligen finnas vilket jag kan tänka mig då Acke och ISR har byggt många hojar genom åren, vem som skall bygga hela hojar finns det lite olika lösningar på.

Jag kan inte Dakar så jätte bra men vet att KTM stoppat in massa pengar genom åren och med det bestämt regelboken till sin fördel med större motorer än 450, där av deras Dakar hojar.....

Vet också att dom fyra stora inte har velat gå in i Dakar då dom inte sett någon lösning på för stora motorer så visst kan 700 cc funka bra, men det unika som jag gillar med Folan är att du som köpare väljer cc på just din motor så valet är fritt från 450-1100 cc om jag har kommer ihåg rätt efter vad Lars sa.

Det fräna är att Folan lev massa mos med bara hälften av en tunga trött Ducce motor......nästan i alla fall....
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top