Det finns mycket att säga om detta med att resa med hoj framförallt vad det gäller långresor men här kommer lite tips och tankar som jag själv kommit fram till.
* Världen är ett mycket bättre och vänligare ställe än man kan tro efter att ha tittat på nyheterna på tv´n. Mycket av det vi läser och ser om andra länder kommer via nyhetsrapporteringarna och 97 % av det som rapporteras är skit och ondska. Resterande 3 % är positiva saker. Verkligheten ser väldigt annorlunda ut. Vi har alltid fått hjälp och blivit vänligt bemötta vart än vi varit men man ska givetvis inte utmana ödet. Känns det obehagligt så dra och det gäller inte bara utomlands utan även i Sverige. Det finns knäppgökar överallt men dom är faan inte många.
* Ta med ett anonymt och enkelt överdrag till hojen och använd det. Stöldrisken sjunker drastiskt och folk verkar i stort helt tappa intresset av en motorcykel efter att man täckt över den.
* Lasta inte hojen för tungt! Jag skulle personligen förutom hojställ, hjälm, handskar etc i klädväg klara mig i två år på tre t-shirts, en halvhyffsad skjorta, tre par kalsonger, 5 par strumpor, ett par oömma typ campingbyxor, en fleecetröja, en regnsäker tunnare jacka och två par superunderställ. Tänkt praktiskt. T-shirts, kalsonger etc i merinoull är kanon. Värmer även när det är blött och torkar fort. Kliv iväg till campingbutikerna och fråga runt. Campare har ofta samma behov vad det gäller kläder som resande hojåkare. Handtvätta på hotellet/vandrarhemmet någon gång i veckan. Det är MYCKET bättre än att ta med för mycket kläder! Det som tar mest plats och väger mest är campingutrustning om du nu ska ta med det.
* Några ord gällande camping...... Fundera på om du ska tälta/campa, hur ofta och om du är den typen som gillar att campa över huvudet taget. En del väljer helt bort campingutrustningen och då får man REJÄLT mycket mindre packning på hojen. Sen har det med kostnader att göra också. Billigare tält tar vanligtvis mer plats, står emot regn sämre och väger ofta dubbelt så mycket som riktigt bra prylar. Å andra sidan så kostar ett bra tält vanligtvis 4 - 5 gånger mer än det som säljs på Biltema. Man kan lugnt köpa campingutrustning/tält/kök/liggunderlag etc för 20.000:- eller mer och det blir MÅNGA hotellrumsnätter för dom pengarna. Och tar man sig österut t.ex. så blir boendet rejält mycket billigare än i väst så då får man ännu mer för pengarna. Alternativet är att köpa billiga campingprylar som tar mer plats men om man nu tänker campa en del så är nog inte detta alltid helt optimalt. Åtminstone om man inte vill bli blöt. Har polare som blivit halvt dränkta i billiga tält. I Mongoliet i somras fick vi inte en droppe vatten på oss efter nästan ett dygns mer eller mindre ihärdiga regnande i ett Hilleberg Kaitum 3 GT och det var VÄLDIGT trevlig. Man gör som man vil gällande camping eller inte men man bör fundera över om man gillar att campa, hur ofta man kan tänka sig att campa, om man redan har bra campingprylar eller måste handla rubbet. Man får MÅNGA nätter på vandrarhem/billigare hotel för vad bra campingutrustning kostar. Och prylarna tar plats och väger. Och det är väldigt trevligt att slippa sätta upp tältet efter en lång dag på hojen om man nu inte är en die-hard-campare..... Jag hade personligen faktiskt bestämt mig för att ta med BRA/lätta/smidiga campingprylar och faktiskt campa allt som ofta eller helt och hållet strunta i det här med camping. För MIG är lågbudget campingutrustning fel av många orsaker men andra håller inte med. Man bestämmer själv men jag hade INTE velat ha med ett skittält i somras.
* Lyssna inte allt för mycket på vad folk säger om länder där dom inte själva varit alternativt haft kompisar som varit fast för 30 år sedan. Det finns otroligt mycket fördomar om andra länder och vi blev "varnade" av bekanta när vi flängde runt Östeuropa förrförra året.
"Åk inte till Albanien, åk inte till Bosnien, åk inte till Ukraina, åk inte till Bulgarien....." etc. Det slutade med att vi besökte näst intill vartenda land i forna öst (förutom Moldavien) då vi träffade på andra hojåkare längs resan som varit i dom länderna och vi hade väldigt trevligt och blev precis hur vänligt bemötta som helst. Och det TROTS att vi inte pratade språket och att många inte pratar engelska. Åtminstone inte den äldre generationen. Men det funkar i alla fall. Lyssna inte på fördomar, helt enkelt. Dom otrevliga människor jag träffat genom åren har för det första varit väldigt få och för det andra så har dom varit otrevliga för att dom är idioter och inte för att dom kommer från ett specifikt land.
* Det här är en bra sida:
http://www.horizonsunlimited.com/
Många seriösa långresenärer på hoj hänger där och delar med sig av sina erfarenheter och sin kunskap. Man kan få reda på det mesta om länder, städer, vägar, visum och annat där. Deras forum (the Hubb) är kanon!
* Några tankar om hojen i sig. Det mesta funkar i västvärlden även om man måste beställa reservdelar och få skickat till sig om saker på hojen skulle gå sönder. Och så är det även i mindre utvecklade länder MEN om du långsiktigt tänkt dig att dra runt jorden eller ta dig till Asien, Ryssland, Sydamerika, Afrika så kan det ibland faktiskt vara en stor fördel att sitta på en äldre hoj utan en massa databoxar, avancerad elektronik och skit. Vad det gäller mekanik så kan dom trolla i dom här länderna men vad det gäller elektronik, sensorer och databoxar så är man körd och då kan man bli stående alternativt få skeppa hojen någonstans. Jag vet inte vad du tänkt att bege dig förutom västeuropa men det känns nog lite som att du snabbt kommer vilja ta dig ut ur EU om jag får gissa...... Eller inte men ändå några tankar om hojen i sig. Hitch är inte alltid helt optimalt.
Annars är det i stort bara att packa, sätta sig på hojen och dra om det inte är visum och annat som måste fixas, beroende på vart man ska. Glömmer man något så går det mesta att få tag på under resans gång. Och man träffar alltid andra hojåkare längs vägen som man kan fråga och utbyta erfarenheter med. Folk är över lag schyssta vart man än är och med lite sunt förnuft och en trevlig inställning så löser sig det mesta. Jag läste Ted Simon´s bok "Jupiters travels" för ett tag sedan och vid ett tillfälle när han varit ute och rest runt i några månader och resfebern och oron släppt så la hojen av på den indiska landsbygden en tidig morgon. Varpå Ted parkerade hojen, gick upp och satte sig under ett träd och tänkte:
"Undrar vem som kommer att hjälpa mig nu....." Härlig känsla att ha nått när man insett att så länge man inte hamnar mitt i extrema situationer som jordbävningar och vulkanutbrott så löser sig allt oftast utan att man själv ens behöver att fråga någon. Folk kommer fram och frågar om man behöver hjälp själva efter ett tag. Världen är som sagt ett BÄTTRE ställe än man kan tro efter att ha kollat på nyheterna.....
//J