Hur gör ni när ni klär runda fönsternischer mm?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har fått i uppdrag att göra en mediavägg med lite konstiga former då det ska vara en del ovala och en del runda hål med allt möjligt i.
Men problemet som jag ser är ju hur man ska klä "smygen" så att säga på ett snyggt sätt? Några tips på den fronten?
Jag har sett en gång för länge sedan, nån form av cellmönstrad frigolit som man kunde böja lite hur som helst och sedan kakla på ena sidan, tex perfekt när man ska bygga in ett runt badkar eller dylikt.

Har ni sett någon lösning till dylika saker? Lundbergs.com säljer färdiga lösningar men de är på tok för små och sen kostar det ju satan med deras prylar och jag är dyr nog som jag är så kunden vill nog inte betala för mycket i material :näsblod

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Spårad MDF brukar funka fint.

Dvs den är spårad på baksidan så det går fint att böja den.

Har man bra stöd bakom så går det ju fint med masonit.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hmm, måste kolla upp spårad MDF. Trodde att det bara funkade på stora grejjer. Det ska vara lite olika storlekar i den här, dels rymma en 50" plasma men även lite hål för annat skit som högtalare mm.
Masonit är inget alternativ, det är för mycket jobb med att bygga upp stödet bakom osv. Har testat en gång, orkar inte kladda med sånt skit :(

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Jag har gjort smyg till en fönster på 1,6m i diameter, körde på 3 lager med spårad mdf, gjorde en rund mall och spännde ihop med spännband. Det var den enkla delen. Innan dess gjorde vi FÖNSTRET! 170mm karm och sen ett spröjsat fönster. Välkommen till finsnickeri i sitt esse....

Edit: försök isf bygga upp något runt om, sedan spackla en jäkla massa och putsa fram formen?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag åker och köper en skiva spårad MDF imorgon och ser hur pass lättarbetat det är, jag har inte använt det tidigare så nån gång måste ju vara den första.
Putsa fram det låter också alldeles för smutsigt och jobbigt för mig :D

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Jag åker och köper en skiva spårad MDF imorgon och ser hur pass lättarbetat det är, jag har inte använt det tidigare så nån gång måste ju vara den första.
Putsa fram det låter också alldeles för smutsigt och jobbigt för mig :D

Dem är inte jättebillga tror jag. Hur stor är radien typ? Den går böjja hyffsat bra, men om du inte ska lager-limma ihop en färdig smy så antar jag att du ändå måste bygga upp nått bakom. Klossar å sedan skriva fast MDFen? Lycka till!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Stöd till masonit görs enklast med 22mm spontat virke som limmas.
Sedan sågar man ut hålet i önskad form.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Stöd till masonit görs enklast med 22mm spontat virke som limmas.
Sedan sågar man ut hålet i önskad form.

Nej, ingen masonit sa jag juh! :mad: Här ska det köpas spårad MDF och en jävla massa lim och sånt skit, sen ska det byggas både runda samt ovala hål. Masonit kan man ju inte använda till annat än luftspalt i tak på sin höjd :näsblod

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej, ingen masonit sa jag juh! :mad: Här ska det köpas spårad MDF och en jävla massa lim och sånt skit, sen ska det byggas både runda samt ovala hål. Masonit kan man ju inte använda till annat än luftspalt i tak på sin höjd :näsblod
Själva formen gör man enklast med hoplimmade, spontade brädor.
Slät yta tycker jag är enklast att få med masonit.
Oavsett vad man använder, så kommer det att spricka i kanten.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
mdf som det är spår i antingen sågar du ut det själv men tror att det finns färdiga att köpa,spacklas igen sen och målas plätt lätt:tummenupp

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC