Just det där funderade jag också på. Alternativt att man hade en digital försäljningstjänst där en spårsändare ingick i paketet.
Man träffas, gör upp affären och förbereder allt digitalt. Köparen betalar till tjänsten och säljaren registrerar fordonet för ägarbyte preliminärt via samma tjänst. Nästa steg är provkörning. En liten puck aktiveras via mobilen och placeras i fordonet. Först när fordonet återvänder till ursprungsplatsen och köpet bekräftas via både köpares och säljares mobiler fullföljs köpet. Ägarbytet går igenom och pengarna överförs från mellanhanden till säljaren. Poängen är att både köpare och säljare behöver vara skyddade om motparten försöker blåsa dem.
Sen började jag fundera på alla tänkbara scenarier som köpare och säljare kan lura varandra som man måste ta höjd för, strul med tekniken osv. så insåg jag att en sådan tjänst förmodligen skulle bli för krånglig att få till utan en massa uppenbara kryphål.
Det bästa vore om det gick att åka till närmaste bana en dag i veckan för fordonsaffärer. Inhägnat område, och väldigt väl definierat testområde, där man inte ens behöver körkort eller hojen vara påställd.