Nejdå, du har nog inte missförstått. Din försäkring är en som medger avställning och därvid övergår den i en billigare garageförsäkring. Alla är inte sådana och det är den andra typen av försäkring som jag ogillar. För mig handlar det inte ett dugg om kostnaden utan principen att betala trafikförsäkring för ett fordon som inte är i trafik. Garageförsäkring ser jag som vilken sakförsäkring som helst.
Det där brukar vara lite som gungor och karuseller. (Det man inte får in på gungorna får man ta igen på karusellerna).
Jag har tidigare gjort jämförelse när jag försäkrat hojar mellan avställbara försäkringar och helårsförsäkringar.
För min del så har jag aldrig tjänat på att ha en avställbar försäkring då jag tar fram hojen relativt tidigt på hojen och kör ganska sent in på hösten.
För min förra hoj så jämförde jag och då kostade den billigaste avställbara försäkringen 16000 hel/hel och billigaste helårsförsäkring kostade strax under 5000 kr.
För mig blev det då så att om jag hade hojen i trafik max 4 månader om året så skulle jag tjänat på avställbar men för min del så tar jag fram hojen så fort det är isfritt och kör fram till det börjar bli halkrisk. Dvs den kommer fram någon gång mellan februari och april och jag kör fram till någon gång i oktober eller november. Jag har alltså mer än 8 månader säsong och då blir en avställbar försäkring dubbelt så dyr.
Helårsförsäkringen kostar obetydligt mer än en garageförsäkring under vinterhalvåret så jag har aldrig orkat bry mig om att krångla med skenförsäljningar och annat. Dessutom vill jag kunna ta fram en så fort det blir väder för det och då är det bra att ha den påställd och försäkrad.
Har man en helårsförsäkring som är linjär och kostar lika mycket varje månad hela året så förstår jag att man blir sugen att fixa billigare vinterhalvår. I vart fall om man har en hoj som kostar lite mer att försäkra.
Bilsport & MC och Svedea vet jag i alla fall har olika premie under året så det blir betydligt billigare under vinterhalvåret så där har jag svårt att se att det skulle finnas några direkta summor att spara på att krångla.
och varför tvinga någon att betala för gungorna när man bara vill åka karusell och dessutom betala 32% i fallskärm till nån politiker som tänker med arslet
och varför tvinga någon att betala för gungorna när man bara vill åka karusell och dessutom betala 32% i fallskärm till nån politiker som tänker med arslet
Det där påslaget på trafikförsäkringen är ju svårt att komma undan om man ska ha hojen försäkrad.
För min egen del så har det aldrig varit värt det att krångla med avställning och skenförsäljningar. Helt enkelt därför att försäkringen under vinterhalvåret är så billig att jag bara kan spara någon hundralapp på en garageförsäkring jämfört med helförsäkringen just för att dom har differentierat premien över året.
ska jag hålla på och ställa av hojen samt skenförsälja den till sambon för att sedan ta tillbaka den och beställa garageförsäkring så vill jag spara lite pengar på det. jag tycker inte att det är värt att krångla så mycket för kanske 200 kr på ett år.
Och en avställbar försäkring är absolut inte prisvärd för mig. Varför skulle jag betala 10 000 kr/år för en försäkring som bara är aktiv när jag ska köra istället för att betala 5000 och ha helförsäkring året runt?
en avställbar försäkring skulle för mig ha en årspremie på en bit under 15 000 kr och min hoj står typiskt sett still under kanske 3-4 månader under ett normalår. Dvs jag skulle få betala ca 10 000 /år för att ha en svtällbar försäkring vilket är dubbelt mot vad jag betalar nu och då skulle jag dessutom ha omaket att behöva krångla med avställning och påställning.
Jag är ingen ekonom, men jag kan i alla fall räkna mig till, att nån blåser en om det blir billigare att ha hojen helförsäkrad ett helt år inkl. 32% i skatt än att ha den utan trafikpremie och 32% i skatt och bara halva tiden.
Förstår om ladorna är tomma!
För oss som "kör gammalt" är det inget problem, 670-:/helår helförsäkrat..Jag är ingen ekonom, men jag kan i alla fall räkna mig till, att Förstår om ladorna är tomma!
Imponerande hur många av sporthojs användare som håller försäkringsbolagen om ryggen och ger dem en riktigt stor bamsekram för de är så blåögda att de tror att de kommer gynna oss! Fb är värsta sortens skojare som gör allt för att tjäna pengar.
Du beskrev just en företagare.....
Ehh Ja ett försäkringsbolag är ett företag som ska tjäna pengar de var ju inte de jag tyckte var konstigt!?
Men ett av de få som höjer priser och smiter undan från sina åtaganden men vi står endå o hejar på?
Som exempel en olycksfalls försäkring där de i finstilt mitt i en text står något i stil med att skador som klassas som typiska för den utövade sporten täcks ej! Exempelvis ledbandsskada vid fotboll
Men sporthojskören sjunger oohh om alla slutar skada sig blir min premie billigare
Minnet tycks vara extremt kort hos vissa.Att ett företag kommer att leta efter högsta möjliga avkastning är ju inte konstigt, att folk fortfarande tror att de tjänar galna pengar på sporthojsförsäkringar är det däremot, är avkastningen för hög kastar sig en ny aktör eller någon befintlig konkurrent in på marknaden och börjar priskriga.
Marknadsekonomin berättar att avkastningen är för låg som det är idag, syns på antalet möjliga försäkringar och deras pris, samma gäller olycksfall, om premien på den försäkringen som täcker risksporter är skyhög och inga konkurrenter i segmentet så finns det en anledning. ...
Minnet tycks vara extremt kort hos vissa.
Var det inte 2006 som 25% av alla YZF R1 kvaddades? Första året....
Inte helt osannolikt att det för förs bolagen tillkom en hel del kostnader för personskador, inte enbart för hojskador...
Imponerande hur många av sporthojs användare som håller försäkringsbolagen om ryggen och ger dem en riktigt stor bamsekram för de är så blåögda att de tror att de kommer gynna oss! Fb är värsta sortens skojare som gör allt för att tjäna pengar.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|