Hur göra med rost i tanken ?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Tömde tanken på bensin och det första som kom ur kranen var rostbrunt, bytte bränslefilter vilket var helt igensatt av rostgegga, tömde gasarna på rostig bensin. Fyllde på med ny soppa och hoppades att allt skulle lira, hojen gick ett tag sen vart det samma skit igen, upp med allt bytte filter och tömde gasarna på rostgegga. Ut och körde nu gick hojen bra igen men efter ett tag var det samma sak igen, upp till garaget och tömde rost igen.

Hur ska jag få det att sluta komma rostgegga ? Eller är tanken bara skrot ? Brukar det gå till sig då man skvalpat runt med soppa ett tag löser den upp rosten eftersom sen ?

Antar att gasarna ser ut som hell inuti så till helgen ska jag köra bryggan i en ultraljudstvätt. Men det är ju helt meningslöst om det ska fortsätta komma skit ur den =(

Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
man kan köpa nåt konstigt på touringbutiken, som man gör rent och impregnerar insidan av tanken med.
nåt slags två-komponentskemikaliekräm.

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Skulle jag haft det problemet hade jag sett mig om efter en ny tank. Det finns ett ganska stort utbud av beggade både på SH och blocket.

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
SÅLD
Du lär göra ren tanken riktigt. i med lite soppa,ruska tanken och tömm ur soppan..... upprepa den prosseduren till det kommer ren soppa när du tömmer tanken

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
kreem.
Först en tvåkompnents rengörning med typ citroncyra och amoniak å massa elak skit och sedan en kräm som man häller i och sedan vänder runt tanken. låt härda ca 10 min. Vänd runt tanken ett par varv, låt härda ca 10 min osv osv.
Det är överjävligt att jobba med. luktar så starkt att du måste nästan vara utomhus och var mkt försiktig så du inte får det utanpå tanken... inte bra för lacken.
de första 2 stegen löser rost och rengör tanken. Sista steget ger dig en ny yta innuti tanken.

Alla 3 flaskorna går på ca en 5hundring.

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Hade samma bekymmer min gammalkawwa.

Jag jagar så jag har hagelpatroner hemma. Leta upp någon jägare, köp fem st hagelpatroner med hagel storlek 1, dom e dom grövsta. Öppna dom, häll haglen i tanken, det blir ca 1000st hagel. Häll i lite soppa, ca halv liter. Vänd tanken upp och ner, rosten sitter i tankens överdel. Ruska tills du tröttnar ordentligt, om du tröttnar fort, ta frugan till hjälp. Häll ur haglen och soppan, fyll på med lite ny soppa och häll ur igjen tills du e säker på att ha fått ut alla hagel.

Nu har du en tank utan löst sittande rost, dock inte rostfri. Byta tank kan du göra i vinter, nu kan du iaf åka den här sesongen utan bekymmer.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Skulle jag haft det problemet hade jag sett mig om efter en ny tank. Det finns ett ganska stort utbud av beggade både på SH och blocket.

Jo tanken har slagit mig, men tanken som sitter på är i så jäkla bra skick så det känns synd att byta ut den.

Du lär göra ren tanken riktigt. i med lite soppa,ruska tanken och tömm ur soppan..... upprepa den prosseduren till det kommer ren soppa när du tömmer tanken

Jag har gjort det, ruska, töm soppa osv.. men det är som det lossnar mer beläggningar då den stått en stund.

kreem.
Först en tvåkompnents rengörning med typ citroncyra och amoniak å massa elak skit och sedan en kräm som man häller i och sedan vänder runt tanken. låt härda ca 10 min. Vänd runt tanken ett par varv, låt härda ca 10 min osv osv.
Det är överjävligt att jobba med. luktar så starkt att du måste nästan vara utomhus och var mkt försiktig så du inte får det utanpå tanken... inte bra för lacken.
de första 2 stegen löser rost och rengör tanken. Sista steget ger dig en ny yta innuti tanken.

Alla 3 flaskorna går på ca en 5hundring.

Fick nys om den där igår, ska tydligen finnas hos en lokal handlare.

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har hört nåt om små kulor som man kan hälla i o skaka runt.
men är de så jävuslkt med rost så de klegar igen hela tiden.. jag har haft bra rostiga tankar som funkat fin fint. spola ur med högtryck lite först bara.. :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln