Hur göra rent kylaren utvändigt?

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Honda 500 AF
KTM 990 SMT -10

Åhoj.

Har demonterat kylaren på SMT´n och ser att det sitter en hel del småstenar och annat skit (t.ex. fastbränt stänk från nylagd asfalt) mellan kylflänsarna.

Någon som har bra tips på hur jag enklast och effektivast gör rent kylaren utvändigt?

Lägga den i vattenbad och låta smutsen lösas och sedan använda tryckluft? Oljeresterna löses dock inte upp...

/H
-

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Å diskborste att gnugga lite med. Diskborste är för övrigt min favorit när det skall avfettas och tvättas där det är svårt att komma åt.

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
5-56, diesel eller lampolja fixar det mesta i smutsväg.

Hej! Tänkte bara för det har varit en hel del avfettning på senaste tiden. Det du skriver, vilken e minst farlig att få på huden. Brukar ju vara svårt att undvika. Hos mig är det ofta något kallavfettningsmedel, men tycker inte de funkar så bra. 5/56 blir ju några ....... burkar om året också. Diesel känns giftigt..... å lampolja? mvh

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hej! Tänkte bara för det har varit en hel del avfettning på senaste tiden. Det du skriver, vilken e minst farlig att få på huden. Brukar ju vara svårt att undvika. Hos mig är det ofta något kallavfettningsmedel, men tycker inte de funkar så bra. 5/56 blir ju några ....... burkar om året också. Diesel känns giftigt..... å lampolja? mvh

Inget av det är väl nyttigt att få på händerna, grova gummihandskar är att föredra oavsett vad man kladdar med. 5-56 och lampolja är fotogen med lite olika tillsatser, diesel är billigast.

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Honda 500 AF

Tackar. Jag sökte och hittade en massa trådar, men den du länkar till var för "gammal" när jag sökte igenom sidorna med rubriker... ;-)

"Ett perfekt sätt att peta bort gruset i flänsvecken är med en tillklippt persiennlamell. Bara kila emellan och lyfta bort. Kan även rikta flänsarna rätt med den. Kylningen blir nog ganska mycket bättre nu oavsett vatten/oljekylning. Spreja på lysfotogen och gnugga ramen med tandborste. Ångtvätta. sen är den som ny."

Någon annan förslog chain cleaner.

Nåväl, jag ska nog prova med kedjerengöring (har Bel-Ray) och låta det verka en stund och sedan spola med vatten och blåsa med tryckluft.
Avståndet mellan kylkanalerna är max 5 mm och det är väldigt svårt att få in något där, som är tillräckligt stabilt för att inte vika/böja sig. Jag provade med den minsta radiomejseln jag har och den kommer precis genom, men är för kort för att nå ut till andra sidan. Najtråd är för mjukt.
Borstade med flaskborste och vatten också.
Ångtvätt - vem har det liksom...?! Fast jag kan tänka mig att det är otroligt effektivt.

/H

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Honda 500 AF
Uppdaterar även denna tråd.

Jag försöke att tvätta kylaren utvändigt genom att först blöta den med ljummet vatten och borstade lite lätt med flaskborste för att få bort 'löst grus och annan smuts'.
Blåste torr med tryckluft, men noterade att en massa smuts fortfarande satt kvar mellan kylflänsarna.

Hamrade på en grövre najtråd så att den blev eggliknande i formen, och den är ganska effektiv för att få bort smuts som fastnat. Om man dessutom blötlägger kylaren så underlättas arbetet med att pilla bort smutsen.
Det ÄR ett jäkla ne...... jag menar tålamodsprövande arbete som tar lång tid och ger viss träningsvärk både här och där.

Därefter våtslipade (800-papper) jag de släta ytorna, rengjorde med REN trasa och Brake cleaner samt blåste helt torrt.
Sprayade CRC grundfärg och därefter spraymålade jag med Biltema's blanksvarta 'motorlack', som tål 150°.

/H

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...