Nu pratar jag om ett däck som man sätter på nytt på morgon, Kör 8 pass a 7-10 varv per pass under samma dag, Inga cykler, Rätt inställd fjädring och ett slitage som skulle få farmor våt vid blotta anblicken.
Hojen blir trögstyrd tackvare pyramidformen så som du säger, Men däcket håller inte i närheten av vad ett nytt däck gör och gaspåslaget får anpassas och sladdarna kommer oftare o oftare.
Detta är min uppfattning.
M.v.h Mojja!
Uppfattningen är säkerligen korrekt men tror det är en blandning av de punkter jag skrev tillsammans med att man blir modigare under dagen utan vetskap i hur din körstil är eller vilka däck som avses.
Säg att man ligger på gränsen till överhettning i början men under taket för att få släpp dvs allt känns på topp. Under dagen så blir backen varmare, föraren blir varmare kläderna och vågar ge gas tidigare samtidigt som värmeledningsförmågan i däcket försämras med takt att gummit blir tunnare på det området där man ligger vid nerlägg (vilket även ger pyramidformen) detta tillsammans eller kanske var för sig kan sätta däcket utanför sin comfort zone.
Edit: När man väl har överhettat sitt däck en gång (ex blåanlöpt) är min erfarenhet att det sedan har ett snävare spann innan det släpper även om de hände första passet. Samma problem med överhettning kan man även få när det är för kallt och däcket inte rör sig tillräckligt men det är en annan diskussion. Dvs kalla däck kan få dem att överhettas på vissa område. Ett problem som visade sig i SP på 250hojarna som vägde för lite för vissa däcktyper som hade stommar för tyngre hojar.
När jag tävlade och med de däck som fanns att tillgå då verkade ovanstående vara ett större problem i rookie än i superbike/superstock. Troligen pga skillnad i körsätt, en som kör mjukt kan ofta köra på sämre däck än en som kör mer våldsamt även om det går snabbare än sistnämnda.
Mvh M
Last edited: