Hur gamla slicks kan man köra på?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Nu pratar jag om ett däck som man sätter på nytt på morgon, Kör 8 pass a 7-10 varv per pass under samma dag, Inga cykler, Rätt inställd fjädring och ett slitage som skulle få farmor våt vid blotta anblicken.

Hojen blir trögstyrd tackvare pyramidformen så som du säger, Men däcket håller inte i närheten av vad ett nytt däck gör och gaspåslaget får anpassas och sladdarna kommer oftare o oftare.

Detta är min uppfattning.

M.v.h Mojja!

Uppfattningen är säkerligen korrekt men tror det är en blandning av de punkter jag skrev tillsammans med att man blir modigare under dagen utan vetskap i hur din körstil är eller vilka däck som avses.

Säg att man ligger på gränsen till överhettning i början men under taket för att få släpp dvs allt känns på topp. Under dagen så blir backen varmare, föraren blir varmare kläderna och vågar ge gas tidigare samtidigt som värmeledningsförmågan i däcket försämras med takt att gummit blir tunnare på det området där man ligger vid nerlägg (vilket även ger pyramidformen) detta tillsammans eller kanske var för sig kan sätta däcket utanför sin comfort zone.

Edit: När man väl har överhettat sitt däck en gång (ex blåanlöpt) är min erfarenhet att det sedan har ett snävare spann innan det släpper även om de hände första passet. Samma problem med överhettning kan man även få när det är för kallt och däcket inte rör sig tillräckligt men det är en annan diskussion. Dvs kalla däck kan få dem att överhettas på vissa område. Ett problem som visade sig i SP på 250hojarna som vägde för lite för vissa däcktyper som hade stommar för tyngre hojar.

När jag tävlade och med de däck som fanns att tillgå då verkade ovanstående vara ett större problem i rookie än i superbike/superstock. Troligen pga skillnad i körsätt, en som kör mjukt kan ofta köra på sämre däck än en som kör mer våldsamt även om det går snabbare än sistnämnda.

Mvh M

Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Racedäck åldras mycket snabbare än gatdäck. Jag skulle inte åka bana på de där gamla ostarna. Kräng till någon stuntmupp som burnar mycket
Kanske lätt ot, men hur är det att ex burna och drifta med slicks?
Testade nåt sportigt däck, kallt och överhettat driftade det fint men högg rejält när de var i "rätt" temperatur. Känns jobbigt med slicks om de funkar fint kallt sen hugger till och skickar hojen i omloppsbana när de får upp tempen..? :D

Raderad medlem 61114

Guest
Hmm. Har supercorsa sc från förra året på min hoj som jag nog tog hem lite tidigt i år. Så några nätter i kallgarage med ner mot 5 minus har dom fått utstå. Behöver jag oroa mig över de?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hmm. Har supercorsa sc från förra året på min hoj som jag nog tog hem lite tidigt i år. Så några nätter i kallgarage med ner mot 5 minus har dom fått utstå. Behöver jag oroa mig över de?

Nope, inget att oroa sig för, kanske skippa banrekordet men annars kör på. Måååånga gånger bättre än gatdäck även efter en vinter med över 20minus. Kan spricka om man hanterar de hårdhänt när det är kallt men står de bara still så är det ingen fara.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Kanske lätt ot, men hur är det att ex burna och drifta med slicks?
Testade nåt sportigt däck, kallt och överhettat driftade det fint men högg rejält när de var i "rätt" temperatur. Känns jobbigt med slicks om de funkar fint kallt sen hugger till och skickar hojen i omloppsbana när de får upp tempen..? :D

Inte den blekaste faktiskt jag skall erkänna att jag aldrig burnat..

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ang gamla bandäck .. Såg i början på 2000talet en av våra superbajkförare på Anderstorp som drog runt på stabila respektingivande tider med då tio år gamla Pirelli supercorsa sulor.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
En faktor är att rejsdäck måste köras så dom slits, fiskör man så nöts inte gummit bort i den takt det blir sunkigt.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har motionsåkt en hel del på däck som varit några år gamla och då också bättre begagnade. Varvtider motsvarande 1:05 på Sviestad ungefär, och har inte varit med om några släpp alls vad jag kan minnas. Det funkar om man inte gör nåt dumt skulle jag säga. Men visst, hade man haft nytt gummi varje pass hade man nog laddat lite hårdare i utgångarna, och lärt sig mer på det.

EDIT:
Fast lite halt blev det en gång på Falkenberg, när det visade sig att korden hade börjat titta fram på högersidan. Lite innan det ska man nog byta däck. :gnissla

Last edited:

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Jag har motionsåkt en hel del på däck som varit några år gamla och då också bättre begagnade. Varvtider motsvarande 1:05 på Sviestad ungefär, och har inte varit med om några släpp alls vad jag kan minnas. Det funkar om man inte gör nåt dumt skulle jag säga. Men visst, hade man haft nytt gummi varje pass hade man nog laddat lite hårdare i utgångarna, och lärt sig mer på det.

EDIT:
Fast lite halt blev det en gång på Falkenberg, när det visade sig att korden hade börjat titta fram på högersidan. Lite innan det ska man nog byta däck. :gnissla

Precis på samma ställe brukar jag också få släpp bak. Mjuka släpp alltid men även med fräscha däck. Kanske är jag som laddar på för mkt eller så är det lite halt där.

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Snåla inte med säkerhetsdetaljer som däck, bromsar, skyddsutrustning mm. Speciellt inte om du ska köra rejs och riskera att halka in i nån annan stackare. Har man inte råd så får man stå över helt enkelt, att köpa oanvända däck med några år på nacken eller ett däck som man köper av en förare som kört samma dag är något annat men däck som du inte har en aning om historien på är som att köra rysk roulette liksom... mina 50cent :hej

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Hoj
Ingen
Bara utifrån min egen erfarenhet (eller oerfarenhet då) Jag har kört en Rotax 250 racer på 10år gamla
fel lagrade (ljust varmt o för kallt) slicks utan däcksvärmare o körde 8or runt aprilia rs 250 när det begav sig..det var inget fel på greppet ...
Jag har kört på frysta race däck lyckligt ovetande om de hemska som händer med race däcken i frysgrader.. utan minsta problem

MEN
Jag har också kraschat för att jag inte använt däcksvärmare på (nya rätt lagrade) i +3 grader (gata) och +7grader på bana

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Snåla inte med säkerhetsdetaljer som däck, bromsar, skyddsutrustning mm. Speciellt inte om du ska köra rejs och riskera att halka in i nån annan stackare. Har man inte råd så får man stå över helt enkelt, att köpa oanvända däck med några år på nacken eller ett däck som man köper av en förare som kört samma dag är något annat men däck som du inte har en aning om historien på är som att köra rysk roulette liksom... mina 50cent :hej

Oroa dig inte, till racehelger kommer jag ha flång nya fina däck. :) Men ja, en del av däcken jag skaffat känner jag mig ju minst sagt tveksam till att köra på, så de får nog ligga. Men har köpt lite fler från en superbikeförare där jag vet historiken och att handhavandet är av någon som vet en smula om däck, och samtidigt har jag valt fabrikat för säsongen.

Uppskattar verkligen all input! Är som sagt jävligt grön på det här och det är massor att tänka på och en hel del hokuspokus känns det som. Inte lätt! Men snart är det rejjs!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...