Hur håller man sig torr vid körning i regn?

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Regnställ utanpå går ju bort direkt. Stanna för att ta på och av om vartannat... så håller man sig inte torr heller.
Jag använder rukka argonaut jacka och armas byxa. Resultater är snustorr även då det regnar en hel dag.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man håller sig torr genom att ha ett bra allvädersställ alternativt ett regnställ utanpå.
Flying Eagle har inte Gore Tex på just några ställ vad jag vet.
Ett ställ med Gore Tex måste certifieras av Gore för att få använda symbolen på kläderna. Då måste dom bevisa att alla sömmar är gjorda på rätt sätt och att fickor mm är korrekta för att det skall bli vattentätt. Gore vill inte att deras membran skall förknippas med kläder som inte håller tätt.

Nu är grenen en av dom värre platserna men ett bra membran ska hålla torrt även där. Det kan dock hända om byxorna är gamla och inte tvättats alternativt att membranet tagit skada av nötning.

Jag har kört i riktigt hällregn med mitt Rukka textilställ med Gore-Tex. Jag har aldrig blivit blöt. Detta trots att det vid något tillfälle har rört sig om att köra närmare 10 mil i hällregn som gör att bilarna stannar vid vägkanten för att vindrutetorkarna inte räcker till.

Dom enda ställen som jag kan tänkas bli lite fuktig är runt kragen då det kan komma in fukt mellan hjälm och krage samt vid något tillfälle har jag blivit en aning fuktig runt midjan när jag inte orkat dra ihop byxorna med jackan. Det är dock inte frågan om att bli blöt. Inte ens så det syns på kläderna man har under. Mer så att det känns att det inte är snustorrt.

Så jag skulle misstänka att det beror på att stället du använde inte är tillräckligt tätt. MC åkning i regn ställer enormt höga krav på kläderna om man inte ska bli blöt.

Visst finns det ställ som inte har membran av annan typ än Gore-Tex som håller dig torr men dom behöver inte certifieras och man kan inte vara lika säker. Lindstrands kläder brukar vara ganska bra på att hålla en torr till exempel och dom har inte Gore Tex utan någon egen variant.

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Hoj
kanske
För tjugo år sedan köpte jag ett på den tiden svindyrt regnställ, detta fungerar fortfarande och håller mig torr, samt att det fungerar som vindbarriär när tempen kryper under nollan, i det långa loppet är det ett billigt regnställ utslaget per år, tillsammans med regnöverdrag på handskar och skor så håller jag mig torr oavsett väder, under detta räcker det med skinnjacka och ett par Lindstrands jeans, har aldrig haft problem med regnet och väta, tycker snarare att det är riktigt behagligt att köra i regn, luften är så frisk och syrerik, det måste upplevas. Det blev en lång utläggning men min åsikt är att kosta på dig ett regnställ av bra kvalité, det lönar sig definitivt.

Lycka till med pendlandet.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...