Hur hårt ska jag dra framdrevet

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
Kanske har en dum fråga till här...men hur hårt ska man dra framdrevet när man bytt det?? Det gamla satt inte så farligt alls. Har läst här om diverse problem att loss framdrev. Jag låste bakhjulet med en kvast och drog för hand med spärrskaftet. Satt det för löst innan då??
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Finns ju speciella moment-tal för hur hårt det ska sitta... Det står i Haynesmanulen som jag en gång hade :)

Det förutsätter ju även att du har en momentnyckel. Men dra "lagom" hårt och se till att låsningen är ordentlig.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
zilver skrev:
Kanske har en dum fråga till här...men hur hårt ska man dra framdrevet när man bytt det?? Det gamla satt inte så farligt alls. Har läst här om diverse problem att loss framdrev. Jag låste bakhjulet med en kvast och drog för hand med spärrskaftet. Satt det för löst innan då??
Nojjade lite över detta med då det lossnat lite sen jag bytte drivpaket.. Tur att jag bytte sent på hösten :gnissla
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Lagom!

Men dra så hårt att det sitter fast bra och lite till. Det är ju felgänga så "kan" inte lossna på den vägen.
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
Hittade en manual till min hoj på nätet och drog ner den. Det ska dras till 60 nm står där.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
zilver skrev:
Hittade en manual till min hoj på nätet och drog ner den. Det ska dras till 60 nm står där.
Och du har inga låsanordningar eller nåt eller? Funderar på om det skall vara det på min..
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Hultan skrev:
Och du har inga låsanordningar eller nåt eller? Funderar på om det skall vara det på min..

Jag blev fårvånad... satt inga på min... :gnissla
 

sandstream

Guest
Jag har skiftat framdrev ett par gånger på min R750 och jag brukar dra tills det känns som det sitter mer än väl.
Finns låsmutter som man drar efteråt med insex så det kommer ingen vart på min hoj.

När jag skulle dra loss det som satt original så gick kvastskaftet av så nu kör jag med ett järnspett :D
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Vadå, det skall väl dras likadant som allt annat eller ?

Dvs dra tills det går lätt, släpp efter lite..!!

//Peter
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
zilver skrev:
Hittade en manual till min hoj på nätet och drog ner den. Det ska dras till 60 nm står där.

Är det inte relativt lite i sammanhanget? Har inte järnkoll på vad det är på min knarr men 60nm är inte överdrivet mycket och det är ju rätt rejäla doningar det där...
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Dra inte alltför hårt!! Det var någon som hade utövat sin styrka på min R6 och det var snudd på omöjligt att lossa det :mad:
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
sandstream skrev:
Jag har skiftat framdrev ett par gånger på min R750 och jag brukar dra tills det känns som det sitter mer än väl.
Finns låsmutter som man drar efteråt med insex så det kommer ingen vart på min hoj.

När jag skulle dra loss det som satt original så gick kvastskaftet av så nu kör jag med ett järnspett :D
Men den där insexskruven håller väl bara "hastighetsgivarkransen"? Om det nu är samma på din hoj som på min?
 

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2007
Hm.
Jag hade samma problem när jag skulle byta drivpaket, jag visste inte hur hårt jag skulle dra åt framdrevet, och jag hade ingen låsning till muttern så jag tog gänglim och sen drog åt så hårt jag bara kunde, Tror nog att det ska sitta fast.



zilver skrev:
Kanske har en dum fråga till här...men hur hårt ska man dra framdrevet när man bytt det?? Det gamla satt inte så farligt alls. Har läst här om diverse problem att loss framdrev. Jag låste bakhjulet med en kvast och drog för hand med spärrskaftet. Satt det för löst innan då??
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Enligt suzukis orginalmanual skall den dras till 115 nm på min hoj. Dessutom skall brickan bakom vikas ut mot muttern. När jag bytte orginalpaketet hade fabriken använt Locktite eller liknande så man fick ta i lite(styrketräningen betalades sig).
 

Arvidsson

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Bryssel
Hoj
Suzuki GSX 600F 88
Bytte mitt drivpaket förra veckan, försökte få loss muttern med en 2-meters förlängning (yxskaft i bakhjulet)... det slutade med att hylshållaren (eller vad det nu heter) gick av vid hylsan :3freak

Ett besök på lokala verkstan löste problemet, ett par försök med kompressormatad mutteravdragare gjorde susen. Körde försiktigt tillbaka med muttern dragen för hand.

På min hoj ska den dras till 100-130 Nm, loctite och låsbricka. Känns lite overkill...
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top