Söderlund skrev:På gixxern så står det att man ska dra åt 2 varv, efter kontakt alltså, och det går inte med handkraft. När jag tog till avdragaren så fick jag ta i med den också. Detta verkar konstigt....men det va lika på 750:in....
KetogaN skrev:Två varv kanske låter fel för alla er som tycker att det duger gott med handkraft men faktum är att det står till och med på suzuki originalfilter att man ska dra den två varv efter kontakt.
Min hoj läckte från oljefiltret efter att vi spände det med "vanlig handkraft" så hädanefter följer jag instruktionerna och efter tre oljebyten enligt suzukis instruktioner så har den inte läckt ännu och ingen kass packning heller.
konstigt att folk är jättenogranna när det gäller bultar och att det ska dras med moment osv.. men när det gäller oljefilter kvittar det tydligen, för att det har gått bra med handkraft innan...
Bästa rekommendationen man kan ge på en sådanhär fråga är givetvis kolla i manualen till din hoj, det står garanterat där.
/KetogaN
Chrille skrev:På min Gixxer600 skulle jag aldrig någonsin använda 2varv-metoden! Det får finnas gränser! När jag monterar filtret med handkraft så dras det "stål mot stål" innan ett varv är draget. Att hänga på en nyckel och dra ännu mer är otänkbart.
Det finns ingen gänga som skrämmer mig mer när det gäller gängpaj och allt jag hört om 750'n innebär att jag gör samma sak där när jag nu bytar olja på den...
Jag har alltid fått använda verktyg för att få loss filtren men det är en annan femma.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|