Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Erfarenheten från oljefilter på bilar är att vilofriktionen ökar vansinigt mycket över tid.
Dvs, trots att man dragit lagom hårt för hand så krävs verktyg för att lyckas demontera det ett år senare...
En ide är att när man drar oljefiltret så sitter gängan i filtret i mitten på en svagt böjd plåt. Jag gissar att den här plåten böjer sig / fjädrar när filtret dras. När man sedan använder fordonet trycks den oljade gummipackningen med tiden ihop lite så det blir direkt metallkontakt mellan plåthöljet på oljefiltret och motorn. Den stora radien för kontaktcirkeln ca 35 mm jämfört med tex en M10 ca 7,5 mm för skruvskallen gör att oljefiltret sitter som "limmat".
Jag har inga problem få loss oljefilter som jag dragit själv.
Men jag drar ju bara med 12Nm.......enligt texten på HiFlo filtret: 8 - 12Nm, se # 58.
Men efter MC-firma gjort stor service med oljebyte på Triumph Sprint RS så fick jag slå in två skruvmejslar i det ditsatta oljefiltret och en planka mellan skruvmejslarna för att få loss oljefiltret.
Last edited: