Hur höjer jag min sv1000s?

Mürek

Gillar inte gubbar med keps!
Gick med
16 May 2005
Hoj
SV1000s
Tjena!

Precis köpt en sv1000s och den är sänkt bak för det var en shorty som hade den innan. Det jag undrar är hur f** gör man för att höja den? Haknyckel har jag, men vilken av "låsningarna" ska man skruva först? Måste man hålla emot den andra när man skruvar? :va

//En med tummen mitt i näven!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tänker du på förspänningen på fjädringen? Den har inget med höjden att göra. Har dom sänkt den så har dom antagligen satt dit andra hundben i fjädringslänkaget. Du borde ha fått med orginal isf!
Sök lite på hundben här så får du ganska bra beskrivningar om vad det är! :tummenupp

Mürek

Gick med
16 May 2005
Hoj
SV1000s
Tänker du på förspänningen på fjädringen? Den har inget med höjden att göra. Har dom sänkt den så har dom antagligen satt dit andra hundben i fjädringslänkaget. Du borde ha fått med orginal isf!
Sök lite på hundben här så får du ganska bra beskrivningar om vad det är! :tummenupp

hehe tack för svaret Hoztic. Det var nog förspänningen jag menade, skruva upp den och den blev ungefär 4 cm högre för den var nerskruvad till max. Sitter som ett smeck nu :)

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
hehe tack för svaret Hoztic. Det var nog förspänningen jag menade, skruva upp den och den blev ungefär 4 cm högre för den var nerskruvad till max. Sitter som ett smeck nu :)

Se till å få fjäderförspänningen rätt för just dig. Sök på "ställa in hänget" eller liknande så hittar du nog info. Brukar bli rätt bra om man är normalbyggd att utgå ifrån standardinsällningarna.

NissÄÄ

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2008
Hoj
2003 suzuki rm 125
hej!
du höjjer och sänker inte cykeln med förspänningen för fjädern... om du spänner eller släpper på den förändrar du hänget och cykelns köregenkaper
det vill du inte göra (eller a vill du köra en obekväm cykel som inte har stötdämpare som gör sitt jobb så ok) kolla i mekhandbboken (verkstadshandbok, användarhandbok eller vad man nu väljer att kalla det) och ställ det rätt igen!
du sänker eller höjjer på annat sätt t.ex som killen ovan skrev men för guds skull inte genom att spänna fjädern!

Mürek

Gick med
16 May 2005
Hoj
SV1000s
Han jag köpte den av beskrev att han hade sänkt den i förspännigen, han visste antagligen lika lite som mig då:confused: Man lär sig alltid nått nytt tack vare er bikerz:tummenupp

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...