Hur hade ni gjort?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Gpx skrev:
jag är less på mitt nuvarande jobb mest på grund av cheferna och lönsättningarna är det ingen fason alls på stor jäkla skam- dom har en jäkla poänglista o går efter kanske är fler än jag som varit med om såkallade utveckling samtal säger man som man verkligen tycker där är man inte speciellt popis hos chefen!? Nu är det så att en viss firma har ringt mig två gånger på en månad och vill ha upp mig till Norge och jobba är helt otroligt sugen problemet är att dom vill ha mig omedelbart ? Skulle ni ha gått in till er chef o frågat om han släppt dig tidigare än den där uppsägnings månaden? Till saken hör att förra sommaren var ett jäkla väsen mellan oss två då jag fråga om tjänstledigt i ett halvår

Men varför detta tjabbel när det går göra på ett lagligt sätt, vet ju ej vid detta tillfälle när jag skriver, när jobbet i Norge börjar.

Jag tror alla har rätt till tjänstledighet om man ska gå skola/utbilda sig eller om man vill pröva på ett annat jobb.

Nån som vet till 100 % säkert att det stämmer det jag skrev, jag är bara säker till 98% så 2% kan ju fela

Bågebabe

Desperado.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 1000 *SÅLD*
Semesterregler!
Det är arbetsgivarens skyldighet att förlägga semestern så du får 4 veckors semester under sommarsemesterperioden (juni, juli, augusti). Dessutom har arbetsgivaren rätt att förlägga din semester när som helst under denna period...... (fyra veckor i juni är ju lagomt kul när alla andra har ledigt i augusti)

Men har du en hyfsad vettig chef så kan ni säkert komma överrens om någon variant, ex du jobbar i 2 veckor och får semester de sista två veckorna av uppsägningstiden.

Vad sökte du tjänstledigt för i sommras?? Det finns ett antal tjänstledigheter enligt lag som arbetsgivaren inte har rätt att avslå, se bara till att vara ute i god tid med ansökan.

Har ni kollektivavtal? Om ja, lusläs dem för att se vad som är avtalat!

Lycka till :tummenupp

/ Bågebabe

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Re: Hur hade ni gjort?

R1 Uffe skrev:
Men varför detta tjabbel när det går göra på ett lagligt sätt, vet ju ej vid detta tillfälle när jag skriver, när jobbet i Norge börjar.

Jag tror alla har rätt till tjänstledighet om man ska gå skola/utbilda sig eller om man vill pröva på ett annat jobb.

Nån som vet till 100 % säkert att det stämmer det jag skrev, jag är bara säker till 98% så 2% kan ju fela

jodå.. de är helt riktigt , men de ska va inlämnat månader i förväg.. för studier så är det 6 mån före kursstart som gäller... inte helt enkelt att planera.

Lika med barnledighet.. arbetsgivaren kan inte neka till det , men dom kan kräva att det ska va inlämnat 2 månader före..
bra tips till dom som jobbar skift, o har dagar kvar.. och kanske vill va ledig på julafton eller så... men va ute i tid :tummenupp

Bågebabe

Desperado.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 1000 *SÅLD*
Re: Re: Hur hade ni gjort?

R1 Uffe skrev:

Du har rätt att vara tjänstledig för studier som har en godkänd studieplan. Knyppling, keramikmålning och sådant för hobbyverksamhet gills inte.

Du har inte rätt att vara tjänstledig för att testa annat jobb MEN du har rätt att vara tjänstledig i 6 månader för att starta egen verksamhet!

/ Bågebabe

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Kan man verkligen sjukskriva sig och ta det som uppsägningstid? det tror inte jag går faktiskt, men jag kan ha fel. Gå upp till chefen och säg som det är, säg att du är less på personalpolitiken och att du vill sluta så fort det bara går.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...