Hur i hela H-vete startar man Husan!?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Lågfartsmunstyckte måste det väl finnas i en förgasare. eller?
Choke finns dock inte. Kanske är det som gör att man måste gasa för att få igång den.


Plocka isär och gör rent, kolla grundjusteringen :rolleyes:
 

coff3

Tidigare coffe_bergkvist....
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Honda NSR 125 01 SÅLD Trimmad Husaberg 650 R.I.P... GSXR 600 97 inköpt!
70?
Turbo på den eller?

Original effekt i din bajk är nånstans rutn 56hk .Det är ganska lågt trimmade motorer från början om man jämför med t.ex 450-crossar. Min 06a är bänkad till 61kommanånting, den har då 644cc och helakra som trimmåtgärder. Ska du upp till 70 hästar krävs en hel del.

Vill inte sabba för dig men det är bättre att vara realist :tummenupp

Jag har:
Portad topp
Rostfria ventiler
Specialbeställd kamaxel
Lättad tävlingskolv
04:ans vevstake (1mm längre än 02:an)
Vevslängen är lättad bla. borttagna balansvikter och därefter balanserad
Keihin 42mm förgasare
FP helsystem

Har även racingtändsystem men jag har det inte på eftersom det inte driver lamporna :näsblod

Så det borde ligga nånstans runt 70 pållar:tungan
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har:
Portad topp
Rostfria ventiler
Specialbeställd kamaxel
Lättad tävlingskolv
04:ans vevstake (1mm längre än 02:an)
Vevslängen är lättad bla. borttagna balansvikter och därefter balanserad
Keihin 42mm förgasare
FP helsystem

Har även racingtändsystem men jag har det inte på eftersom det inte driver lamporna :näsblod

Så det borde ligga nånstans runt 70 pållar:tungan

Nu vet vi ju inte vilken lyfthöjd kammen har?..
Men lyfter den i närheten av 10mm och har en duration på 270grader så har du lugnt 70 på baken!! Kan du känna om den är lite klen upp till 5000v och liksom klipper till extra vid 5-8000v ? Slår den hårt/ lätt i varvstoppen på dom första växlarna? Om du svarar på dessa frågor kan vi nog fundera ut u-fär hur vild kam du har:) Helrå maskin:tummenupp
 

coff3

Tidigare coffe_bergkvist....
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Honda NSR 125 01 SÅLD Trimmad Husaberg 650 R.I.P... GSXR 600 97 inköpt!
Nu vet vi ju inte vilken lyfthöjd kammen har?..
Men lyfter den i närheten av 10mm och har en duration på 270grader så har du lugnt 70 på baken!! Kan du känna om den är lite klen upp till 5000v och liksom klipper till extra vid 5-8000v ? Slår den hårt/ lätt i varvstoppen på dom första växlarna? Om du svarar på dessa frågor kan vi nog fundera ut u-fär hur vild kam du har:) Helrå maskin:tummenupp

Har inte riktigt testat den ordentligt än, har kanske kört den i 5 minuter och den lyfter ju på 4:ans växel och då har jag 40kuggs drev bak. Har ju kört 125 2takt så jag tyckte ju att det var bra tryck från låga varv, men man kände ju att det bara kom mer och mer om man säger så:D

Vet du varför man byter till en längre vevstake?:va
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
1mm längre stake gör nog inte nån större skillnad vad gäller brytvinklar, men det kan ju vara för att höja varvilligheten ngt.

Ja tror istället att den är bättre än 02:ans stake och därför har man satt i den i din maskin!

Det ska bli roligt att höra den:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
1mm längre stake gör nog inte nån större skillnad vad gäller brytvinklar, men det kan ju vara för att höja varvilligheten ngt.

Ja tror istället att den är bättre än 02:ans stake och därför har man satt i den i din maskin!

Det ska bli roligt att höra den:tummenupp

Måste ha att göra med den helt enkelt är starkare eller? för någon fördel finns ju inte snarare nackdel mer vibrationer och tyngre:va Är du säker på att den inte var strokad 1mm???????? på sätt och vis längre stake 1mm:) Hur höjs varvet med en längre stake som är tyngre?:va
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Måste ha att göra med den helt enkelt är starkare eller? för någon fördel finns ju inte snarare nackdel mer vibrationer och tyngre:va Är du säker på att den inte var strokad 1mm???????? på sätt och vis längre stake 1mm:) Hur höjs varvet med en längre stake som är tyngre?:va


Vet du inte att en längre stake ger mindre brytvinklar?
Därmed kan man varva lättare utan att kraften (kolven) sitter i
cylinderväggen istället!

Som exempel 3mm strokning = ca 6mm längre stake för samma förhållande!
 

kungko

HAN MED KLYVD TUNGA...
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Mantorp
Hoj
CRF 250R -07
DETTA ÄR SERIÖST MENAT...!!!! släng skiten i backen, min 650 -05 gjorde lika dant, välte fanskapet i backen sen gick det efter bara TVÅ försök...likaså min cross, vi sprang å kicka som tokar, vart förbannad å drämde den fan oxå i backen sen TVÅ försök så gick den, nu är allt som det ska....och nej ja är inte cp men ibland lönar sig kort stubin å våld....
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
DETTA ÄR SERIÖST MENAT...!!!! släng skiten i backen, min 650 -05 gjorde lika dant, välte fanskapet i backen sen gick det efter bara TVÅ försök...likaså min cross, vi sprang å kicka som tokar, vart förbannad å drämde den fan oxå i backen sen TVÅ försök så gick den, nu är allt som det ska....och nej ja är inte cp men ibland lönar sig kort stubin å våld....

Okej...

Själv ser värdet i mina grejer och försöker inte slänga grejerna i marken.

Sen är det ju inte hojens fel.:näsblod
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vet du inte att en längre stake ger mindre brytvinklar?
Därmed kan man varva lättare utan att kraften (kolven) sitter i
cylinderväggen istället!

Som exempel 3mm strokning = ca 6mm längre stake för samma förhållande!

Kan inte hålla med där.. Bryt minskar visserligen= bra Men längre slag medför bara råstarkare motor med mindre varvvillighet ex varför ändrade husaberg till kortare slag.. Jo för att få bättre håll + varvvilligare motor ex nr2 honda xl/xr xl kortare slag mer borr = varvvillligare har haft både xl/xr.
Om man strokar 3mm och förlänger staken 6mm måste man ju flytta upp cylindern 9mm:näsblod eller sätta dit 7 toppackningar:näsblod .
Mannens husa här uppe måste ha en kortare/avsvarvat kolvtopp för att förhindra islag i toppen för husas cylle går ju inte att flytta upp!
 
Last edited:

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Okej...

Själv ser värdet i mina grejer och försöker inte slänga grejerna i marken.

Sen är det ju inte hojens fel.:näsblod

Åter till mitt tips att lägga NER hojen för att fylla förgasaren (i kombination med en slags "sup" på köpet)... :D

Har en hoj stått länge och inte vill starta... lägg den på sidan och res den upp så startar den lättare.. :tummenupp

OBS! Bör ej praktiseras på en Guldvinge... Lagd Winge ligger! :D

/GG
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Kan inte hålla med där.. Bryt minskar visserligen= bra Men längre slag medför bara råstarkare motor med mindre varvvillighet ex varför ändrade husaberg till kortare slag.. Jo för att få bättre håll + varvvilligare motor ex nr2 honda xl/xr xl kortare slag mer borr = varvvillligare har haft både xl/xr.
Om man strokar 3mm och förlänger staken 6mm måste man ju flytta upp cylindern 9mm:näsblod eller sätta dit 7 toppackningar:näsblod .
Mannens husa här uppe måste ha en kortare/avsvarvat kolvtopp för att förhindra islag i toppen för husas cylle går ju inte att flytta upp!

Det nämda var ett exempel!!!
klart ja vet att man inte får en mer varvillig motor av stroke!!!!

Men därimot så ska man ha långa stakar om man vill ha bra varvillighet, och därmed får man naturligtvis anpassa komphöjden på kolven så man får samma förhållande!

Lång stake=mindre brytvinklar vid vändning
Kort stake=mer brytvinklar vid vändning
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det nämda var ett exempel!!!
klart ja vet att man inte får en mer varvillig motor av stroke!!!!

Men därimot så ska man ha långa stakar om man vill ha bra varvillighet, och därmed får man naturligtvis anpassa komphöjden på kolven så man får samma förhållande!

Lång stake=mindre brytvinklar vid vändning
Kort stake=mer brytvinklar vid vändning

Misstänkte att du menade så.....:D Jag lyckades iv f :mad: dig He he

Det är inte så vanligt förekommande trimm kan inte tänka mig att det skulle vara så smart. man får ju tyngre roterande massa . Har du hört någon som som har den modden. Förutom mannen ovan?... Vore roligt att veta hur stor skillnad det blir..
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag vet inte hur vanligt det är att ändra staklängder på hojar, men när det gäller bil motorer som man vill öka varvet i typ volvo, och grenar som rally och framför allt rallycross är det nr:1

I coff 3's fall är ja övertygad om att det enbart är för att den nyare staken är starkare eller lättare!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag vet inte hur vanligt det är att ändra staklängder på hojar, men när det gäller bil motorer som man vill öka varvet i typ volvo, och grenar som rally och framför allt rallycross är det nr:1

I coff 3's fall är ja övertygad om att det enbart är för att den nyare staken är starkare eller lättare!

Troligast är det nog bättre balace mellan borr slag på mc motorer org för racing,, Kontra en gammal volvo
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Troligast är det nog bättre balace mellan borr slag på mc motorer org för racing,, Kontra en gammal volvo

Ja vist är det så .. allt du gör i trimväg på en bilmotor finns redan standard på hojmotorer (nästan Iaf):D

Skulle polarna ha läst det sista då har han jagat mig:tummenupp
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top