Autobahn funkar hur bra som helst på hoj. Jag kör åtskilliga turer genom Tyskland varje år - kors, tvärs, diagonalt och runt-runt bara för att det är kul.
Jag blir så trött på alla som dissar Autobahn - det är en makalös trafikmaskin, och man kan sitta och bara njuta över bra det fungerar, och vilken hänsyn trafikanterna visar varandra, parat med framförhållning och disciplin hos de allra flesta deltagarna i denna sällskapsdans.
Finns ingen anledning att skygga för att köra Autobahn, och trots att det tyska landsvägsnätet (Bundesstrasse) oftast är begränsat till 100 km/h så tar det en evinnerlig tid att ta sig fram vid sidan av BAB-nätet, eftersom varenda jäkla väg leder in i varenda jäkla samhälle.
Oh! så fint rådhus dom har här. Också...
Klart att det blir köer när något händer: det är ett land med 80 miljoner innevånare, och en in-ten-siv transittrafik i både nord-syd och ost-västlig riktning dessutom.
Men vadå? Det korkar igen utanför Autobahn också när det blir stopp, så att...?
Jag är tysklandsvän, men det finns fan inte mycket att se norr om... ...well, norr om Alperna typ.
'tschuldigung
Generellt:
* Vägnätet i den östra delen av Tyskland är A: mycket bättre B: mindre trafikerat.
* Höj blicken, både framåt och bakåt och kör engagerat samt med fantasi.
* Håll hastigheten vid vägbyggen! Du kommer att märka att Tysken är löjligt disciplinerad och kör spik på gränsen förbi ändlösa arbetsplatser. Det finns anledningar till det:
Dels så är man verkligen disciplinerad och respekterar säkerheten på arbetsplatserna.
Dels så vet man att det oftare händer olyckor just där, och olycka = köer för andra.
...och dessutom är polisen som kobror med olika former av hastighetsmätning längs vägarbetena.
Sedan skall man ha klart för sig att den fria farten är en myt. Dels för att häften av Bundesautobahn
är hastighetsbegränsad, och dels för att den andra hälften ofta är för tungt trafikerad för att blåsa på.
Kort sagt - ta körningen längs Autobahn på allvar: Tysken själv gör det sannerligen!
Men det som verkligen kuperat tuppkammen på de värsta dynggasarna är en reviderad tolkning av lagen. Den som kört märkbart över den rekommenderade högsta hastigheten som är 130 km/h och blir inblandad i en olycka har stor chans att bli dömd till delansvar i rätten - detta på ren hastighet enbart, oavsett vem som gjort vad.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fri-hastighet-kan-sta-dig-dyrt
Jodå, det går fortfarande fort här och var - men inte som förr.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fri-hastighet-kan-sta-dig-dyrt
Jag skall ge dig två bra rutter:
Färja eller bro över Öresund
Färja DK-Gedser - D-Rostock (10 avgångar per dygn under högtrafik, 2 timmars överfart)
(Finns även färja Trelleborg - Rostock 6-7 timmar överfart men färre avgångar)
Framme i Rostock så kommer du direkt ut på Autobahn och har 60 mil rakt spår ner till Prag.
Om, OM du vill svänga av från Autobahn så vänta till du nästan är igenom Tyskland, typ vid Dresden eller så. Trafiken på Autobahn kan nämligen ibland tjockna till lite där, på grund av gränspassagen till Tjeckien.
Där nere går det också att hitta lite kurviga småvägar.
Ett alternativ om du inte vill ge dig ut på Autobahn direkt är att färja över via Trelleborg -Sassnitz.
Få avgångar - Stena håller på att fucka upp denna klassiska linje
också. 4,5 timmars överfart.
När du kör av färjan i Sassnitz (egentligen Mukran) så håller du vänster och kan strax glida förbi Nazikolossen Prora, för att sedan leta dig ner på lantliga Bundesstrassen eller landstrassen öster om Berlin/längs Polska gränsen tills du känner dig mogen att ge dig ut på Autobahn.
Du kommer snart att ledsna - massor av traktorer med tillhörande dynga ut på vägen, ideliga samhällen och plötsliga sträckor av illa underhållen kullersten.
Så! Schas iväg med dig nu. Det är ingen fara att köra hoj på Autobahn, och med rätt inställning så är det till och med kul. Du kommer snabbare till Prag och kan börja bärsa, till exempel...
Tips! Försök inte parkera hojen på Karlsbron, eller ens på dom små plazorna i respektive ände.
Det är det nog bara jag som går i land med.