Hur jag inte gillar att bli omkörd

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Köra om till höger är inte så värst tillåtet heller.
Det vore mycket bättre om alla gjorde rätt än att alla gör fel.

Och Tragikvärket vill inte informera om vilka regler som gäller heller.:(
När motorvägen norr om Sötälje breddades till 3 filer ville flera att Tragikvärket skulle informera om hur man ska köra men de vägrade med motiveringen att det inte var deras sak! :va
Så polisen fick, med målade och civila bilar, börja bötfälla mittenfilare. :tummenupp

Det skrevs lite grann i lokala Länstidningen...

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2834843-polisen-insatsen-mot-mittfilsakandet-lyckades

Söker man på mittenfilare får man mycket att läsa...

http://lt.se/sokresultat?q=mittenfilare&sorting=publishdate:DESCENDING

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kan säkert vara ännu fler till och med. Jag har aldrig sett eller hört om någon som blivit bötfälld för att ligga i mitten, förmodligen för att det dels är extremt lågprioriterat och dels för att polisen förmodligen måste ligga bakom en längre stund för att det ska vara helt klart att det inte handlar om en omkörning. Är det köbildning så är det såklart väldigt svårt att bötfälla för det, och är det fri väg (exempelvis Hallandsåsen där de flesta bilar ligger i mittenfilen hela vägen upp även om högerfältet är tomt på långsamma lastbilar) så bryr sig nog de flesta poliser inte ens då det inte direkt hindrar trafiken.

Men hursomhelst var det inte det som jag ifrågasatte, utan varför trafikverket skulle sätta upp skyltar som påminner om något som alla ska veta. Och om man nu SKA påminna om saker som alla ska veta, så tycker jag man ska sätta upp en skylt i varje korsning som påminner om blinkers.

Polisen jagar mittfilsfantaster mellan södertälje och sthlm lite då och då. Det gör dessutom märkbar skillnad på trafiken, fler håller till höger när de plockat lite folk för mittfilsrunkerier.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Polisen jagar mittfilsfantaster mellan södertälje och sthlm lite då och då. Det gör dessutom märkbar skillnad på trafiken, fler håller till höger när de plockat lite folk för mittfilsrunkerier.

Ja det brukar väl ge en kortvarig effekt efter att polisen haft speciella insatser. Befäster väl bara ännu mer min tanke att skyltar som påminner om lagarna är meningslösa. Folk vet att det är högerfilen som gäller, de skiter bara i det sålänge risken är liten att bli tagen.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
långtradare och släpvagnar borde vara förbjudet i alla filer, utom den längst till höger :tummenupp

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ja det brukar väl ge en kortvarig effekt efter att polisen haft speciella insatser. Befäster väl bara ännu mer min tanke att skyltar som påminner om lagarna är meningslösa. Folk vet att det är högerfilen som gäller, de skiter bara i det sålänge risken är liten att bli tagen.

Men risken är inte så liten längre för mittenfilare norr om Sötälje. Inte enligt Länstidningen som skriver om det med jämna mellanrum.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring