Hur kör ni som klotar?

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Med all respekt för de som klotat och de som det gått riktigt illa för:

Då det gäller singelolyckor på landsväg, vilket verkar vara en ganska vanlig olyckstyp, undrar jag hur ni som klotat kört.

Har ni överblickat den del av körbanan som ni kunnat stanna inom? Och då menar jag överblickat så att man kunnat upptäcka rullgrus och tveksamma lagningar mm i tid för att stanna/bromsa till låg hastighet.

Har tänkt mycket på vad som orsakar olyckor och hur fort folk ofta kör i skymda kurvor. Förstår inte hur många av dessa skulle kunna stanna om det stod något hinder i vägen efter en kurva.

Kanske beror på att jag är en orutinerad förare jämfört med dessa människor och inte inser att de verkligen har kontroll. Eller på att de inte har kontroll, utan kör på chans.

Vill inte leka moralkärring, utan är seriöst nyfiken...
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
De flesta singelolyckor tror jag inträffar för att människan inte klarar av att lägga ner hojen mera när det inträffar nått oväntat. Kalla det brist på omdömme eller att han/hon inte klarar av situationen.
Det finns massor med forskning på det och #Olsson# skrev en ganska vettig insändare om det hela.

Edit: Och det där med att kunna stanna inom synfältet, det håller inte. Det går ju inte ens att köra bil i city utan att bryta mot den "regeln".
 
Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Turbojugend barkade förra året, han kom inte ihåg själv hur det gick till först men sen så kom han ihåg att det var motorbromsen. Han växlade ner före kurvan och bakhjulet låste sig och ut i skogen åkte han.
 

TomTen6

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
VTR 1000
När jag klotade så blev jag överraskad av en grävling som låg i mötande körfält mitt i en vänsterkurva, jag fick hjärnsläpp och bromsade :kocko gick i ca 70 när jag började bromsa sedan var det diket nästa.
Tyvär så tog hojen i en vägskyltsstolpe så den blev lite krokig och fb löst den.

shit happens
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Victor skrev:
Edit: Och det där med att kunna stanna inom synfältet, det håller inte. Det går ju inte ens att köra bil i city utan att bryta mot den "regeln".

Det är möjligt. Men för stationära hinder såsom rullgrus och stillastående fordon mm. borde det funka, det tillhör väl självbevarelsedriften att köra efter. TROR iaf att jag gör det (kanske det är därför jag blir ifrånkörd). Det är annat med rådjur och utkörande bilister.
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Victor skrev:
De flesta singelolyckor tror jag inträffar för att människan inte klarar av att lägga ner hojen mera när det inträffar nått oväntat. Kalla det brist på omdömme eller att han/hon inte klarar av situationen.
Det finns massor med forskning på det och #Olsson# skrev en ganska vettig insändare om det hela.

Edit: Och det där med att kunna stanna inom synfältet, det håller inte. Det går ju inte ens att köra bil i city utan att bryta mot den "regeln".

Var kan man läsa den insändaren?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
klotat 2 ggr. Första ggn punktering på bakhjulet i 90km/h inget jag varken såg eller kunde förbereda mig på. 2a blev jag påkörd av en bil.
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Hehe... Jadu, grus gjorde att jag körde omkull!

Men visst är jag uppmärksam och kör försiktigt i skymda kurvor och tänker att där kaaan det finnas grus osv.
Tyvärr finns de tillfällen då man tänker mindre och kör mer.
(Fast jag hade rätt å köra omkull där jag gjorde de, om man kan säga så)


Mvh // Peter
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Lagt omkull en gång pga rullgrus som banne mig inte gick att se, trots att det gick ganska långsamt (<50km/h under acceleration). Det gick aldrig att upptäcka gruset visuellt förrän man var i princip mitt på "gruspölen", så hastigheten spelade aldrig någon egentlig roll.
Annars försöker jag tillämpa siktfart (kunna stanna på siktsträckan), men det är klart att man är optimistisk ibland avseende hur snabbt man får stopp på ekipaget. Är lite nojig över träd, stenar & rullgrus i största allmänhet, undra hur man ser ut efter att ha vikts som en märla över en stadig tall i 70km/h? :3freak
"Bortbromsningstendenserna" (panikbromsa + rakt fram i kurva) har försvunnit mer & mer efter flitigt Rörkenkörande, dock bromsar jag mitt i kurvorna ibland för att korrigera hastigheten.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
KlotErik skrev:
La ner i en kurva, bakhjulet släppte. :crash

hade kört fort innan jag kom in på den här krokiga vägen "fart blindhet" låst bakhjul och slad åt sidan fick fäste å kastade mig framför cykeln tur var att den också välte:) high sider tror ja de heter :rolleyes:

inget alvarligt, gick ändå inte så fort när vi damp i backen cykeln å jag
 

highside

Guest
TomTen6 skrev:
När jag klotade så blev jag överraskad av en grävling som låg i mötande körfält mitt i en vänsterkurva, jag fick hjärnsläpp och bromsade :kocko gick i ca 70 när jag började bromsa sedan var det diket nästa.
Tyvär så tog hojen i en vägskyltsstolpe så den blev lite krokig och fb löst den.

shit happens

Ditt hjärnsläpp kallas överlevnadsinstinkt och triggas igång av att hjärnan (din koncentrationsförmåga) blir överbelastad.

Om vi kör på, eller nära, 100% av vår (koncentrations-)förmåga när något oväntat inträffar, så kommer det självklar att kräva vår uppmärsamhet/koncentration. Eftersom vi redan använt det mesta av våra 100%, så behöver man inte vara mattesnille för att inse att hjärnan räcker inte till. (110% koncentrationsförmåga finns inte). Då inträder överlevnadsinstinkten.
De vanligaste reaktionerna är: slå av på gasen, broms, hålla hårt i styret eller frysa blicken.
Ingen av dessa är vad vi igentligen vill göra, så mitt råd till alla är: Se till att ha lite marginaler.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
chrilla skrev:
Har ni överblickat den del av körbanan som ni kunnat stanna inom? Och då menar jag överblickat så att man kunnat upptäcka rullgrus och tveksamma lagningar mm i tid för att stanna/bromsa till låg hastighet.

Enligt teorin ska man ju kunna stanna på HALVA den sträcka man ser för även den som kommer från andra hållet behöver ju sin halva sträcka vid ett möte där en del av vägbanan är spärrad..... :fakta

Men men, det funkar ju inte ofta i verkligheten. :skrämd
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Kör väl likadant som innan fast jag skippar knäskrapet i kurva 2. :crash

:rolleyes: :rolleyes:
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Nu har inte min historia med MC att göra, men fenomenet är dock slående. Detta hände härom dagen.

Jag låg som tredje bil i en kö. Jag hade inte bråttom och hade stor marginal till bilarna framför. Men bilarna framför låg väldigt nära varandra.
Vad kan kan förstå så såg ingen av dom rådjuret som sakta men säkert gick upp på vägen. Vet inte vad bilarna tänkte på. Inget bromsljus eller vad jag kan se, släpp på gasen. Det gick i och försig ganska bra ändå. Men jag han tänka, hur ska det gå när dom andra rådjuren kommer?
Och, lika säkert som ammen i kyrkan, visst kom det ett till. DÅ fick dom panik och bromsade hårt. Det blev nära både djur och bilar i den situationen.
Jag funderar på vad dom tänkte på. Var dom så koncentrerade på att köra nära varandra så att dom inte såg vad som hände på vägen eller?

En sak är jag säker på i alla fall, någonting annat störde deras körning.
 
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Top